https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Znowu nie kręci

Tekst i fot. Andrzej Bartniak
Za mało powietrza w kołach to stały problem, z jakim trafiają do Kacpury kierowcy. Na zdjęciu Łukasz Gietka sprawdzający ciśnienie
Za mało powietrza w kołach to stały problem, z jakim trafiają do Kacpury kierowcy. Na zdjęciu Łukasz Gietka sprawdzający ciśnienie
Temperatura spadająca poniżej 20 stopni Celsjusza znacząco uszczupla zawartość naszych portfeli. Chociaż nie wszystkich. Są tacy, którzy zarobią na mrozie. I to dużo.

Stosunkowo niskie zyski w ciągu ostatnich pięciu lat właśnie odbija sobie Praterm Północ, największy producent ciepła w Świeciu. Na razie trudno szacować, ile spółce przyniesie sezon grzewczy 2009/10, ale Witold Kościelski, prezes świeckiego oddziału firmy nie kryje, że z radością obserwuje słupek rtęci od kilku tygodni utrzymujący się z dala od zera. Tym bardziej, że w styczniu udało się uniknąć poważniejszych awarii sieci. - Bywały momenty, gdy odbiorcy odczuwali chwilowy spadek parametrów - co wiązało się z niewielkimi usterkami. Jednak ani razu nie doszło do całkowitego wyłączenia dostaw ciepła, co jest sukcesem, zważywszy, że instalacja przez kilka dni pracowała w dość ekstremalnych warunkach - podkreśla prezes. - Mam nadzieję, że to się nie zmieni. Z prognoz wynika, że tak silne mrozy już się nie powtórzą. Minus 10 może być. To z naszego punktu widzenia bezpieczny poziom.

Znowu nie kręci

Od pewnego czasu w warsztatach mechanicznych zaczynają dominować właściciele samochodów z silnikiem Diesla. Zima to ostateczny sprawdzian stanu filtrów, oleju i oczywiście akumulatorów. - Większość kierowców wymienia olej wraz z filtrem paliwa wiosną - zauważa Jacek Kaczmarek, właściciel warsztatu w Kozłowie. - Tymczasem znacznie lepiej byłoby to robić późną jesienią. Z pewnością pozwoliłoby to uniknąć niektórych kłopotów.
Podobne spostrzeżenia ma Andrzej Wiśniewski, właściciel serwisu w Morsku. - Świece, alternator, rozrusznik, akumulator to wszystko trzeba sprawdzać w październiku, a nie teraz - zaznacza mechanik. - Jedną z przyczyn problemów są też krótkie trasy np. z Marianek do Mondi i z powrotem. Trudno w ciągu 10 minut jazdy naładować słaby akumulator. Nie warto oszczędzać na rozgrzaniu auta. Koszt spalonego paliwa jest niczym w porównaniu z koniecznością np. kupna nowego akumulatora.
Klientów nie brakuje też zakładach wulkanizacyjnych. Zimno nie jest obojętne dla ciśnienia w oponach. - Przy takich temperaturach trzeba dopompowywać nawet co dwa tygodnie - radzi Łukasz Gietka z firmy Kacpura.

Sezonowi zachowali pracę

Chwili wytchnienia nie mają też pracownicy firmy Abigail. - Od końca grudnia, niemal bez przerwy w ruchu są cztery ciągniki odśnieżając drogi i chodniki w gminie Świecie - mówi Eugeniusz Treichel. - Taka sytuacja nie zdarzyła się od ośmiu lat - dodaje właściciel firmy. - Skorzystali na tym pracownicy sezonowi, którzy utrzymali pracę.
Treichel nie kryje, że niektórym firmom, proszącym o odśnieżenie np. parkingów musi odmawiać. - Nie jesteśmy w stanie więcej pracować - przekonuje.

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

~kierowca~
"Minus 10 może być. To z naszego punktu widzenia bezpieczny poziom" - mówi prezes Pratermu. Zgadzam się z tym w całej rozciągłości na skali termometru. Poniżej tej temperatury - są niewydolni, brakuje mocy. Strach pomyśleć co by się działo gdyby prawdziwa zima trwała dłużej.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska