https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zachem zwalnia, a BASF zatrudni specjalistów technologii TDI

Agnieszka Domka-Rybka [email protected]
Po tym proteście z 8 listopada niektórzy związkowcy muszą tłumaczyć się teraz policji
Po tym proteście z 8 listopada niektórzy związkowcy muszą tłumaczyć się teraz policji Andrzej Muszyński
Jest lista z nazwiskami kolejnych 29 osób, które w grudniu stracą pracę w Zachemie. Niemiecki BASF da robotę 10 inżynierów.

Wybrani inżynierowie z bydgoskiego Zachemu mają wkrótce pracować w głównej fabryce BASFA w niemieckim Ludwigshafen. Są zatrudnieni w bydgoskim zakładzie TDI (surowiec używany m.in. w produkcji tworzyw sztucznych), którego produkcja i technologia mają być własnością giganta chemicznego zza Odry.

Minister pomoże? Minister liczy straty

Tymczasem związkowcy z bydgoskiego Zachemu, po półtorarocznych staraniach, spotkają się wreszcie z ministrem skarbu. Ma do tego dojść w najbliższy piątek.
- Liczymy, że minister nam pomoże - mówi Andrzej Werner, szef zakładowej Solidarności. - Nikt tutaj nie wierzy, że nic już nie da zrobić. Nie dajemy za wygraną, choć po zorganizowanym 8 listopada proteście przeciwko likwidacji firmy i w obronie miejsc pracy, jesteśmy teraz po kolei wzywani przez policję. Wcześniej niektórzy działacze związkowi otrzymali upomnienia od pracodawcy.

Skarb Państwa ma 36 proc. udziałów w Ciechu, który jest właścicielem Zachemu. Mikołaj Budzanowski, minister skarbu, pisze (korespondencja do europosła Janusza Zemke), że resort robi, co może, by złagodzić bolesne skutki restrukturyzacji dla pracowników Zachemu: "Jednak od 2008 roku spółka przynosi straty, a dofinansowanie jej w takiej wysokości, jakie ma potrzeby, zagroziłoby całej grupie kapitałowej Ciech. Prowadziliśmy rozmowy z polskimi spółkami z branży chemicznej, ale nie wyraziły zainteresowania zakupem bydgoskiej firmy. Także Ciech szukał dla niej inwestora, również bez skutku" - pisze Budzanowski.

Minister zaznacza też, że na budowę nowej instalacji TDI, obecna jest za droga w utrzymaniu, potrzeba ok. 3 mld zł, a zdobycie takich pieniędzy nie jest realne. Rynek chemiczny został zaś zdominowany przez takie firmy, jak m.in. niemiecka BASF, która ma koszty produkcji o 40 proc. niższe niż Zachem.
Związkowcy i pracownicy Zachemu cały czas dziwią się jednak, dlaczego BASF kupując jego technologię i produkcję TDI (co w praktyce oznacza zamknięcie tej instalacji i likwidację 100 miejsc pracy), nie inwestuje w Bydgoszczy, a w Środzie Śląskiej, gdzie zamierza zatrudnić 400 osób.

Katalizatory to przecież co innego

- Budowa nowego zakładu dla katalizatorów samochodowych na południu Polski nie jest w żadnym stopniu powiązana z przejęciem TDI bydgoskiego Zachemu - wyjaśnia Wojciech Krzywicki, przedstawiciel polskiego oddziału firmy BASF. - Wybór miejsca budowy przeprowadzony został całkowicie niezależnie od innych transakcji. BASF nie podał nam jeszcze szczegółów dotyczących zatrudnienia bydgoskich specjalistów w fabryce Ludwigshafen.
 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

a
asior
o take Polkę walczyła solidarność.Gdzie dziś ci co dopchali się do władzy(i TYLKO o to im chodziło).Jesteśmy sprzedani czas uciekać albo pod most.A ostatni niech zgasi światło.
s
slejter
minister gospodarki reprezentuje interesy niemieckiej firmy basf macie być robolami i dziadami w polsce
a jak się wam nie podoba to von z Polski
r
rot
Dlaczego wszyscy mówią o stratach ?? Za odtatnie dwa miesiące zysk ze sprzedaży TDI wyniósł prawie 20 milionów złotych... teraz wszyscy w warszafce myslą intensywnie jak ukryć te dochody. Jestem przekonany, że im się uda...  w Środzie Śląskiej faktycznie budowana jest przez BASF fabryka katalizatorów... instalacja TDI powstanie prawdopodobnie pod Wrocławiem... to tak dla ścisłości...
J
Jann
Jak się Żond /pisownia po dostosowaniu do wymogów UE/dowiedział o zamknięciu Zachemu,to skreślił S-5.Nie potrzeba przecież wozić aminy z Gądek,ani TDI na eksport.Ale obiecał budowę S-10 do stolicy województwa w Toruniu,skąd będze można przywozić zapomogi dla bezrobotnych
A na poważnie-czy Rząd nie ma ekspertów którzy by wskazali nr prawdziwą przyczynę wysokich kosztów i strat:podpisaną niekorzystną umowę na dostawy aminy i złe zarządzanie.Koszty bezpośrednie produkcji są porównywalne,pożiom technologii docenia BASF kupując know-how i inżynierów.Nie powtarzać za CIECHem o 3mld na budowę TDI bo można zbudować aminę za 300-500mln ale oczywiście nie z tym bankrutem.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska