Prace przygotowawcze, obejmujące drugi i trzeci etap obwodnicy, zostały zrealizowane już w 2015 i 2016 roku. Brodnicki samorząd zaczął od opracowania dokumentacji technicznej, którą sfinansowano z projektu „Współpraca JST na rzecz rozwoju brodnickiego obszaru funkcjonalnego”, współfinansowanego przez Unię Europejską, z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Koszt inwestycji szacowany był wówczas na 50 mln.
– To ogromne pieniądze, nie do udźwignięcia dla samorządu, bez uszczerbku dla innych inwestycji – tłumaczy Katarzyna Watkowska, rzecznika prasowa UM w Brodnicy. – Urząd Miejski w Brodnicy zaczął więc szukać programów, z których można by skorzystać, aby dofinansować tak dużą inwestycję. Obserwowaliśmy wszystkie programy, które mogłyby być dla nas pomocne, ale albo nie spełnialiśmy wymogów, albo program nie był przeznaczony dla tego rodzaju inwestycji.
Materiały polecane:
Jak wyjaśnia rzecznik magistratu, trzy lata temu burmistrz Brodnicy Jarosław Radacz podjął rozmowy z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, do których zaprosił ówczesnego starostę Piotra Boińskiego i wójta gminy Brodnica Adama Zalewskiego. W efekcie, zostało podpisane porozumienie pomiędzy czterema samorządami, dotyczące współpracy i współfinansowania prac.
Inwestycja, której koszt opiewa szacunkowo na 64 mln. zł otrzymała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, w wysokości 32 mln zł. W lutym ubiegłego roku burmistrz Brodnicy spotkał się z przedstawicielami Zarządu Dróg Wojewódzkich, na którym omówiono szczegóły, związane z samą budową obwodnicy , a w lipcu 2023 brodnicki samorząd podpisał umowę na trzeci etap przebudowy drogi wojewódzkiej nr 544, łączącej Brodnicę z Lidzbarkiem.
– Budowa obwodnicy umożliwi wyprowadzenie tranzytu w kierunku drogi wojewódzkiej nr 544, w stronę Lidzbarka – podkreśla Katarzyna Watkowska. – Trasa o długości ponad 3,6 km będzie przebiegać od ronda Warszawskiego do ul. Lidzbarskiej.
Droga wojewódzka nr 544 łączy powiat brodnicki z południową częścią województwa warmińsko-mazurskiego. Na długości prawie 20 kilometrów komunikuje między innymi Brodnicę oraz gminy wiejskie Brodnica i Bartniczka, stanowi też ważne połączenie pomiędzy drogami krajowymi nr 15 i S7.
Obecnie trwają procedury związane z uzyskaniem ZRID – decyzji wydawanej w przedmiocie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Po jej wydaniu, Zarząd Dróg Wojewódzki w Bydgoszczy będzie mógł wszcząć procedury przetargowe, a następnie rozpocząć inwestycję.
