Co do zasady, od połowy grudnia do połowy marca trwa tzw. przerwa zimowa, podczas której wykonawcy robót budowlanych w terenie mogą je zawiesić. Mogą też ten dodatkowy czas wykorzystać do prowadzenia prac, by nadgonić ewentualne zaległości lub przyspieszyć realizację inwestycji.
- Tak jak w ostatnich latach, tegoroczny sezon budowlany będzie pracowity i intensywny. Na etapie realizacji znajduje się 105 zadań z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych o łącznej długości 1446,5 km oraz 23 zadania z Programu Budowy 100 obwodnic o łącznej długości 188 km – wylicza Szymon Piechowiak, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na pierwszym odcinku S10 drzewa już wykarczowane
Ożywają prace na pierwszym odcinku S10 od węzła Bydgoszcz Południe (Stryszek) do Bydgoskiego Parku Przemysłowego (Emilianowo), a to 8,9 kilometrów. Pierwszy odcinek wykonywany jest wraz z odchodzącym od węzła Bydgoszcz Południe w kierunku Inowrocławia nowym fragmentem (5,4 km) drogi krajowej nr 25, gdzie wyburzono już tamtejsze posesje.
Jak informuje wykonawcza kontraktu - Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR - zakończyły się prace związane z karczowaniem drzew na odcinku DK25 i rozdrabnianie karpin (korzeni drzew). Inżynier nadzoru weryfikuje tzw. Program Zapewnienia Jakości Prac.
Zakończyły się ratownicze prace archeologiczne w obrębie stanowiska nr 658 Bydgoszcz Zółwin Wielki, które jest porządkowane i wkrótce zostanie przekazane budowlańcom. To ukryty w Puszczy Bydgoskiej przy trakcie bydgosko-gniewkowskim dawny majątek szlachecki (znany od 1399 r.), a w czasach nowożytnych osada i folwark, gdzie żyła i pracowała społeczność niemiecka (stąd dawna nazwa Gross Solvin).
Saperzy wejdą na drugi odcinek S10
Na odcinku 2. trasy S10 od Bydgoskiego Parku Przemysłowego do węzła Solec (8,9 km), który zbuduje spółka Polaqua, nie ma jeszcze pozwolenia na budowę (ZRID-u), ale procedura jego uzyskiwania trwa.
Trwają też przygotowania w terenie do rozdrabniania i wywiezienia karpin. Wykonawca opracowuje projekt budowlany zgodny z postanowieniem Regionalnej Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy. Planowane jest rozpoczęcie przeglądu saperskiego. Wykonawca wystąpił o zgodę na dalszy nadzór archeologiczny.
Na trzecim odcinku rozpoczęto prace ziemne
Odcinek 3. od węzła Solec Kujawski do Torunia Zachód będzie najdłuższy - to 21,15 km.
Spółki KOBYLARNIA SA (jako lider) i MIRBUD SA (jako partner) uzyskały już ZRID i przystąpiły do prac budowlanych - trwa odhumusowywanie terenu, czyli jego równanie, zdejmowanie warstw ziemi.
Na czwartym robią projekt wykonawczy
Czwarty odcinek od węzła Toruń Zachód do węzła Toruń Południe (12,1 km) będą budować RUBAU Polska (lider) oraz Poltores (partner).
Ten odcinek będzie budowany najpóźniej. Na razie trwa procedura uzyskiwania ZRID-u. Wykonawcy kontynuują prace związane z opracowaniem Wielobranżowego Projektu Wykonawczego, Specyfikacji Technicznych oraz Czasowych Organizacji Ruchu.
Przypomnijmy, że trzy odcinki trasy S10 Bydgoszcz - Toruń mają powstać do końca 2026 roku, zaś czwarty na wysokości Torunia do 2027.
