https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zakup auta używanego nadal bardzo ryzykowny! Raport przejrzystości rynku carVertical 2024 

Paweł Piątek
Według badań carVertical krajowy rynek samochodów używanych staje się coraz bardziej transparentny, ale wciąż na tle innych krajów w Europie wypadamy blado. Oto najnowsza edycja dorocznego badania przejrzystości rynku carVertical. Zobaczmy, gdzie auta używane kupuje się bezpiecznie, a gdzie jest to nadal dość ryzykowne.
Według badań carVertical krajowy rynek samochodów używanych staje się coraz bardziej transparentny, ale wciąż na tle innych krajów w Europie wypadamy blado. Oto najnowsza edycja dorocznego badania przejrzystości rynku carVertical. Zobaczmy, gdzie auta używane kupuje się bezpiecznie, a gdzie jest to nadal dość ryzykowne. iStock
Według badań carVertical krajowy rynek samochodów używanych staje się coraz bardziej transparentny, ale wciąż na tle innych krajów w Europie wypadamy blado. Oto najnowsza edycja dorocznego badania przejrzystości rynku carVertical. Zobaczmy, gdzie auta używane kupuje się bezpiecznie, a gdzie jest to nadal dość ryzykowne.  

Firma carVertical analizuje raporty historii pojazdów zakupione przez klientów i raz w roku publikuje dane statystyczne sporządzone na tej podstawie. Najnowszy raport dotyczy okresu od października 2023 r. do września 2024 r. Za każdym razem w raporcie uwzględniane są następujące czynniki: 

  • odsetek przypadków sfałszowanego przebiegu;
  • średni zakres cofnięcia licznika (w kilometrach);
  • odsetek samochodów ze szkodą zapisaną w historii pojazdu;
  • wartość likwidacji szkody;
  • odsetek importowanych samochodów używanych;
  • średni wiek sprawdzanych samochodów.

 
Firma analizuje powyższe dane dla poszczególnych krajów z osobna. Za każdy z czynników przyznawane są punkty. Ponieważ kryteria te nie wpływają w równym stopniu na przejrzystość rynku, każdemu czynnikowi przypisano różne wagi. Na przykład, liczbę sfałszowanych kilometrów licznika przebiegu uważa się za ważniejszą niż średni wiek sprawdzanych samochodów w danym kraju. Suma punktów tworzy wartość nazywaną przez carVertical indeksem przejrzystości rynku. Na podstawie indeksów z poszczególnych krajów powstaje doroczny ranking, czyli tytułowe badanie. Należy w tym miejscu przypomnieć, że carVertical działa w 30 krajach i pozyskuje dane z ponad 900 globalnych baz danych, takich jak organy ścigania, rejestry krajowe / państwowe, instytucje finansowe i ogłoszenia. Przetwarzając miliony raportów historii pojazdów rocznie, firma dostrzega trendy, przygotowuje kompleksowe prognozy i analizuje rynek samochodów używanych. Pełny raport można znaleźć tutaj: 
 
Polska na tle innych państw w indeksie przejrzystości rynku carVertical 

Według badań carVertical krajowy rynek samochodów używanych staje się coraz bardziej transparentny, ale wciąż na tle innych krajów w Europie wypadamy
Według badań carVertical krajowy rynek samochodów używanych staje się coraz bardziej transparentny, ale wciąż na tle innych krajów w Europie wypadamy blado. Oto najnowsza edycja dorocznego badania przejrzystości rynku carVertical. Zobaczmy, gdzie auta używane kupuje się bezpiecznie, a gdzie jest to nadal dość ryzykowne.   carVertical

 
W tegorocznym raporcie Polska poprawiła swoją pozycję w stosunku do roku ubiegłego o dwie pozycje, awansując na 18. miejsce spośród 25 krajów ujętych w indeksie. Sąsiednie Niemcy zajęły 4. miejsce, Czechy - 14. miejsce, Słowacja - 16. miejsce, a Litwa - 23. miejsce. Chociaż rynek samochodów używanych ustabilizował się i powrócił do poziomu sprzed pandemii, w większości krajów przejrzystość pozostaje istotnym problemem. Każdego roku tysiące nabywców kupuje pojazdy z ukrytymi wadami i sfałszowanym przebiegiem, często nie zdając sobie sprawy, że przepłacają za samochód w złym stanie technicznym. 

 

Poprawa w Polsce cieszy, ale nadal nie jest to dobry wynik 

Część najnowszego raportu poświęcona Polsce wykazuje, że w ciągu ostatniego analizowanego okresu, 4,1% samochodów miało sfałszowany przebieg. Średnia wartość cofnięcia licznika to 75 973 km. W wielu przypadkach oznacza to po prostu cofnięcie o połowę. Ponieważ cena samochodu zależy bezpośrednio od jego przebiegu, kierowcy kupujący takie pojazdy nieświadomie - znacznie przepłacają. Choć w ubiegłorocznym badaniu indeks ten dla Polski wynosił 4,9% więc widać poprawę, nadal nie jest to powód do radości. Prawie dwie trzecie (62,1%) wszystkich pojazdów sprawdzonych na platformie carVertical w Polsce uczestniczyło w jakiejś kolizji drogowej, a średnia wartość szkody wyniosła 18 032 zł. Pod tym względem również jest lepiej niż w ubiegłym roku (w 2023 r. wskaźnik szkodowości wynosił 65,8%), ale tak jak w przypadku cofania liczników – nie jest to wciąż wystarczająca poprawa. 
 

Wynik psuje głównie skala importu 

Aż 51% wszystkich używanych samochodów zarejestrowanych w ciągu ostatniego analizowanego okresu zostało do Polski sprowadzonych z innych krajów. Niestety, właśnie to może być główną przyczyną takich, a nie innych statystyk. Według Matasa Buzelisa, eksperta motoryzacyjnego i dyrektora ds. komunikacji w carVertical, samochody poruszające się w handlu transgranicznym są nawet cztery razy bardziej narażone na oszustwa związane z licznikiem kilometrów. Kupujący powinni zachować szczególną ostrożność biorąc pod uwagę importowane pojazdy, ponieważ często mają one ukryte wady lub sfałszowaną historię. Innym negatywnym czynnikiem jest zaawansowany wiek kupowanych pojazdów. W Polsce wynosi on średnio 10,7 lat. 
 

Rynek brytyjski utrzymuje pozycję lidera

Podobnie jak w poprzednich latach, najbardziej przejrzystym rynkiem samochodów używanych wśród wszystkich krajów uczestniczących w badaniu była Wielka Brytania. Tylko 2,1% samochodów miało tam sfałszowany przebieg, a 17,8% jakieś uszkodzenia odnotowane na koncie. W przeciwieństwie do Europy kontynentalnej, w Wielkiej Brytanii przeważają samochody z kierownicą po prawej stronie, które poruszają się po kraju przez cały okres eksploatacji, a tylko 2% skontrolowanych pojazdów pochodzi z importu. W pierwszej piątce najbardziej przejrzystych krajów znalazły się również Włochy, Szwajcaria, Niemcy i Szwecja. 

- Nabywcy samochodów w Europie Zachodniej i Skandynawii są mniej narażeni na oszustwa związane z przebiegiem lub ukrytymi wadami. Bardziej rygorystyczne przepisy gwarantują, że kupujący mogą bardziej ufać historii i jakości pojazdu – mówi Matas Buzelis ekspert motoryzacyjny i dyrektor ds. komunikacji w carVertical.

Wśród krajów Europy Wschodniej tylko Słowenia zdołała przebić się do pierwszej dziesiątki, zajmując 10. miejsce. 
 

Niechlubni rekordziści 

Największą liczbę przypadków oszustw związanych z przebiegiem wśród krajów europejskich odnotowano na Łotwie (11,1%) i Ukrainie (9,6%). Największy odsetek uszkodzonych samochodów odnotowano w Polsce (62,1%) i na Słowacji (60,5%). 
 

Przejrzystość rynku w Europie Wschodniej pozostaje bez zmian 

Najmniej przejrzystymi krajami w badaniu były: Ukraina, Łotwa, Litwa, Rumunia i Estonia. Rynki te zajęły również najniższe pozycje w ubiegłym roku. Wysoki odsetek samochodów ze sfałszowanym przebiegiem i uszkodzeniami, starzejąca się flota pojazdów oraz wysokie wskaźniki importu przyczyniają się do tego, że rynki te są uważane za wysoce nieprzejrzyste i ryzykowne. 

- Sytuacja na wschodnioeuropejskim rynku samochodów używanych pozostaje niezmieniona. Ponieważ tylko nieliczni oszuści są karani za fałszowanie przebiegu lub ukrywanie wad, ta szkodliwa praktyka prawdopodobnie utrzyma się dłużej - dodaje Matas Buzelis.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska