Obecnie parlament pracuje nad projektem ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, która powinna uporządkować wszystkie sprawy związane z pracą wolontariuszy.
Tylko rozporządzenie
Jedyna regulacją, która mówi wprost o pracy wolontariuszy jest Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 września 2000 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych. Jeden z jego paragrafów określa zasady, na których wolontariusze mogą podjąć pracę w instytucjach, które udzielają pomocy dzieciom częściowo lub całkowicie pozbawionym opieki rodziców.
Zgodnie z przepisami wspomnianego rozporządzenia pracę jako wolontariusz może podjąć osoba pełnoletnia, nie karana. Powinna ona spełniać takie same wymogi, dotyczące kwalifikacji czy wykształcenia, jak inni pracownicy placówki. Musi także zostać poinformowana o specyfice pracy wychowawcy oraz o konieczności zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących dzieci.
Ubezpieczenie i odpowiedzialność
Dyrektor placówki powinien zawrzeć z wolontariuszem umowę, w której zostanie określony zakres zadań wolontariusza i czas trwania współpracy. Powinien także opłacić ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej dla wolontariusza. Z kolei podejmujący pracę zobowiązuje się do działania w porozumieniu z osobami wyznaczonymi do nadzorowania jego pracy, a także do zachowania tajemnicy w sprawach dzieci.
Wkrótce ustawa
Rząd przygotował nowe, kompleksowe regulacje prawne dotyczące zarówno wolontariatu, jak i działalności pożytku publicznego. Aktualnie nad projektem ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie pracuje parlament. Dokumentowi temu towarzyszy projekt przepisów wprowadzających do ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Oba te projekty wraz z uzasadnieniem można znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej www.mpips.gov.pl.
**
