Więcej rowerów niż samochodów
W 2012 roku po raz pierwszy w Polsce sprzedano więcej nowych rowerów niż nowych samochodów. W sumie na polskim rynku pojawiło się 1,1 mln dwukołowców.
Za rynkiem nie nadążają jednak... urzędnicy. Ścieżki rowerowe choć powstają, to dzieje się to w wyjątkowo ślimaczym tempie.
- W weekend na ścieżce rowerowej między Toruniem a Unisławiem tworzą się dosłownie korki - mówi Arek, rowerzysta z Torunia.
Urzędnicy odpowiedzialni za infrastrukturę rowerową w regionie wymieniają jednak jednym tchem kolejne inwestycje.
- Jesteśmy pierwszym województwem, w którym jazda rowerami brzegiem Wisły stała się możliwa - mówi Beata Krzemińska, rzecznik prasowy urzędu marszałkowskiego.
Jak przekonuje Krzemińska, władze województwa planują budowę kolejnych ścieżek.
- Między innymi z Torunia a Chełmży - mówi Krzemińska.
Zobacz także: Jedź bezpiecznie na dwóch kółkach ku wiośnie
Ale działania województwa krytykują rowerzyści
Między innymi za nieudaną inwestycję uznają ścieżkę między Osiekiem a Toruniem.
Urząd marszałkowski nie zdołał przeforsować budowy ścieżki asfaltowej. Zgody na taką nawierzchnię nie wyraziło nadleśnictwo.
- Brakuje też oznaczeń na ścieżce do Unisławia - mówi Wojciech. - A np. w niedalekiej odległości od ścieżki jest Zamek Bierzgłowski, który jest wart odwiedzin.
Wśród innych mankamentów trasy rowerzyści narzekają na brak miejsc postojowych wzdłuż trasy.
Choć rynek rowerowy w Polsce ciągle się rozwija, nadal nie korzystamy z rowerów tak często, jak zachodnie kraje Unii Europejskiej.
Wg danych z 2012 roku, w Polsce na 100 mieszkańców przypadły 22 rowery. To daleko do europejskiej średniej, która wynosi 46 dwukołowców.
Prym wśród rowerzystów wiodą Duńczycy (96 rowerów na 100 mieszkańców) oraz Holendrzy (79 rowerów).
Czytaj e-wydanie »