W konkursie "wezmą udział" szyldy zlokalizowane na Starówce i Bydgoskim Przedmieściu, które są przestrzeniami chronionymi poprzez wpis obszarowy do rejestru zabytków. Rywalizacja wskaże modelową realizację tych instalacji na budynkach, czyli oznakowania reklamowego i informacyjnego w miejscu prowadzonej działalności gospodarczej i kulturalnej, zawierającego nazwę lub logo firmy. Zgodnie z regulaminem konkursu: "Szyld musi być proporcjonalny, dostosowany do miejsca swojej ekspozycji oraz zlokalizowany w miejscu niezniekształcającym wizerunku elewacji". Może przyjąć dowolną formę - liter lub tablic wykonanych m.in. z tworzywa sztucznego, drewna, ceramiki, metalu, szkła, neonów.
Konkurs ma przede wszystkim promować pozytywne rozwiązania w kwestii projektowania oraz komponowania takich instalacji, a także zwrócić uwagę społeczeństwa "na problem ekspansywnej reklamy i chaosu informacji wizualnej".
Czytaj także: Podwórka na toruńskiej Starówce ożyją dzięki programowi
Rywalizacja ma zostać rozpisana na początku maja. Wówczas również właściciele szyldów, ale też mieszkańcy i turyści odwiedzający nasze miasto będą mogli zgłaszać modelowe realizacje. Na propozycje w formie fotografii z opisem i lokalizacją będzie czekać biuro Toruńskiego Centrum Miasta.
Termin ich zgłaszania został wyznaczony na 25 maja. Następnie komisja konkursowa, w skład której wejdą urzędnicy oraz przedstawiciel rady miasta i Stowarzyszenia Architektów Polskich, wybierze finalistów do trzeciego etapu rywalizacji. Jej członkowie wezmą pod uwagę m.in. czytelność przekazu, estetykę szyldu, oryginalność i pomysłowość.
Następnie wytypowane realizacje zostaną poddane ocenie w publicznym głosowaniu, które przewidziano między 8 a 22 czerwca. Swoje typy będzie można wskazywać za pośrednictwem internetu i kart do głosowania w punktach informacyjnych urzędu miasta czy biurze TCM. Nagrody? Właściciel zwycięskiej instalacji otrzyma certyfikat "Modelowego szyldu". Urząd miasta zamierza organizować ten konkurs cyklicznie. - Na podstawie wyników tego konkursu powstanie katalog dobrych praktyk związanych z ekspozycją szyldów na Starówce i Bydgoskim, czyli wzorów do naśladowania - podkreśla Maja Nakonowska, dyrektorka biura TCM.
- To nie jest zabawa - mówi Mirosława Romaniszyn, miejski konserwator zabytków. - Mam nadzieję, że konkurs spełni rolę edukacyjną, bo zmusi nasze społeczeństwo do zastanowienia, czy najważniejszy we wspólnie użytkowanej przestrzeni jest indywidualny gust i przekonanie, czy też wartość zabytku, historii bądź wizerunku, czyli co jest i w którym miejscu stosowne, a co nie.
Romaniszyn opracowała już zasady dotyczące wyglądu reklam oraz szyldów na Starówce i Bydgoskim. Nie weszły one jednak jeszcze w życie. Czekają bowiem na wprowadzenie tzw. ustawy krajobrazowej. - Ta ustawa daje narzędzie do wprowadzenia zasad - mówi Romaniszyn. - Do tej pory takim narzędziem w samorządzie były i są plany zagospodarowania przestrzennego. Ale one ustalaną ogólne funkcje, a nie szczegóły projektowe. Dzięki ustawie krajobrazowej będzie można w samorządach wypracować i napisać zasady np. ekspozycji reklam, użytkowania czy wyposażania wspólnych przestrzeni publicznych w meble miejskie, w tym także w ogródki. Co ważne, ustawa krajobrazowa obejmuje nie tylko obszary chronione, ale cały obszar Polski, czyli także współcześnie wybudowane osiedla.
Czytaj e-wydanie »