Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

19 marca bydgoska Pesa wygrała największy tramwajowy przetarg Europy!

Agnieszka Domka-Rybka, fot. Archiuwm
Najbardziej spektakularne wydarzenie gospodarcze regionu ostatnich lat - przetarg jest wart aż 1, 497 mld zł.

Pesa (www.pesa.pl) ma wyprodukować 186 niskopodłogowych, klimatyzowanych tramwajów, które będą woziły mieszkańców Warszawy.

 

To wspaniała, choć jeszcze nieoficjalna informacja. Dobra, zwłaszcza po ostatnich doniesieniach, że bydgoska firma planuje zwolnić w marcu i kwietniu 250 pracowników. Czy w tej sytuacji jest szansa, że zarząd cofnie wypowiedzenia?

 

- To zbyt świeża i emocjonująca sprawa, nie można dziś jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie - powiedział "Pomorskiej" MichałŻurowski, rzecznik Pesy. - Dodam tylko, że planowaliśmy zwolnić więcej osób niż 250. Dopóki nie mamy podpisanej umowy, nie przyjmujemy gratulacji! Ale być może, gdy ruszy produkcja, przywrócimy miejsca pracy. A stanie się to w 2010 roku, dopiero wtedy będzie więc można decydować o nowych etatach.

 

Skala produkcji jest ogromna, wziąwszy np. pod uwagę, że w tej chwili w Bydgoszczy jeżdżą tylko dwa takie tramwaje, a w Warszawie 15. Dodajmy, że obsługują tam linię nr 9, czyli najdłuższą trasę stolicy.

 

Pesa miała ośmiu konkurentów: Solaris z Bolechowa pod Poznaniem , Alstom z Francji, kanadyjsko-niemiecką spółkę Bombardier, niemiecką Siemens, austriacko-niemiecką - Stadler, czeską - Cegelec, hiszpańską CAF i polsko- włoskie konsorcjum Newag - AlsaldoBreda. - Nasza oferta okazała się dla Warszawy najlepsza! - mówi Michał Żurowski. Solaris odpadł np. z gry, ponieważ pokazał tylko prototyp, nie zaś wyprodukowany tramwaj.łoskie konsorcjum zaproponowało umowę euro, podczas, gdy Warszawa żądała w złotówkach. Tymczasem Alstom i Stadler przeholowały z ceną - oferowały tramwaje za 2,3 mld zł i 3 mld zł.chciała zaś przeznaczyć na ten cel do 1,815 mld, a Pesa zaproponowała 1,497 mld zł.

 

Tramwaje mają być dostarczone od połowy 2010 do grudnia 2013 roku. Będą nieco różniły się od tych, które jeżdżą w stolicy, m.in. będą o 1,5 metra krótsze, zabierać 201 osób, w tym 40 na fotelach (teraz 211/63). Przeprojektowana zostanie kabina motorniczego, a zamiast dwóch rzędów foteli będzie jeden.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska