Projekt tunelu jest gotowy. J eszcze w tym miesiącu rozpocznie się pierwszy etap przetargowy, w którym firmy budowlane zgłoszą swą gotowość do udziału w tej inwestycji. - Bardzo trudnej - mówi Teresa Substyk, zastępca burmistrza Solca. - Bo prace pod torami będą prowadzone bez wstrzymania kursów pociągów. Dwa tory będą wyłączone i dwa czynne, ograniczona zostanie jedynie prędkość pociągów.
Co najmniej 15 miesięcy
Tyle trwać ma budowa. - Nie mniej niż 15 miesięcy - mówi wiceburmistrz. - Bo zbudować trzeba nie tylko tunel. Również obniżyć poziom ulic, by uzyskać tzw. światło w tunelu, zbudować rondo, przebudować ulice 23 Stycznia, Dworcową, 22 Lipca i Leśną.
Mankamentem budowlańców będzie nie tylko ruch pociągów. Również wysoki poziom wód gruntowych.
Być albo nie być miasta
Ale ta inwestycja jest miastu bardzo potrzebna. Tory kolejowe odcinają Solec od jego przemysłowej części. Coraz więcej pociągów przejeżdża tędy z Bydgoszczy do Torunia, wzmaga się też ruch towarowy. A w najbliższych latach Toruń z Solcem i Bydgoszczą ma połączyć sieć szybkiej kolei metropolitalnej BiT City. - Wtedy - mówi Teresa Substyk - w każdej godzinie przejazd przez tory będzie możliwy tylko przez kwadrans. Dlatego tak ważny dla miasta i jego mieszkańców jest bezkolizyjny przejazd podf torami.
Będzie też drugi etap
Solec nie może więc zwlekać. Musi budować tunel. Ale to w pierwszym etapie przystosowania się do szybkiej kolei. W kolejnym trzeba przystosować miasto dla potrzeb pasażerów PKP.
I dworzec z prawdziwego zdarzenia
Wysiadający z pociągu szybkiej kolejki musi mieć blisko do autobusu, taksówki, potrzebne też będą miejsca parkingowe. No i dworzec z prawdziwego zdarzenia. Trzeba m.in. zbudować nowe perony.
Jaki jest dworzec w Solcu, każdy widzi. Zaniedbany. Jemu podobnych w Polsce jest wiele. PKP nie robią nic, albo prawie nic, by przywrócić im dawną świetność. Wyglądają, jakby od bardzo dawna nie miały gospodarza. Władze Solca, jak powiedziała nam wiceburmistrz - są w trakcie rozmów z PKP w sprawie przejęcia dworca. Mają nadzieję, że już niebawem kolej zgodzi się przekazać obiekt na dogodnych warunkach.