MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Konkurent Pesy nie daje za wygraną. To nie koniec zaciętej walki o pociągi w Rumunii?

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Pojazdy Inter-Regio, które Pesa wyprodukuje dla Kolei Rumuńskich to 3-członowe elektryczne zespoły trakcyjne zbudowane na osobnych wózkach, rozwijające prędkość do 160 km/h, z 192 miejscami siedzącymi w 1 i 2 klasie.
Pojazdy Inter-Regio, które Pesa wyprodukuje dla Kolei Rumuńskich to 3-członowe elektryczne zespoły trakcyjne zbudowane na osobnych wózkach, rozwijające prędkość do 160 km/h, z 192 miejscami siedzącymi w 1 i 2 klasie. Wizualizacja/Pesa
Rumuński sąd II instancji nakazał tamtejszej Agencji Reformy Kolei ponowną ocenę oferty Pesy w drugim z przetargów, które wygrała nasza firma. Tymczasem realizuje ona ten rekordowy kontrakt.

Spis treści

Na początku przypomnijmy, że Pesa podpisała dwie umowy na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Kolei Rumuńskich.

Największy kontrakt w historii Pesy

Łączna wartość obu to ok. 4 mld złotych. Kontrakt w Rumunii to dotąd największe, po dostawie 186 tramwajów Warszawie, zlecenie firmy z Bydgoszczy.

Dla Kolei Rumuńskich ma wyprodukować 20 pociągów Inter-Regio i 62 Regio, a ponadto również (drugi przetarg) świadczyć usługę ich utrzymania przez 15 lat.

Jak napisał Rynek Kolejowy, w postępowaniu na pojazdy Inter Regio zamawiający ocenił dwie oferty i wyższą ocenę otrzymała polska firma. Alstom, który z nią przegrał bitwę o pociągi, zdecydował się odwołać od tych rozstrzygnięć do KIO. Jednak obydwa odwołania zostały odrzucone, a zamawiający (Agencja Reformy Kolei ARF) podpisała umowy z bydgoskim producentem.

W sądzie koszty utrzymania

W tym branżowym portalu czytamy też, że Alstom postanowił dalej walczyć na drodze sądowej o oba zamówienia. W zamówieniu na 20 pojazdów Inter Regio Alstom przegrał, w KIO, ale sąd II instancji nakazał zamawiającemu ponowną ocenę oferty Pesy w zakresie kosztów utrzymania.

  • Spółka z Bydgoszczy przesłała zamawiającemu wyjaśnienia i czeka na ponowną ocenę uzasadnienia kosztów.

„W tym postępowaniu oferta Alstomu, która zajęła drugie miejsce w przetargu, jest nadal aktualna, ale do momentu rozstrzygnięcia umowa z Pesą jest ważna i obowiązuje” – podkreśla w rozmowie z RK przedstawiciel producenta.

Alstom nie chce się dzielić rynkiem

Nieoficjalnie wiadomo, że bydgoski producent wszedł na rynek rumuński, ponieważ Alstom, który przez lata wygrywał tam przetargi kolejowe, ma opóźnienia w realizacji kontraktów, w grę wchodzą kary umowne. Stąd Rumunia otworzyła się na nowe firmy, jak Pesa. Francuskiemu gigantowi na pewno nie zależy, by dzielić się tym rynkiem z konkurencją.

od 7 lat
Wideo

Plan na budowę Tarczy Wschód – minister podał szczegóły

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska