MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W tych sytuacjach możesz stracić prawo jazdy. Zobacz jakie choroby wykluczają z "prawka"

Marek Weckwerth
Aneta Żurek
Masz zamiar zdobyć uprawnienia do prowadzenia auta? Czeka Cię szkolenie i wymagający egzamin z przepisów ruchu drogowego i z jazdy, ale wcześniej badanie lekarskie. Sprawa jest poważna, bo chodzi o bezpieczeństwo na drogach.

Nowe procedury uzyskiwania prawa jazdy obowiązują od roku 2014. Aby rozpocząć kurs, trzeba najpierw uzyskać we właściwym wydziale komunikacji starostwa powiatowego lub urzędu miasta prezydenckiego tzw. Profil Kandydata na Kierowcę. Z numerem PKK kandydat na kierowcę idzie do wybranej przez siebie szkoły jazdy...

- Idź do lekarza, który wykonuje badania kierowców - radzi Ministerstwo Infrastruktury. - Możesz skontaktować się ze szkołą jazdy, w której chcesz odbyć kurs - prawdopodobnie współpracuje z takim lekarzem. Lekarz przeprowadzi badanie i zdecyduje, czy możesz kierować pojazdami. Jeśli tak - otrzymasz orzeczenie lekarskie.

- Orzeczenie lekarskie jest niezbędne. Trzeba je dołączyć do wniosku do starostwa o wydania uprawnienia do kierowania pojazdami wraz ze zdjęciem i dowodem uiszczenia opłaty za wydanie dokumentu - wyjaśnia dr inż. Waldemar Winter, dyrektor Wydziału Uprawnień Komunikacyjnych bydgoskiego ratusza.

Zobacz także: Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać prawo jazdy?

Tu uwaga - jeśli kandydat ma wady wzroku, może zrobić fotografię w ciemnych okularach. Jednak podobne zdjęcie - w okularach - musi mieć w dokumencie tożsamości. Dodatkowo do wniosku o wydanie prawa jazda należy załączyć orzeczenie o niepełnosprawności z powodu takiej wady.

Te kwestie - dla wszystkich kategorii prawa jazdy - reguluje rozporządzeniu ministra zdrowia z 7 stycznia 2004 r. w sprawie badań lekarskich kierowców. Akt prawny mówi, że badanie kierowców może być wykonane tylko przez uprawnionego lekarza, spełniającego warunki wymagane dla tej specjalności.

Badanie przeprowadza się po sprawdzeniu tożsamości osoby badanej. Zwykle badanie jest rutynowe - obejmuje ogólną ocenę stanu zdrowia, osłuchanie stetoskopem (układu oddechowego i krążenia), sprawdzenie ciśnienia krwi, kontrolę wzroku, słuchu, sprawności narządów ruchu oraz stanu psychicznego i układu nerwowego.

Sprawdza się także czy pacjent cierpi na cukrzycę (uwzględniając wyniki badania poziomu cukru we krwi), stan nerek, objawy wskazujące na uzależnienie lub nadużywanie alkoholu lub środków o podobnym działaniu.

Jeśli lekarz stwierdzi istotne odchylenia od prawidłowego stanu zdrowia, zleca badania pomocnicze bądź specjalistyczne konsultacje. Bierze przy tym pod uwagę stopień zaawansowania objawów chorobowych i ich dynamikę, z uwzględnieniem możliwości postępu choroby oraz cofania się jej objawów.

Więcej informacji z kategorii MotoFakty

Skierowanie na konsultację okulistyczną oraz badania oceniające widzenie zmierzchowe i zjawisko olśnienia jest obligatoryjne dla osób ubiegających się o prawo jazdy kategorii C, C1, D, D1, C+E, C1+E, D+E, D1+E lub o pozwolenie do kierowania tramwajem.

Orzeczenie lekarskie stwierdzające generalnie brak przeciwskazań zdrowotnych może jednak zawierać ograniczenie uprawnień do kierowania pojazdami, wynikające oczywiście ze stanu zdrowia. Bywa, że lekarz nadal ma zastrzeżenia do stanu zdrowia pacjenta, a wtedy wyznacza datę ponownego badania.

Kursant wypełnia też ankietę o stanie swego zdrowia, przebytych lub trwających chorobach, operacjach i podpisuje się swoim nazwiskiem. Bywa, że pacjent celowo nie ujawnia całej prawdy, bo zdaje sobie sprawę, że niektóre schorzenia mogą go zdyskwalifikować jako kierowcę.

- Kwestie zdrowotne są bardzo ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, które - jak wynika z policyjnych statystyk - pogarsza się w całym kraju, w tym w naszym regionie - przekonuje Waldemar Winter. - Zdarza się przecież, że za kierownicą siadają osoby niezrównoważone psychicznie, agresywne, ryzykanci i hazardziści. Dlatego uważam, że wszyscy kandydaci powinni przechodzić badania psychologiczne. Te wyeliminowałyby najbardziej niebezpiecznych. Czasem policja wnioskuje do naszego urzędu o skierowanie danego kierowcy na badania lekarskie, bo ma podejrzenia co do jego stanu zdrowia.
Niedawno taki wniosek dotyczył kierowcy, który w jednym miesiącu miał trzy groźne kolizje drogowe.

- Bywa, że pytamy wtedy lekarzy o to, czy dany kierowca może prowadzić pojazd po przyjęciu określonych leków? Niestety najczęściej odpowiadają nam, że to tajemnica lekarska - kontynuuje dyrektor.

Zdarzają się jednak sytuacje pozytywne, np. gdy do Wydziału Uprawnień Komunikacyjnych przechodzi starsze małżeństwo i żona przy urzędnikach oznajmia mężowi, że nie wyjdą dopóki nie odda swojego prawa jazdy. A oddać ma dlatego, że już słabo widzi i jego reakcje są mocno spowolnione.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska