Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wydała zalecenia o przeciwdziałaniu niszczeniu dróg samorządowych przy budowie autostrad i dróg ekspresowych.
Zgodnie z nią wykonawca ma obowiązek inwentaryzacji opisowej i fotograficznej stanu technicznego dróg, który może się pogorszyć z powodu robót budowlanych.
Dotyczy to „dróg publicznych znajdujących się w najbliższym otoczeniu inwestycji oraz w dalszej odległości, które są wykorzystywane do transportu technologicznego oraz objazdów dla ruchu publicznego.”
Wykonawca może transportować materiały tylko po tych drogach, a po zakończeniu budowy ma je naprawić na swój koszt.
- Mamy takie porozumienie z Budimexem w sprawie drogi z bocznicy kolejowej w Terespolu Pomorskim – informuje Adam Meller, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Świeciu. - Przewożone są tam setki tysięcy ton kruszywa, droga traci nośność, dlatego po zakończeniu budowy zostanie odnowiona w uzgodnieniu z nami i na koszt wykonawcy.
Przez "objazdy dla ruchu publicznego" należy rozumieć objazdy zatwierdzone przez dyrektora Adama Mellera, a nie takie, które kierowcy wybierają sami.
