Pierwotnie w rozporządzeniu rady ministrów, dotyczącym udzielenia rekompensat rolnikom, uwzględniono jedynie lata 2019-2020, ale z czasem ministerstwo rolnictwa podjęło prace legislacyjne, które rozszerzyły projekt także na 2018 rok. Ta zmiana spowodowała, że wsparciem mogą być objęci producenci pokrzywdzeni w wyniki upadku ROTR-u.
– Dobrze wiemy, że upadłość rypińskiej mleczarni dotknęła wielu rolników z naszego regionu. To prawie 800 dostawców mleka i często tragedie całych rodzin – mówiła w Rypinie wiceminister rolnictwa Anna Gembicka. – Chciałabym podziękować za zaangażowanie samorządowcom, na czele z burmistrzem Pawłem Grzybowskim i starostą Jarosławem Sochackim. Wielokrotnie rozmawialiśmy o tym, że musi zostać uruchomiona konkretna pomoc dla tych, którzy ucierpieli.
Anna Gembicka przypomniała, że upadek ROTR-u to już kolejna tego rodzaju sytuacja w sektorze rolnictwa. Wcześniej z podobnym problemem musieli zmierzyć się producenci, poszkodowani w związku z sytuacją Bielmleku czy Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Ozorkowie.
– Pomoc dla rolników z naszego regionu to zasługa także samych mieszkańców. Wielokrotnie, podczas spotkań np. z kołami gospodyń wiejskich, poruszaliśmy ten temat. To społeczne zaangażowanie tylko podkreśliło z jak ważnym problemem mamy do czynienia. Było także istotne w rozmowach z premierem Mateuszem Morawieckim i wicepremierem Henrykiem Kowalczykiem, którzy przychylili się do naszych próśb.
– Wielu rolników już nie wierzyło, że sprawiedliwość nadejdzie. Dziś możemy powiedzieć, że decyzja ministerstwa to nie tylko wsparcie dla producentów mleka i ich rodzin, ale także spłacenie wielu wierzytelności. To oznacza większe możliwości dla syndyka, aby ta mleczarnia mogła w przyszłości zacząć funkcjonować, w takiej czy innej formie działalności – tłumaczył burmistrz Rypina Paweł Grzybowski.
Ci rolnicy otrzymają wsparcie
Wnioski o udzielenie pomocy, od 29 listopada od 10 grudnia, mogą składać producenci rolni:
- którym został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
- będący mikroprzedsiębiorstwem, małym albo średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia nr 702/2014;
- którzy w latach 2018 r. - 2020 r. co najmniej przez rok utrzymywali bydło mleczne w siedzibie stada, której nadano numer na podstawie ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt;
- którzy w latach 2018 r. - 2020 r. co najmniej raz nie otrzymali zapłaty za sprzedane mleko od podmiotu, któremu to mleko zostało sprzedane, w związku z wydaniem postanowienia o ogłoszeniu upadłości wobec tego podmiotu.
Dokumenty trzeba skierować do kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego. Formularz będzie dostępny TUTAJ.
Do wniosku należy dołączyć:
- kopie faktur, rachunków lub innych dowodów potwierdzających sprzedaż mleka;
- kopię listy wierzytelności lub innego dokumentu potwierdzającego istnienie wierzytelności producenta rolnego ubiegającego się o pomoc wobec upadłego podmiotu, z tytułu nieotrzymania przez tego producenta rolnego zapłaty za sprzedane mleko w latach 2018 - 2020 r., sporządzonych przez syndyka masy upadłościowej;
- zgodę współwłaściciela - w przypadku gdy gospodarstwo producenta rolnego ubiegającego się o pomoc jest przedmiotem współposiadania.
Syndyk wyda dokumenty
Od środy 1 grudnia w siedzibie mleczarni ROTR w Rypinie będą wydawane dokumenty, które są potrzebne do uzyskania rekompensat.
– Począwszy od 1 grudnia 2021 roku (środa), od godziny 12.00 do 15.00, w siedzibie spółdzielni przy ul. Mleczarskiej 6 w Rypinie (budynek biurowca) wydawane będą dokumenty stanowiące załącznik do wniosku o udzielenie rekompensat z tytułu braku zapłaty za dostarczone mleko do w/w spółdzielni, w tym wyciąg z listy wierzytelności, zaświadczenie o aktualnym stanie zobowiązania, kserokopie faktur, o ile były dołączone do zgłoszenie wierzytelności – tłumaczy syndyk Sylwester Zięciak.
W zależności od frekwencji, wydawanie dokumentów jest planowane także 2 i 3 grudnia, od 12.00 do 15.00. Zainteresowani muszą posiadać przy sobie dowód tożsamości.
