Wakacje 2022. Dzieci i motocykliści są teraz szczególnie zagrożeni wypadkami

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
W wakacje w wypadkach często uczestniczą motocykliści.
W wakacje w wypadkach często uczestniczą motocykliści. Paweł Relikowski
W miesiącach letnich dochodzi do ok. 30 proc. wszystkich wypadków drogowych. Dobra aura sprzyja przekraczaniu dopuszczalnej prędkości jazdy, a to skutkuje większą liczbą zdarzeń. W wakacje rośnie także udział wypadków z udziałem dzieci oraz użytkowników jednośladów. Aby letni czas kojarzony był z odpoczynkiem, a nie z troską, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

Z danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że miesiące letnie tj. czerwiec, lipiec oraz sierpień charakteryzują się największą liczbą wypadków drogowych w całym roku. Łącznie w 2020 roku stanowiły one 31,4 proc. ogółu, a w roku ubiegłym aż 32,3 proc. wszystkich wypadków. Te wskaźniki niekorzystnie przekładają się na liczbę ofiar i poszkodowanych. W 2021 roku 29,8 proc. wszystkich zabitych oraz 32,7 proc. rannych przypadło na miesiące letnie. Niewiele lepiej było w 2020 roku – 26,5 proc. zabitych oraz 32,3 proc. rannych przypadających na okres wakacji.

– Dane jednoznacznie wskazują, że najwięcej wypadków ma miejsce przy dobrych warunkach atmosferycznych, przy ładnej pogodzie, w świetle dziennym i na suchej nawierzchni. Wówczas kierujący czują większy komfort jazdy i rozwijają znaczne prędkości, co w sytuacji wypadku rodzi często tragiczne następstwa. W 2021 r. najwięcej wypadków miało miejsce w miesiącach letnich - w czerwcu (11,4 proc. ogółu), w lipcu (11,0 proc.) i w październiku (10,3 proc.) – mówi Anna Zielińska z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

Statystyki pokazują także, że nasilenie wypadków w miesiącach wakacyjnych dotyczy dzieci w wieku 0-14 lat. W ubiegłym roku najwięcej wypadków z ich udziałem wydarzyło się w czerwcu – 253, w lipcu – 227 oraz w sierpniu – 221. Najwięcej dzieci zginęło w czerwcu – 8 i w lipcu – 7. W sierpniu 2020 roku miały miejsce 245 wypadki, w lipcu – 214, a najwięcej dzieci straciło życie w czerwcu – 9 i w sierpniu – 7.

To też może Cię zainteresować

– Znaczną część poszkodowanych dzieci stanowią pasażerowie pojazdów w wieku 0-6 lat. Oznacza to, że w wielu przypadkach najmłodsi uczestnicy ruchu drogowego narażeni są na utratę życia lub zdrowia wskutek niefrasobliwości opiekunów. Sumarycznie w okresie minionych wakacji życie straciło ośmioro dzieci w najmłodszej grupie wiekowej. Problem znaczącego odsetka zabitych oraz rannych dotyczy także grupy 7-14 lat – w czerwcu 2021 roku życie straciło 5 dzieci, w lipcu 3, a w sierpniu 4. Taki stan rzeczy wynika także z faktu wzmożonego ruchu na drogach w okresie letnim i warunków pogodowych, które przekładają się na większą mobilność niechronionych uczestników ruchu drogowego, w tym dzieci – dodaje Mikołaj Krupiński, rzecznik prasowy Instytutu Transportu Samochodowego.

Na jednośladach nie jest bezpiecznie

Negatywne statystyki w ruchu drogowym dotyczą także motocyklistów, motorowerzystów i rowerzystów, którzy latem podróżują nieporównywalnie więcej niż podczas pozostałych miesięcy.

W ubiegłym roku kierujący rowerami najczęściej uczestniczyli w wypadkach w czerwcu - 578 (16,5% ogółu) i w lipcu - 543 (15,5%). Także najwięcej wypadków z udziałem motorowerzystów było w czerwcu 166 (18,2 proc.), a osób zabitych w lipcu 11 osób (20,4 proc.). Negatywna, letnia statystyka dotyczy także motocyklistów, którzy również w miesiącach czerwiec-sierpień ubiegłego roku najczęściej uczestniczyli w wypadkach - w czerwcu - 405 (19,8%) i w lipcu - 367 (17,9%). Najwięcej motocyklistów zginęło w sierpniu - 43 (20,0%). Niestety, podobnie było w latach ubiegłych.

Warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach

Podróżując pieszo: * należy korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku, z pobocza;

  • idąc poboczem lub jezdnią należy iść „gęsiego” lewą stroną drogi (twarzą do nadjeżdżających pojazdów);
  • należy przechodzić przez jezdnię w miejscach oznaczonych pasami, czyli tzw. zebrą – wyjątek, gdy odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 metrów;
  • przechodząc przez jezdnię należy zawsze upewnić się, czy jest to bezpieczne patrząc w lewo, potem w prawo i znowu w lewo;
  • od 1 czerwca 2021 roku zabrania się korzystania w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko lub przechodzenia przez jezdnię z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń upośledzających prawidłową percepcję;
  • nie należy przebiegać przez jednię;
  • dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat;
  • osoby poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym powinny nosić jaskrawe ubrania i używać elementów odblaskowych, gdyż gwarantują one wczesne dostrzeżenie przez kierowcę – kamizelkę odblaskową kierowca zauważy nawet z odległości 200 metrów!

Podróżując rowerem: * zaleca się jazdę w kasku oraz w miarę możliwości w ochraniaczach;

  • rower powinien być sprawny technicznie - niezbędne wyposażenie to światło barwy białej z przodu oraz czerwone z tyłu (lampki mogą być migające). Rower musi mieć obowiązkowy odblask koloru czerwonego z tyłu o kształcie innym niż trójkątny, a także sprawne hamulce i sygnał dźwiękowy (dzwonek);
  • dziecko w wieku do 7 lat przewozimy na rowerze na specjalnym foteliku lub w przyczepce;
  • rowerzysta ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów; nie może jeździć po chodniku, chyba że szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;
  • dzieci do lat 10 wraz z opiekunem mogą jeździć po chodniku. Należy jednak pamiętać, że w powyższych przypadkach kierujący rowerem, korzystając z chodnika, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym;
  • rowerzysta nie może przejeżdżać przez przejście dla pieszych, przy którym nie wyznaczono przejazdu rowerowego, musi zejść z roweru i go przeprowadzić.

Podróżując motocyklem: * do wyjazdu przygotowany musi być zarówno kierowca, jak i motocykl;

  • przed wyruszeniem w trasę trzeba zadbać o stan techniczny jednośladu, sprawdzić ważność aktualnego przeglądu i polisy ubezpieczeniowej;
  • motocykl należy dostosować do transportu większego obciążenia, w tym celu trzeba skontrolować stan układu napędowego oraz ciśnienie w ogumieniu;
  • ierujący powinien być wypoczęty przed podróżą, a w trakcie jazdy powinien robić kilkunastominutowe przerwy co 2–3 godziny, nawet jeśli nie odczuwa zmęczenia;
  • kierujący jak i pasażer mają obowiązek jazdy w kasku;
  • właściwy ubiór do bezpieczeństwo – najlepiej stosować zasadę ATGATT (z ang. All The Gear All The Time), czyli pełen strój przez cały czas podróży;
  • należy pamiętać, że jeśli motocykl nie jest wyposażony w dedykowane podnóżki w tylnej części lub tylną kanapę, wówczas przewożenie pasażera jest zabronione.

To też może Cię zainteresować

Podróżując samochodem: * przed wyruszeniem w trasę trzeba zadbać o stan techniczny samochodu, sprawdzić ważność aktualnego przeglądu i polisy ubezpieczeniowej;

  • obok trójkąta ostrzegawczego i gaśnicy, która posiada datę ważności, należy zabrać ze sobą komplet kamizelek odblaskowych, które są wymagane w niektórych krajach Europy oraz oświadczenie na wypadek zdarzenia drogowego, także w wersji angielskojęzycznej – gdy wybieramy się za granicę;
  • warto mieć także apteczkę samochodową, w której powinny się znaleźć: rękawiczki ochronne, bandaże, kompresy, opaski opatrunkowe, plastry, płyn do odkażania, folia termoizolacyjna, maseczka do sztucznego oddychania, nożyczki ratownicze. pamiętajmy również o dacie ważności środków opatrunkowych;
  • w podróż dobrze jest zabrać wodę, która ugasi nie tylko pragnienie, ale np. w sytuacji awarii układu chłodzenia można ją dolać do chłodnicy;
  • bagaż oraz luźne przedmioty powinny być dobrze zabezpieczone na czas podróży – niezamocowany przedmiot podczas zderzenia przy prędkości 50 km/h staje się od 30 do 50 razy cięższy!;
  • w samochodzie wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko, nieprzekraczające 150 cm wzrostu, należy przewozić w odpowiednim foteliku ochronnym;
  • fotelik powinien być dostosowany do masy i wzrostu dziecka i prawidłowo zamontowany zgodnie z zaleceniami producenta;
  • podróżując z dzieckiem warto robić częste postoje, a w słoneczne dni chronić je przed promieniami słońca za pomocą rolet;
  • temperatura w pojeździe ma wpływ na sprawność motoryczną kierowcy – optymalna temperatura w samochodzie to 20-22°C;
  • skupienie uwagi kierowcy na drodze to jeden z najważniejszych elementów bezpiecznej jazdy – nic i nikt nie powinno rozpraszać kierującego pojazdem.

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska
Dodaj ogłoszenie