https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W Grudziądzu drastycznie spadła liczba ślubów kościelnych

LERN
Większość ślubów kościelnych jest jednocześnie ślubami konkordatowymi.
Większość ślubów kościelnych jest jednocześnie ślubami konkordatowymi. Piotr Krzyżanowski
- Młodzi odkładają małżeństwo w czasie albo wybierają życie „na kocią łapę” - ubolewają duchowni. Przyczyną jest niż demograficzny i emigracja. Ale też słabnące przywiązanie do tradycji i Kościoła.

Duchowni od lat obserwują spadek liczby wiernych, a tym samym udzielanych im sakramentów.

- Jednak w ubiegłym roku spadek liczby zawartych małżeństw w naszej partafii był drastyczny - przyznał podczas niedzielnej mszy świętej ks. Waldemar Deuter, proboszcz kościoła na Rządzu. - Przeważnie w ciągu roku mieliśmy około 50 ślubów. W ubiegłym tylko 12. Podczas kolędowania zauważyłem, że wiele młodych par żyje bez związku sakramentalnego. To przykre.

Czytaj:Ołtarz kusi coraz mniej

Propaganda zrobiła swoje

Podobnie jest w innych parafiach, w których udało nam się zebrać statystyki.

- W 2014 roku ślub wzięło u nas 13 par - wylicza ks. Henryk Kujaczyński, proboszcz na Strzemięcinie. - Znacznie mniej niż w latach ubiegłych. Sądzę, że to skutek propagandy promującej wolne związki w dzisiejszym świecie.

- Zauważyłem spadek o około 20 procent w porównaniu do 2014 roku - mówi ks. Piotr Neumann z parafii pod wezwaniem św. Apostołów Piotra i Pawła na os. Lotnisko. - Ale przyczyn dopatrywałbym się raczej w panującym niżu demograficznym i emigracji. Wiele młodych osób niestety wyjechało z Grudziądza.

Katarzyna Bujakiewicz: Jestem mało romantyczna, teraz trzeba ślub zorganizować, wideo: DD TVN/x-news

- Wyjechali za pracą, na studia, do Poznania, Gdańska. Obecnie 60-70 proc. parafian stanowią osoby starsze. Co przekłada się na spadek liczby ślubów także w naszym kościele - mówi ks. Piotr Marchewka MIC, proboszcz kościoła „Młodzieżowego”.

Tuż za miedzą kryzysu nie widać

Takiego problemu nie ma za to w małej parafii w podgrudziądzkich Pieńkach Królewskich. Tam ksiądz proboszcz ma więcej ślubów niż niejedna duża grudziądzka parafia - około 20 rocznie. Czym przyciąga młodych?

- Ja? Nie sądzę, żebym to ja działał na pary jak magnes - śmieje się ks. Bogdan Tułodziecki z parafii św. Andrzeja Boboli w Pieńkach. - Myślę, że pary wybierają naszą świątynię, bo to niewielki, zbudowany na lekkim wzniesieniu, otoczony drzewami, kameralny kościółek. Dlatego chętnie ślub zawierają tutaj nie tylko parafianie, ale także młodzi mieszkańcy miasta.

Statystyki jednak pokazują co innego

Większość ślubów kościelnych jest jednocześnie ślubami konkordatowymi. Zawarcie takiego związku jest rejestrowane przez Urząd Stanu Cywilnego. Co ciekawe w statystykach grudziądzkiego USC nie widać spadku liczby tak zawieranych związków. Wręcz przeciwnie - odnotowano wzrost z 245 w 2014 roku do 259 w 2015.

- Ale liczba ta dotyczy ślubów zawieranych w Grudziądzu i na obszarze gminy Grudziądz - zastrzega Tomasz Wołowski, kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Grudziądzu.

Najwyraźniej spadek w mieście rekompensuje wzrost ślubów w gminie. To zgadzałoby się ze statystykami demograficznymi. Od lat liczba mieszkańców Grudziądza systematycznie spada, a w gminie nieznacznie rośnie.

- Największy spadek liczby ślubów konkordatowych zanotowaliśmy w latach 2012 i 2013. Liczba ta zmalała z 295 do 242 - dodaje kierownik USC.

- Trudno mi mówić szczegółowo o Grudziądzu, ale w całym kraju widoczny jest spadek liczby zawieranych małżeństw w kościele - mówi dr Paweł Załęcki, socjolog z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. - To efekt słabnącego przywiązania młodych ludzi do tradycji i do Kościoła katolickiego. Większość z nas, choć deklaruje wyznanie rzymsko-katolickie, nie żyje zgodnie z nauczaniem Kościoła.

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

W
Widac ciemnosc w tunelu

To jest bardzo dobry kierunek. Ludzie zaczynają mądrzec patrząc co wyprawiają czarni. Ich zachowanie to hipokryzja. Tylko polityka, mamona i inne korzysci im w głowie.  O ich prowadzeniu się nie będę wspominał. Pan Tadeusz z Torunia to kierunek odwrotny w stu procentach w jakim ewentualnie mógłby podążac kosciół. Koniec już widac. Jest on nieunikniony. Ci panowie zapracowali sobie na to. Oni myślą nadal, że społeczeństwo to idioci i nie widzi tej zgnilizny.

A
Asia

Mam 23 lata i jestem z chłopakiem od 5 lat chcielibyśmy wziasc ślub lecz całość z weselem pochłonie 30 tysięcy . A skąd to wziąsc jeśli pracuje się za najniższa ? Zaraz każdy powie a po co wesele ? A kto z was chodzi na ślub kościelny bez wesela lub nie chce mieć wspomnień z najpiękniejszego dnia w życiu? A ksiądz nie taki święty też powie od 800 zł w górę wiem bo znam osobiście taki przykład od najbliższych ! Albo ksiądz z pewnej parafi który tu skarży się na brak ślubów też robił problemy z tym że ktoś chciał w innym kościele wziąśc ślub a nie u niego ! 

A
Anay
Nie w głowie Wam ślub bo musicie korzystać z wszystkich dodatków dla samotnie wychowujących. Dokładnie tak jak większość par.
My już 27 lat mieszkamy, wychowujemy dzieci, też wnuki.
Ani nam w głowie jakieś gusła czy ekscesy przed ołtarzem razem z księdzem pedofilem
albo pedałem.
G
Gość
W dniu 07.02.2016 o 11:06, krzysztof napisał:

popieram w 100% a na wiekszości portali gdzie chodzi o opinie pojawia się " gość " juz niedługo będą chcieli wiedzieć ile razy byłem w ubikacji i co tam robiłem

Nie interesuje mnie ile razy byłeś i co robiłeś, domyślam się jedynie, że zapach został nieprzyjemny.

k
krzysztof
W dniu 07.02.2016 o 10:14, Gość napisał:

Radzi ten , któremu  wyprano już mózg, albo to co z niego zostało.

ty skąd jesteś ?

w
wybe

Młodzi, których znam brali ślub w kościele, żeby były ładne zdjęcia.  To wcale nie przeszkadza, żeby po kilku latach zgłosić się do sądu po rozwód.

Napiszcie jeszcze, że coraz więcej Polaków nie przyjmuje kolędy.

k
krzysztof
W dniu 07.02.2016 o 11:03, Jan2 napisał:

My  już 27 lat mieszkamy, wychowujemy dzieci, też wnuki.Ani nam w głowie jakieś  gusła czy ekscesy przed ołtarzem  razem z księdzem pedofilemalbo pedałem.

popieram w 100% a na wiekszości portali gdzie chodzi o opinie pojawia się " gość " juz niedługo będą chcieli wiedzieć ile razy byłem w ubikacji i co tam robiłem

J
Jan2

My  już 27 lat mieszkamy, wychowujemy dzieci, też wnuki.

Ani nam w głowie jakieś  gusła czy ekscesy przed ołtarzem  razem z księdzem pedofilem

albo pedałem.

 

k
krzysztof
W dniu 07.02.2016 o 10:14, Gość napisał:

Radzi ten , któremu  wyprano już mózg, albo to co z niego zostało.

a ty skąd juz taką nazwę widziałem " gość " już cenzura działa , skąd jesteś z PiS - u , policji czy może nas wszystkich zamkniecie  - demokracja kościelna

J
JAK

Księżą dowodzą, że ludzie mają rację omijając kościoły "szerokim łukiem". Sprawiedliwie trzeba przyznać,że na tle księży z tzw. ściany wschodniej, to akurat grudziądzcy księżą jawią się jako ludzie postępowi, chociaż obiektywnie, mentalnie tkwią w XIX w. Ludzie nie biorą ślubów kościelnych nie z racji mody a z racji braku motywacji do tego ślubu. Żyć mogą, dzieci mieć mogą a systemy socjalne i kredytowe zachęcają do pomijania ślubów. Dlatego generalnie ślubów jest mniej, a kościelnych bo są anachronizmem. Ponadto wielu ludzi kościół sam odpycha bo mają już poprzedni ślub

G
Gość
W dniu 07.02.2016 o 09:44, krzysztof napisał:

widać młodzi widzą obłudę i fałsz kościoła  a o gonitwie za kasę nie wspominając , traktowanie na naukach przed małżeńskich , wypytywanie podczas spowiedzi o stosunki ( chyba się onanizują w trakcie ) to juz przegięcie  - młodzi tak trzymać i nie dawać sobie zrobić pranie mózgu przez klechów !!!!!!

Radzi ten , któremu  wyprano już mózg, albo to co z niego zostało.

J
Jan III

Dziwna, ciężka ale i polityczna praca KK przynosi efekty. KK musi jasno i wyraźnie potępiać zło ( PiS), i ne bać się o. TR...szkody będą postępować...

k
krzysztof

widać młodzi widzą obłudę i fałsz kościoła  a o gonitwie za kasę nie wspominając , traktowanie na naukach przed małżeńskich , wypytywanie podczas spowiedzi o stosunki ( chyba się onanizują w trakcie ) to juz przegięcie  - młodzi tak trzymać i nie dawać sobie zrobić pranie mózgu przez klechów !!!!!!

A
Anula

Nowa ewangelizacja ojca z Torunia i spadki liczby ślubów ,ilości wiernych w kościołach.Kiedy Papież Franciszek upomni tego zakonnika,żeby przestała dla niego liczyć się kasa i splendor ,zamiast dobro kościoła?

K
Kapelan

A może nie widzą drodzy księża belki w swoim oku?

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska