Zmniejszy się akcyza a paliwo... zdrożeje?

WALZaktualizowano 
Zmniejszy się akcyza a paliwo... zdrożeje?<br>Obecnie opłata paliwowa wynosi ok. 10 gr za litr benzyny, ok. 26,5 gr za litr oleju napędowego i ok. 13,5 gr za kilogram autogazu. Projekt zakłada podwyżkę o 0,025 zł za litr lub kilogram w latach 2014-2019
Zmniejszy się akcyza a paliwo... zdrożeje?Obecnie opłata paliwowa wynosi ok. 10 gr za litr benzyny, ok. 26,5 gr za litr oleju napędowego i ok. 13,5 gr za kilogram autogazu. Projekt zakłada podwyżkę o 0,025 zł za litr lub kilogram w latach 2014-2019 sxc.hu
Za rok kierowcy samochodów będą szczodrzej wspierać budowę tras... kolejowych. Nie odczują tego przy kasie? Podobno.

- To nie jest jakieś zupełne zaskoczenie dla branż paliwowej czy motoryzacyjnej. Od pewnego czasu mówiło się o takiej możliwości - zaznacza dr Jakub Bogucki, analityk rynku paliw serwisu e-petrol.pl.
Mowa o przyjętym we wtorek przez Radę Ministrów projekcie zmian w kilku ustawach. Ich ostatecznym skutkiem ma być zasilenie większymi pieniędzmi Funduszu Kolejowego. Prowadzić zaś ma do tego zmiana w opodatkowaniu paliw płynnych.

Rząd chce w latach 2014-2020 podnieść udział tzw. opłaty paliwowej w całkowitym koszcie sprzedawanego surowca. Te nowe sumy pójdą w całości na Fundusz Kolejowy (dotychczas z opłaty na FKszło 20 proc. wpływów, a 80 proc. - na Krajowy Fundusz Drogowy).  I mają pomóc rządowi uzbierać na polski wkład do jak największej liczby projektów kolejowych współfinansowanych przez Unię Europejską.
- Jednocześnie o te same wartości zostaną obniżone stawki podatku akcyzowego od paliw silnikowych - komunikuje Centrum Informacyjne Rządu. I zapewnia: - To oznacza, że projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na ceny paliw na stacjach benzynowych.
Ale niezależni eksperci nie są do tego w pełni przekonani.

Co zrobią detaliści?
- Wzajemne wyrównanie się obu składników ceny paliwa to jest założenie teoretyczne - mówi, w rozmowie z agencją Newseria Biznes, Bogusław Kowalski - ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. - W praktyce zmiana w strukturze kosztów paliwa zawsze jest okazją do tego, aby dostawcy paliw i sprzedawcy skorzystali z tego i cenę podnieśli - przyznaje Kowalski.

Jakub Bogucki także przyznaje, że to możliwe, choć zwraca uwagę, iż nawet po podwyżce udział opłaty paliwowej jest względnie nieduży w cenie płaconej przy dystrybutorze: - Jak dotąd zmiany opodatkowania na pewno nie przekładały się na żadne obniżki. A podwyżki silniej zależą od ruchu cen na rynkach światowych - mówi.

Bogucki przestrzega przed prostym wiązaniem krótkoterminowych wahnięć na rynku z wprowadzanymi zmianami: - Mówiąc w pewnym uproszczeniu, okresem przewidywalnych podwyżek na stacjach jest czas przedwakacyjny i całe lato. Widzimy już początek tego zjawiska, ale to normalny trend sezonowy. Na razie bez związku z nowymi projektami rządu. Być może ich wpływ zostanie zmarginalizowany przez gwałtowniejsze zmiany po stronie globalnych producentów - dodaje.

Ile jakiego podatku w paliwie

Kto się zrzuci na zabezpieczenie
W przyjętych wczoraj przez rząd projektach jest jednak pewien haczyk. Podmioty, które są zobowiązane do uiszczania opłaty paliwowej, od nowego roku będą też musiały składać zabezpieczenie akcyzowe. Czyli m.in. producenci i importerzy będą zawczasu musieli wpłacać fiskusowi kwoty, pokrywające „mogące powstać zobowiązania podatkowe”. - Sprzedawcy mają jeszcze pewne rezerwy i możliwości zwiększania swoich dochodów dzięki dość niskim na razie marżom - zwraca uwagę dr Bogucki. Stąd obawa, że sfinansowanie przyszłych zabezpieczeń akcyzowych przerzucone zostanie na klientów jeszcze przed wejściem nowego prawa w życie.

Drogi kontra koleje
Niezależnie od tego, że - jak wspomnieliśmy - branża nie jest zaskoczona projektem rekomendowanym rządowi przez resort finansów, to zachwycona nim tez nie jest. - To próba nowego, twórczego podejścia do problemu braku pieniędzy na koleje. I dyskusyjna - przyznaje Jakub Bogucki z e-petrol.pl. - Nie chciałbym używać określeń wartościujących w odniesieniu do różnych gałęzi transportu. Przypomnę tylko, że opłata paliwowa co do zasady była "podatkiem drogowym" i jej przydatność była wiązana ze skutecznością Krajowego Funduszu Drogowego.
- Rzeczywiście, trochę niepokoi sytuacja, chcący lub niechcący, generowania konfliktu między koleją a kierowcami - potwierdza te obawy Bogusław Kowalski w swej wypowiedzi dla Newseria Biznes.

Problem bowiem nie tylko w rozszerzeniu udziału Funduszu Kolejowego w dochodach państwa z opłaty paliwowej. Wyrównawcza obniżka akcyzy także uderza w drogownictwo. Na remonty i utrzymanie dróg idzie bowiem 18 proc. dochodów z paliwowej akcyzy. Jak informuje, powołując się na swoje źródła, "Gazeta Wyborcza" - wiceminister infrastruktury Adam Ździebło alarmował Radę Ministrów, że wskutek nowych regulacji ubędzie w drogownictwie ok. 90 mln zł rocznie. Musiał jednak wycofać swoje zastrzeżenia wobec informacji, że Polsce z braku wkładu własnego mogą przepaść tegoroczne dotacje unijne w infrastrukturę kolejową.
 

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

g
gdulec

Hehe...a kiedy w Polsce faktycznie zrobiono cokolwiek dla rzeczywistej poprawy jakości w biznesie? Ja takiej sytuacji nie kojarzę. Działam w UK od 3 lat. 15 tysięcy rocznie oszczędzam na zus, formalnościach i ulgach podatkowych. Kiedy w końcu w Polsce będzie się robiło cokolwiek, aby rzeczywiście poprawić warunki dla biznesu? Nigdy, bo tutaj nigdy się o to nie dbało....

T
Tomek.

Masakra z tym paliwem, niedługo będą chcieli po 7 zł za litr jak tak dalej pójdzie. Mam koło siebie jedną stację, gdzie te ceny w miare są stabilne, ale poza tym strach patrzeć, jak ceny rosną. Niedługo trzeba będzie zacząć autobusem jeździć do pracy.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3