Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W strefach czystego transportu będzie można sprawniej kontrolować auta. Tyle, że tych stref u nas nie ma

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Takie oznakowania już niedługo mogą pojawić się w wielu miastach w Polsce.
Takie oznakowania już niedługo mogą pojawić się w wielu miastach w Polsce. Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Gminy będą mogły kontrolować auta wjeżdżające do stref czystego transportu za pomocą urządzeń zdalnego monitoringu, zamiast obowiązkowych do tej pory nalepek.

Tak przewiduje nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która czeka tylko na podpis prezydenta RP. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), które postulowało zmiany w przepisach, uważa że nowe przepisy przyniosą korzyści zarówno dla samorządów, jak i kierowców.

Nowelizacja ustawy da gminom, które ustanowią strefy czystego transportu (SCT), podstawę do określenia sposobu kontroli wjazdu do strefy za pomocą danych pozyskiwanych z centralnej ewidencji pojazdów. Weryfikacja pojazdów odbywać się będzie z wykorzystaniem urządzeń automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych, w szczególności kamer.

To też może Cię zainteresować

Gminy nadal będą mogły prowadzić kontrolę za pomocą pierwotnie przewidzianych w ustawie nalepek, umieszczanych w lewym dolnym rogu przedniej szyby auta.

- Nowelizacja przepisów z pewnością pomoże zdynamizować dyskusje o strefach czystego transportu w wielu polskich miastach. Zmiana, o którą samorządy zabiegały od wielu miesięcy, eliminuje bardzo duże wyzwanie logistyczne i finansowe, przed którym stawały wszystkie gminy rozważające wprowadzenie strefy czystego transportu. W przypadku największych polskich miast mówimy o wielomilionowych oszczędnościach - mówi Adam Wieczorek, wiceprezydent Łodzi, przewodniczący Komitetu Samorządowego PSPA

.

Proces będzie bardziej zautomatyzowany

Samorządy zwracają uwagę, że w gminach, które zdecydują się na prowadzenie kontroli wjazdu do strefy czystego transportu z wykorzystaniem technologii rozpoznawania tablic rejestracyjnych, cały proces ulegnie większej automatyzacji. Po podaniu numeru rejestracyjnego, samorządy otrzymają dane z CEP m.in. o normie EURO, rodzaju paliwa oraz roku produkcji pojazdu.

W konsekwencji kierowcy nie będą musieli dodatkowo przedstawiać dowodu rejestracyjnego i dokumentować tych danych. W obecnym stanie prawnym uprawnienie do wjazdu w obręb SCT może wiązać się z obowiązkiem oznakowania pojazdu wieloma różnymi nalepkami.

Za brak odpowiedniej nalepki grozi mandat w wysokości do 500 zł. Co więcej, umieszczone na przedniej szybie nalepki ograniczają widoczność, a na wielu pojazdach (szczególnie pozbawionych szyby motocyklach) nie można ich prawidłowo przykleić.

To może być dla gmin motywujące

PSPA liczy na to, że wprowadzone zmiany przepisów zmotywują samorządy do ustanawiania stref czystego transportu. Polskie prawo przewiduje taką możliwość od 2018 roku, a do tej pory – nie licząc próby podjętej przez Kraków w 2019 roku – SCT nie funkcjonuje w żadnej polskiej gminie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska