Zmiany dla kierowców zawodowych. To wszystko związane z koronawirusem

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
GDDKiA
Udostępnij:
Polska wprowadziła tymczasowe odstępstwo od przepisów dotyczących czasu pracy kierowców wykonujących międzynarodowy transport drogowy osób i rzeczy. Transportowcy apelowali o to, bo teraz kierowcy głównie tkwią w gigantycznych korkach na granicach.

O tej decyzji poinformował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Te wyjątkowe środki są uzasadnione pandemią zakażeń koronawirusem SARS-CoV-2 (COVID-19).

Zgodnie z tymi odstępstwami:

  • dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 11 godzin;
  • tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 60 godzin;
  • łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 96 godzin.
  • po okresie prowadzenia pojazdu trwającym 5 i pół godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej 45 min

ut.

Ze względu na wydłużenie czasu prowadzenia samochodu z 9 do 11 godzin nie będą miały zastosowania odstępstwa w zakresie dziennych i tygodniowych okresów odpoczynku.

Zobacz także: Epidemia konoronawirusa. Kierowcy i ich szefowie boją się przywieźć wirusa

O tym, że należy pilnie zmienić przepisy dotyczące czasu pracy kierowców ciężarówek i autobusów jeżdżących przez granicę apelował na naszych łamach Adam Jędrych, prezes Kujawsko-Pomorskiego Stwarzyszenia Przewoźników Drogowych im. Dionizego Woźnego w Lipnikach koło Bydgoszczy. Zwrócił uwagę, że kolejne kraje zawiesiły obowiązujące dotąd normy związane z czasem pracy kierowców zawodowych, a Polska nie. Pierwsza zrobiła tak Hiszpania, potem Belgia. Chodziło zwłaszcza o sytuacje związane z przewozem łatwo psujących się towarów czy lekarstw I środków ochronnych przed wirusem. Za przekroczenie limitów kierowcy nie są karani. Władze tych krajów zrozumiały, że kierowcy muszą teraz czekać znacznie dłużej na zamkniętych granicach i w związku z tym efektywność przewozów dramatycznie zmalała.

- Apelujemy do rządu, że jest to bardzo ważna kwestia, ale jak na razie jak grochem o ścianę. Zresztą, jak się wydaje, ten problem powinien być uregulowany na szczeblu unijnym – komentował prezes kujawsko-pomorskich transportowców.

- O tym problemie informowałem ministra Adamczyka, prosząc o pilną interwencji, ale pewnie nie byłem jedyny, bo sprawa była naprawdę poważna – komentuje Piotr Król, bydgoski poseł PiS, członek prezydium Komisji Infrastruktury. - Po zamknięciu naszych granic sytuacja kierowców i całego transportu międzynarodowego jest nadal dramatyczna. Mam nadzieję, że kierowcom pomogą nieco kierowani na granice żołnierze Wojsk Obrony Terytorialnej.

Zobacz także: Zmiany dla kierowców zawodowych. Możliwe zakazy wjazdu w niektórych powiatach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Sentech

SENTECH AL 2500 EXPERT

269,00 zł119,00 zł-56%
miejsce #2

Gtx

GTX Alkomat Elektrochemiczny

399,00 zł269,00 zł-33%
miejsce #3

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #4

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #5

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
miejsce #6

XBLITZ

Xblitz Spirit

77,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Nowy taryfikator

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Szofer

Czekamy na zamknięcie naszych granic dla ogólnie całego transportu nie narażaniu kierowców zawodowych. Już to powinno nastąpić.

G
Gość

To niektórzy mogą pracować dłużej. Ręczne sterowanie Hilary Minc

Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Pomorska
Dodaj ogłoszenie