Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Złota Setka Pomorza i Kujaw 2015. Rozmawiamy z Krzysztofem Matelą

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
nadesłane BCC
Ograniczeniem wydaje się być tylko wyobraźnia - twierdzi dr Krzysztof Matela, kanclerz Loży Bydgoskiej Business Centre Club.

Dokąd najczęściej eksportują kujawsko-pomorskie firmy?
Przede wszystkim do Niemiec, dalej do Holandii i Francji, a także Szwecji oraz Danii. Idziemy zdecydowanie bardziej w kierunku zachodniej niż wschodniej Europy.

Najbliższe lata mogą być bardzo dobre dla wymiany handlowej, bo poprawia się sytuacja gospodarcza w krajach Unii Europejskiej, choćby właśnie w Niemczech. Gdyby wskazać regionalnych eksporterów, którzy obecnie liczą się na zagranicznych rynkach, kogo należałoby wymienić?
Mamy Bohamet w Białych Błotach, cenionego za granicą producenta okien okrętowych. Jest Klimat Solec w Solcu Kujawskim, świetny producent systemów klimatyzacyjnych czy Baumat, który wybudował w Bydgoskim Parku Przemysłowo-Technologicznym najnowocześniejszą w Polsce fabrykę elementów prefabrykowanych. Oczywiście, na zagranicznych rynkach liczy się także Pesa. Z branży spożywczej należy wymienić Przedsiębiorstwo Drobiarskie Drobex w Solcu Kujawskim czy Cukiernię Sowa, jej logo zobaczymy chociażby w Berlinie. No i mamy mnóstwo średnich firm, ich nazwy są może mniej znane, ale one również z sukcesem zdobywają zagraniczne rynki. Wszyscy postrzegają flagowe okręty, które napędzają taki handel. Natomiast mniejsze biznesy też mają w nim spory udział wysyłając m.in. odzież, elementy osprzętu elektronicznego, meble, części samochodowe.

Robert Janowski o gali Złota Setka.

Ze wschodnich kierunków eksportowych to na pewno będzie Rosja, Ukraina i Litwa, choć w kontaktach ze Wschodem ciągle są duże problemy.
Kontakty ze Wschodem są skomplikowane ze względu na nierówne reguły dla poszczególnych stron, zaczynając od firm transportowych przez produkcję spożywczą. Polityka Moskwy zaburzyła układy handlowe. Przede wszystkim zostały zachwiane reguły gry. Ograniczeniom podlega wszystko - od transportu przez wymianę towarową , a nawet choroby istniejące tylko na papierze, a które uniemożliwiają sprzedaż polskich płodów rolnych.

Lokalni przedsiębiorcy, którzy wzięli udział w konferencji „Programu Rozwoju Eksportu”, za jedne z najbardziej perspektywicznych rynków uznali kraje obu Ameryk, a także Bliski i Środkowy Wschód.
Nie ma ograniczeń w eksporcie, ale trzeba odważyć się wejść na tamtejsze rynki i przekonać cudzoziemców do swoich wyrobów czy usług. Jeżeli przedsiębiorstwo może pochwalić się rentowną produkcją, nie ma dla niego znaczenia, gdzie ją sprzeda, liczy się tylko wzrost przychodu. Jeśli wyrób będzie zaspokajał potrzeby zagranicznych klientów, będzie łatwiej go sprzedać. Na tym polega biznes. Wszystko można sprzedawać, ograniczeniem jest tylko wyobraźnia.

Zakończyliśmy przygotowania zgłoszeń do Złotej Setki

Z jakimi problemami muszą zmagać się dziś firmy, które szukają partnerów handlowych poza krajem?
Egzotyka polegająca na sprzedawaniu za granicę dotyka różnic wynikających z lokalizacji firm. Mam na myśli języki, kulturę, zasady funkcjonowania biznesu, które różnią się w poszczególnych krajach oraz zwyczaje dotyczące handlowania, obrotu towarowego, płatności, negocjowania cen. Te trudności trzeba pokonać, by eksportować. I tak np., jeśli kujawsko-pomorska firma chce coś sprzedać francuskiemu odbiorcy, będzie jej trudniej, ponieważ Francuzi chętniej wybierają rodzime biznesy. Jednak przeszkody, o których rozmawiamy, są równocześnie zaletami. Bo, jeśli przedsiębiorstwu uda się wejść na tamtejszy rynek, to znaczy, że jest lepsze od innych, elastyczniejsze, a jego towary są bardziej konkurencyjne.

Dlaczego niektóre firmy, choć mogą śmiało konkurować produkcją, nie potrafią przełamać się do eksportu?
I tu przechodzimy do świata obaw i nastawień przedsiębiorców. Może wstydzą się braku znajomości języków obcych. Albo myślą, że ich produkty czy usługi nie są wystarczająco dobre. Ale mamy na szczęście śmiałych przedsiębiorców, którzy z podniesionym czołem, odważnie pozyskują zagranicznych klientów.

Mówi Jan Krzysztof Bielecki.

16 maja poprowadzi pan panel ekspercki „Eksport. Dlaczego nie da się bez niego żyć w biznesie”. Poprzedzi on podsumowanie 20. „Złotej Setki Pomorza i Kujaw Gazety Pomorskiej”. O czym będzie mowa podczas dyskusji?
Będziemy rozmawiać o ograniczeniach, szansach i zagrożeniach związanych z eksportem. O tym, jak firmy mogą skutecznie sprzedawać swoje produkty i usługi za granicą.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska