- Łezka się w oku kręci, sentyment sentymentem, ale idzie nowe. Mamy nowoczesne pojazdy i trzeba im ustąpić miejsca. Tym bardziej że remonty tych starszych już nam się nie opłacają. Lepiej wyjdziemy na ich sprzedaży - mówi Ryszard Kujawa (55 l.), szef logistyki Tramwajów Warszawskich.
Miasto sprzedaje ważące 16-17 ton pojazdy po 56 gr za kg. Jeden wagon kosztuje więc niecałe 10 tys. zł.
- Te pojazdy mogą być jeszcze z powodzeniem używane na torowiskach. Ale jeśli ktoś chce, może taki wagon umieścić np. na działce. Możliwości jest wiele - zachęca Ryszard Kujawa. - Trzeba pamiętać, że z chwilą kupna tramwaj zostaje wyrejestrowany i nie może już jeździć po stolicy.
Kupujący musi też sam zadbać o transport. Spółka sprzedaje tylko całe tramwaje, nie można kupić połowy pojazdu czy np. samych krzeseł czy kół. Ale i tak pierwsi chętni już są. Jedna z firm zajmujących się utylizacją zamówiła aż 60 wagonów. Do Tramwajów Warszawskich zgłaszają się kolekcjonerzy i miłośnicy komunikacji, a nawet inne tramwajowe przedsiębiorstwa, m.in. z Ukrainy.
Gdyby sprzedać go na złom, to... według szacunków można by uzyskać za niego góra 5-6 tys. zł. Skupy złomu płacą co prawda ok. 70 groszy za kg stali, ale oczyszczonej z farby, rdzy, itd. A tramwaj ma przecież jeszcze krzesła, szyby, kable, elementy z gumy, tworzyw sztucznych i metali kolorowych. Do tego dochodzą jeszcze koszty rozebrania go, wyczyszczenia, pocięcia i transportu.
Parametry tramwaju 13NS:
Długość: 13,4 m
Szerokość: 2,4 m
Wysokość: 3,1 m
Masa: 17,5 t
Liczba drzwi: 3
Miejsc siedzących: 21
Miejsc stojących: 96
Wysokość podłogi: 84 cm
Udostępnij