https://pomorska.pl
reklama

Konkurent Pesy nie daje za wygraną. To nie koniec zaciętej walki o pociągi w Rumunii?

Agnieszka Domka-Rybka
Pojazdy Inter-Regio, które Pesa wyprodukuje dla Kolei Rumuńskich to 3-członowe elektryczne zespoły trakcyjne zbudowane na osobnych wózkach, rozwijające prędkość do 160 km/h, z 192 miejscami siedzącymi w 1 i 2 klasie.
Pojazdy Inter-Regio, które Pesa wyprodukuje dla Kolei Rumuńskich to 3-członowe elektryczne zespoły trakcyjne zbudowane na osobnych wózkach, rozwijające prędkość do 160 km/h, z 192 miejscami siedzącymi w 1 i 2 klasie. Wizualizacja/Pesa
Rumuński sąd II instancji nakazał tamtejszej Agencji Reformy Kolei ponowną ocenę oferty Pesy w drugim z przetargów, które wygrała nasza firma. Tymczasem realizuje ona ten rekordowy kontrakt.

Spis treści

Na początku przypomnijmy, że Pesa podpisała dwie umowy na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Kolei Rumuńskich.

Największy kontrakt w historii Pesy

Łączna wartość obu to ok. 4 mld złotych. Kontrakt w Rumunii to dotąd największe, po dostawie 186 tramwajów Warszawie, zlecenie firmy z Bydgoszczy.

Dla Kolei Rumuńskich ma wyprodukować 20 pociągów Inter-Regio i 62 Regio, a ponadto również (drugi przetarg) świadczyć usługę ich utrzymania przez 15 lat.

Jak napisał Rynek Kolejowy, w postępowaniu na pojazdy Inter Regio zamawiający ocenił dwie oferty i wyższą ocenę otrzymała polska firma. Alstom, który z nią przegrał bitwę o pociągi, zdecydował się odwołać od tych rozstrzygnięć do KIO. Jednak obydwa odwołania zostały odrzucone, a zamawiający (Agencja Reformy Kolei ARF) podpisała umowy z bydgoskim producentem.

W sądzie koszty utrzymania

W tym branżowym portalu czytamy też, że Alstom postanowił dalej walczyć na drodze sądowej o oba zamówienia. W zamówieniu na 20 pojazdów Inter Regio Alstom przegrał, w KIO, ale sąd II instancji nakazał zamawiającemu ponowną ocenę oferty Pesy w zakresie kosztów utrzymania.

  • Spółka z Bydgoszczy przesłała zamawiającemu wyjaśnienia i czeka na ponowną ocenę uzasadnienia kosztów.

„W tym postępowaniu oferta Alstomu, która zajęła drugie miejsce w przetargu, jest nadal aktualna, ale do momentu rozstrzygnięcia umowa z Pesą jest ważna i obowiązuje” – podkreśla w rozmowie z RK przedstawiciel producenta.

Alstom nie chce się dzielić rynkiem

Nieoficjalnie wiadomo, że bydgoski producent wszedł na rynek rumuński, ponieważ Alstom, który przez lata wygrywał tam przetargi kolejowe, ma opóźnienia w realizacji kontraktów, w grę wchodzą kary umowne. Stąd Rumunia otworzyła się na nowe firmy, jak Pesa. Francuskiemu gigantowi na pewno nie zależy, by dzielić się tym rynkiem z konkurencją.

Biznes

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Kryształy PRL w cenie złota. Tyle kosztują w 2025 roku popularne misy i wazony

Kryształy PRL w cenie złota. Tyle kosztują w 2025 roku popularne misy i wazony

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska