Kompleksowa przebudowa, a właściwie budowa nowego tunelu podziemnego dla pieszych na stacji PKP to jedna z ważniejszych inwestycji komunikacyjnych w gminie Nakło. Prace trwały dwa lata i właśnie zostały zakończone.
Wygodniej dla pasażerów
Nowe przejście podziemne ma około 75 metrów długości. Jest trzykrotnie dłuższe od starego. Dla komfortu podróżnych jest też szersze i wyższe. Bez problemów korzystać mogą z niego osoby niepełnosprawne. Z myślą o nich zamontowano windy. Przy okazji wyremontowane zostały także wiaty na peronach i zadaszenia nad schodami prowadzącymi do tunelu pod torami. Postawiono też nowe ławki i tablice informacyjne. Nowe jest także oświetlenie peronów i przejścia podziemnego.
To Cię może również zainteresować
Podczas realizacji przedsięwzięcia nie obyło się jednak bez problemów. Budowniczych zaskoczył wysoki poziom wilgoci i napór wod gruntowych. By kontynuować inwestycję trzeba było przerwać prace i przemodelować projekt. Spowodowało to opóźnienia i znacznie zwiększyło koszty. Na szczęście nie zaniechano prac, które na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. wykonywała firma z Warszawy.
Inwestycję sfinansowano w całości z Rządowego programu budowy i modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025. Celem tego programu jest m. in. promowanie ekologicznych środków transportu i przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu.
Kolej się zmienia
- Stacja Nakło nad Notecią jest potwierdzeniem faktu, iż kolej w województwie kujawsko-pomorskim zmienia się dla podróżnych. Zapewniamy lepszy dostęp do stacji i przystanków po to, aby zachęcić do wyboru transportu kolejowego w codziennych podróżach do pracy lub szkoły. Pasażerowie wsiadają do przystanków bezpieczniej i wygodniej – podkreśla Piotr Kwabiszewski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy, PKP Polskie Linie Kolejowe.
Za kompleksową modernizację przejścia podziemnego i dobrą współpracę podziękował przedstawicielom spółki z okazji zakończenia prac Piotr Kalamon, wiceburmistrz Nakła. Jak podkreślił – to długo wyczekiwane przez podróżnych zadanie. Władze Nakła liczą, że powstanie przejścia zwiększy zainteresowanie kierowców parkingiem P&R przy ul. Nowej, który samorząd zbudował kilka lat temu. Nadzieje te spełnią się? Zobaczymy!
Kolejna inwestycja kolejowa to budowa nowego przystanku PKP w Trzeciewnicy. Prace są zaawansowane. Ma być on gotowy w trzecim kwartale 2025 r. W tej chwili przystanku w tej miejscowości nie ma. Pociągi relacji: Bydgoszcz- Nakło-Piła, na terenie gminy Nakło, zatrzymują się tylko w Ślesinie i Nakle (Dworzec PKP).

Muzotok - Arek Jakubik - Social Media Disco x 5 Deresza
Ponadto w lutym br. podpisana została umowa na zaprojektowanie i budowę kolejnego przystanku: Nakło nad Notecią Zachodnie. Zdaniem PKP PLK jest on potrzebny i poprawi znacząco dostęp mieszkańców grodu nad Notecią do usług kolejowych. I jest w tym dużo racji, bo z centrum Nakła do Dworca PKP jest kawałek drogi.
Przetarg na to zadanie wygrała spółka z woj. mazowieckiego. Wartość inwestycji wyceniono na 12,88 mln zł (netto). Finiszu prac spodziewać się można pod koniec 2026 r.
Coraz realniejsze staje się także wznowienie komunikacji kolejowej na trasach: Nakło - Kcynia i Kcynia – Gołańcz. By było to możliwe konieczne jest odnowienie infrastruktury. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na wykonanie niezbędnych prac remontowych. To ważny krok pozwalający realniej myśleć o reaktywacji połączenia do Poznania przez Kcynię i Wągrowiec.