MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zmiany w Pakiecie Mobilności. Do bazy będzie można wrócić bez naczep i przyczep

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Przyczepy i naczepy mają być wyjęte spod europejskiego obowiązku powrotu pojazdów do bazy co 8 tygodni.
Przyczepy i naczepy mają być wyjęte spod europejskiego obowiązku powrotu pojazdów do bazy co 8 tygodni. Freepik.com
Komisja Europejska przychyliła się do postulatów złagodzenia przepisów Pakietu Mobilności dotyczących konieczności powrotu pojazdów do bazy co 8 tygodni. Przyczepy i naczepy mają być wyjęte spod tego obowiązku.

Przepis nakazujący przewoźnikom ściąganie do kraju siedziby pojazdów wykonujących transport drogowy, który pojawił się w Pakiecie Mobilności, wzbudzał ogromne kontrowersje.

Jak mówi Paweł Łazarewicz, radca prawny w TC Kancelarii Prawnej, wprowadzenie go w życie naraziłoby przewoźników na straty związane z koniecznością wykonywania dodatkowych, narzuconych z góry i często pustych kursów: – Koszty takich działań mają również wymiar ekologiczny, związany ze zwiększeniem skali emisji CO2. A przecież jej obniżenie, a docelowo eliminacja, w sektorze transportu jest jednym z priorytetów pakietu Fit for 55.

To też może Cię zainteresować

Konieczność stawiania się pojazdu w kraju siedziby firmy co 8 tygodni zgodnie z pierwotnym założeniem miała dotyczyć pojazdów lub zespołów pojazdów wykorzystywanych do międzynarodowego transportu towarów na rzecz osób trzecich. Wymóg ten miał także obejmować przyczepy i naczepy dostępne dla przewoźników drogowych zgodnie z art. 5 lit. e) i g) rozporządzenia (WE) nr. 1071/2009 i jako takie są zarejestrowane lub wprowadzone do obrotu i dopuszczone do użytku zgodnie z ustawodawstwem państwa członkowskiego, w którym spółka ma siedzibę.

Walka o sporny zapis

Największy sprzeciw budziło objęcie wspomnianym nakazem przyczep i naczep. Jego przeciwnicy zwracali uwagę na fakt, że w tym wypadku przepis będzie martwy, ponieważ przyczepy i naczepy nie mają tachografów.

– Powszechne było również przekonanie, że wejście wspomnianego przepisu w życie spowoduje dalszy wzrost kosztów prowadzenia działalności transportowej, co przełoży się na wyższe ceny i niższy popyt na tego typu usługi. W opozycji wobec wspomnianych zapisów Pakietu Mobilności zjednoczyli się przewoźnicy z całej Europy – dodaje ekspert z TC Kancelaria Prawna.

W spór szczególnie zaangażowali przewoźnicy z Holandii. Przedstawiciele niderlandzkiego związku przewoźników - Transport en Logistiek Nederland - wystosowali apel do Komisji Europejskiej. Zwracali w nim uwagę między innymi na fakt, że przepisy dotyczące powrotów do bazy w przypadku przyczep i naczep nie mają wpływu na wynagrodzenie i poprawę warunków pracy kierowców, co jest głównym celem Pakietu.

Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej (DG Move), odpowiedzialna za kształt Pakietu, zareagowała na krytyczne uwagi modyfikacją swoich wytycznych. Ze znowelizowanych zapisów zniknął obowiązek regularnych powrotów do bazy wobec przyczep i naczep.

To też może Cię zainteresować

Rezygnacja ze spornego zapisu ucieszyło środowiskowo przewoźników, ale nie kończy ich walki o modyfikację Pakietu Mobilności - kolejnym celem na ich liście jest zawieszenie wszystkich zapisów o konieczności powrotu do bazy co 8 tygodni, wobec rekordowo wysokich cen paliw wywołanych wojną w Ukrainie.

Taki postulat popiera między innymi związek pracodawców Transport i Logistyka Polska, który dodatkowo kwestionuje przepisy o czterodniowej przerwie w kabotażu. Tu również głównym argumentem są koszty – wymuszone postoje obniżają efektywność wykorzystania taboru ze względu na puste przejazdy.

od 7 lat
Wideo

Od dzisiaj kierowcy Ubera i Bolta muszą mieć polskie prawo jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska