Żołnierze z Inowrocławia i Chełmna potrafią zbudować most wszędzie

roman laudański roman.laudanski@pomorska.pltel. 52 32 63 125
Bloki pontonowe łączy się ze sobą jak klocki Lego
Bloki pontonowe łączy się ze sobą jak klocki Lego fot. autor
Bez saperów nie rozpocznie się żadna bitwa. Mają też co robić w czasie pokoju.

Dwa czterotonowe kutry holownicze zwodowane są już na Wiśle. Jednym z nich steruje starszy kapral Karolina Sparzyńska. We wrześniu skończy szósty rok służby, z czego cztery lata służy już w inowrocławskim 2. Pułku Komunikacyjnym w plutonie kutrów. Zapewnia, że sterowanie kutrem nie jest trudne, wymaga odrobinę odwagi. Jeszcze nie zdarzyła się sytuacja, w której musiała się nią wykazywać.

- Znajomość sprzętu pomaga w pozbyciu się strachu - uśmiecha się kapral Karolina, a dwa krótkie warkoczyki wystające spod wojskowego beretu nadają jej niesforny wygląd. - Zdarzają się momenty zwątpienia - przyznaje. - Na początku służba w wojsku była pasją, teraz to praca, ale łącząca się z pasją.

Inowrocławski 2. Pułk Komunikacyjny ćwiczył ostatnio budowę promów na Wiśle w Grudziądzu.
Po chwili do wody podjeżdżają cztery ciężarówki ze stalowymi pontonami przygotowanymi do zwodowania. Na sygnał kierowcy gwałtownie ruszają do przodu, a trzytonowe kloce - siłą bezwładności - zsuwają się do wody. W czasach Układu Warszawskiego, kiedy saperzy szykowali mosty pontonowe, po których mieli nacierać na wrogów z NATO, bywało iż podczas zimowych poligonów właśnie w tym momencie ciężarówki z pontonami wpadały w poślizg i lądowały w lodowatej wodzie. Dlatego kierowcy wykonywali ten manewr z otwartymi drzwiami, żeby móc błyskawicznie opuścić tonącą ciężarówkę. Podporucznik Radosław Lewandowski, dowódca plutonu pontonowego uczula: to niebezpieczny moment.

Stalowa konstrukcja przeprawy promowej pochodzi z 1964 roku. - Drugi raz się koła nie wymyśli, bloki nadal spisują się doskonale - zapewnia ppor. Lewandowski.

Bloki pontonowe łączy się ze sobą jak klocki Lego. Może z nich powstać przeprawa lub prom, holowany przez kutry. Wytrzymuje obciążenie do 80 ton, wystarczy dla czołgów. We wrześniu 2007 roku podczas ćwiczeń "Opal'07" inowrocławski pułk zbudował w Grudziądzu tymczasową przeprawę przez Wisłę. Powtórzą to podczas jesiennego poligonu w tym roku.

W czasach Ludowego Wojska Polskiego żołnierze 2. Pułku Komunikacyjnego budowali mosty kolejowe. Między innymi w 1972 roku postawili taki most na Nogacie w Malborku. Po zakończeniu prac należało przeprowadzić próby obciążeniowe. Maszynista pociągu, widząc przed sobą wąski most, odmówił wjazdu. Wtedy generał Mieczysław Obiedziński, główny kwatermistrz LWP zapytał: - A jak ja również wsiądę do lokomotywy, to wtedy pan ruszy? - Pojadę - zgodził się maszynista.

I przejechali razem.

Zdarzają się również zlecenia nietypowe. W 1972 roku Kopalnia Węgla Brunatnego w Tarnobrzegu poprosiła wojsko o zbudowanie mostu pływającego przez Wisłę, po którym mogłaby przejechać koparka ważąca 1350 ton. W operację "Przerzut II" zaangażowało się siedem jednostek inżynieryjnych, m.in. 2. Pułk Komunikacyjny z Inowrocławia. Gdyby przeprawa nie powstała, kopalnia musiałaby najpierw rozebrać koparkę na dużo mniejsze elementy, a następnie je zmontować. Wojskowi oszczędzili kilka miesięcy zbędnej pracy i niemało pieniędzy. Podczas budowy gazociągu jamajskiego postawili też niewielką, ale wytrzymałą drewnianą przeprawę, po której przejechała 80-tonowa maszyna. Wspominają, że zdarła gąsienicami 7-centymetrowe deski do grubości 3 cm. Ale przeszła.

Wojskowe przeprawy przydają się również podczas pokoju. Na początku lat 90. chełmińscy saperzy na czas remontu mostów stałych spięli Wisłę w bydgoskim Fordonie, a później - w 1998 roku - pod Płockiem. 510-metrowa przeprawa połączyła brzegi rzeki. - Z naszej przeprawy pod Płockiem korzystało na dobę od 8 do 12 tys. pojazdów, także ciężarowych - wspomina płk Władysław Zdanowski, dowódca 3. Włocławskiego Pułku Drogowo-Mostowego w Chełmnie. - Przeprawa była pod stałą kontrolą. Uszkodzone bloki pontonowe wymienialiśmy i naprawialiśmy w płockiej Stoczni Rzecznej. Trwało to mniej niż godzinę.

Ppłk Bogdan Mielniczek, zastępca dowódcy 3. Włocławskiego Pułku Drogowo-Mostowego w Chełmnie szczególny sentyment zachował do "Mostu radości", który zbudowali jego żołnierze w Pelplinie. - Zbliżał się termin pielgrzymki Jana Pawła II do Polski, a 6 czerwca 1999 r. papież miał być właśnie w Pelplinie - wspomina ppłk. Mielniczek. - W mieści był tylko jeden most na rzece Wierzycy, a szacowano, że na mszę św. przyjdzie ok. 150 tysięcy wiernych. Władze cywilne poprosiły wojsko o pomoc. W siedem dni, przy niesprzyjającej pogodzie, razem z saperami z 16 batalionu z Tczewa, nasi żołnierze wywiązali się z zadania. Powstał drewniany, niskowodny most, który jeszcze do niedawna służył mieszkańcom.

Przez 30 lat służby ppłk Mielniczek i jego podwładni zbudowali dziesiątki drewnianych mostów, kładek i pomostów łącząc w ten sposób doskonalenie żołnierskich umiejętności i konkretną pomoc dla lokalnych społeczności.

Kiedy chełmińscy saperzy przed laty budowali drewniany most w rejonie Kępy Panieńskiej, odwiedziła ich delegacja oficerów NATO. Jeden z Duńczyków szczególnie interesował się drewnianą konstrukcją, a kiedy zapytano go, skąd ta ciekawość, wyjaśnił, że u nich budowa mostów drewnianych skończyła się na przełomie lat 60. i 70., a teraz wojsko korzystaj wyłącznie z mostów składanych.

W 1985 roku żołnierze m.in. 2. Pułku Komunikacyjnego w Inowrocławiu otrzymali rozkaz budowy mostu przez Wisłę w Warszawie. Miała to być przeprawa tymczasowa, ale - jak to w naszych realiach bywa - służyła przez 15 lat. Most ten został rozebrany w 2000 roku, ale już w latach 2006 - 2007 okazało się, że problemy komunikacyjne w ciągu Trasy Toruńskiej są tak duże, że 681 metrów z "Syreny" posłuży do zbudowania nowego wiaduktu.

PS. Szersza publikacja o pracy inowrocławskich i chełmińskich saperów ukazała się w kwartalniku "Mosty Polskie"

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3