W Federacji Konsumentów w Warszawie radzą, byśmy przed podpisaniem umowy sprawdzili, czy biuro podróży działa legalnie, tzn. czy zostało wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.
Informacje u wojewody
Informację na ten temat uzyskamy u wojewody właściwego dla siedziby przedsiębiorcy (Wydział Turystyki Urzędu Wojewódzkiego).
Organizatora możemy również sprawdzić w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych pod adresem internetowym: http:/turystyka.gov.pl
Natomiast, gdy kupujemy wycieczkę w systemie agencyjnym sprawdźmy, czy agent turystyczny posiada umowę agencyjną z organizatorem, którego imprezę sprzedaje oraz czy posiada wpis do ewidencji działalności gospodarczej (osoba fizyczna) bądź Krajowego Rejestru Sądowego (spółka prawa handlowego) uprawniający do prowadzenia działalności gospodarczej agenta turystycznego.
Tu szukamy pomocy:
- gdy zagraniczne biuro podróży nie odpowie na reklamację, gdy reklamacja zagubionego lub zniszczonego przez europejskie linie lotnicze bagażu nie przyniosła skutku lub zagraniczny przedsiębiorca nie wywiązał się z umowy wynajmu samochodu - w dochodzeniu praw i roszczeń konsumentów wspiera Europejskie Centrum Konsumenckie, www.konsument.gov.pl;
- gdy działające w Polsce biuro podróży nie odpowiada na reklamację dłużej niż 30 dni - o skontrolowanie przedsiębiorcy można zwrócić się do wojewódzkiego urzędu marszałkowskiego właściwego dla miejsca siedziby przedsiębiorcy;
- gdy spór dotyczy krajowego biura podróży - porady i pomocy prawnej udzielą rzecznicy konsumentów i organizacje konsumenckie.
