Postępy na budowie obwodnicy Lubrańca są widoczne gołym okiem. Jak poinformował Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, zakończyła się już duża część robót ziemnych prowadzonych na budowie od września. W listopadzie rozpoczęły się prace przy podbudowie bitumicznej. Prowadzone są też roboty przy budowie rowów odwodnieniowych, układane są także pierwsze obrzeża pod ścieżkę pieszo-rowerową w rejonie miejscowości Piaski. Wykonane zostały także drogi techniczne do zaprojektowanego mostu na Zgłowiączce. Obecnie trwają zaś przygotowania m.in. do rozpoczęcia palowania.
Przypomnijmy, że obwodnica Lubrańca budowana jest w ciągu drogi wojewódzkiej nr 270, po zachodniej stronie miasta. Początek trasy o długości 5,3 km znajduje się przed wjazdem do Lubrańca od strony Brześcia Kujawskiego. Droga ta prowadzić będzie w pobliżu miejscowości Lubraniec-Parcele i Kolonie Piaski. Nad Zgłowiączką zostanie zbudowany nowy most, a w miejscowości Borek obwodnica połączy się z istniejącą trasą nr 270.
Planowana jest także budowa dwóch rond - pierwsze na wjeździe na obwodnicę od strony Brześcia Kujawskiego, drugie w miejscowości Borek, na połączeniu drogi wojewódzkiej z trasami gminnymi w kierunku miejscowości Zgłowiączka i Marysin. Na skrzyżowaniach z drogami powiatowymi pojawią wydzielone pasy m.in. do skrętu w lewo.
Trasa ma mieć parametry techniczne drogi o nośności do 11,5 ton na oś. Jezdnia będzie miała szerokość 8 metrów wraz z opaskami, pobocza szerokość 1,5 metra.
Obwodnica budowana jest w oparciu o porozumienie samorządu województwa kujawsko-pomorskiego, powiatu włocławskiego i gminy Lubraniec zakładające wspólne finansowanie inwestycji. Gmina Lubraniec zobowiązała się do pokrycia 60 procent kosztów związanych z koniecznością wykupienia gruntów i - podobnie jak powiat włocławski - nieodpłatnego przekazania gruntów inwestorowi. Dodatkowo gmina zapewnia też 60 procent kosztów związanych z budową ścieżki pieszo-rowerowej o długości 1,56 km.
Planowany koszt inwestycji to ponad 64 mln złotych. Obwodnicę z Lubrańca buduje, a wcześniej zaprojektowała, toruńska spółka Onde. Zakończenie głównych prac planowane jest przy sprzyjających warunkach jesienią tego roku.
