W ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 (FEdKP 2021-2027), wojewódzkiego programu na inwestycje drogowe, w tym na budowę obwodnic, przeznaczy się 136 mln euro. Na część zadań związanych z budową obwodnic wykorzystane zostanie dofinansowanie centralne w wysokości ok. 170 mln zł, a dodatkowo na rozbudowę innych dróg ok. 450 mln zł.
- Utrzymujemy bardzo dobre tempo modernizacji dróg w naszym regionie –podkreśla marszałek Piotr Całbecki. – Priorytetem jest bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, dlatego nie tylko modernizujemy drogi i budujemy ścieżki rowerowe, ale także realizujemy program doposażenia wojewódzkich tras w oświetlone przejścia dla pieszych i przystanki autobusowe. Kontynuujemy też program budowy obwodnic – w ubiegłym roku zakończyliśmy inwestycję w Lubrańcu i rozpoczęliśmy budowę brakującej części obwodnicy w Mogilnie.
Wiele zadań jest w trakcie realizacji, a kolejne – między innymi budowa następnych obwodnic – w przygotowaniu.
Jak informują Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego - najważniejsze inwestycje prowadzone teraz na drogach wojewódzkich (DW) to: modernizacja drogi nr 268 z Brzezia do Brześcia Kujawskiego w powiecie włocławskim, modernizacja drogi 563 Rypin – granica województwa, budowa obwodnicy Mogilna w ciągu trasy 254 oraz przebudowa drogi 251 z Młodocina do Pturka w powiecie żnińskim.
W ubiegłym roku oddano 110 km dróg
W całym ubiegłym roku w Kujawsko-Pomorskiem oddano do użytku 110 kilometrów dróg wojewódzkich. Wśród największych inwestycji są: droga nr 254 łącząca podbydgoską Brzozę z Łabiszynem i Barcinem w powiecie żnińskim oraz nowa obwodnica Lubrańca wraz z przebudowaną drogą wojewódzką 270 łączącą ją z Brześciem Kujawskim w powiecie włocławskim.
Rozbudowa 22-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej 254 Brzoza- Łabiszyn- Barcin w powiatach bydgoskim i żnińskim pochłonęła 106 mln zł. Na nowej trasie powstały dwa skrzyżowania z ruchem okrężnych, droga rowerowa pomiędzy Brzozą i Nowym Smolnem, a wzdłuż całej szosy dosadzono ponad 300 drzew.
Budowa obwodnicy Lubrańca wraz z przebudową odcinka drogi wojewódzkiej nr 270 Brześć Kujawski - Lubraniec w powiecie włocławskim (łączna długość 12 km) kosztowały w sumie 95 mln zł. Na obwodnicy powstały dwa ronda oraz most nad Zgłowiączką, główną rzeką Kujaw Wschodnich.
Na przebudowę 8 kilometrów drogi wojewódzkiej 269 pomiędzy Chodczem i Choceniem (powiat włocławski) wydano 23 mln zł.
Te drogi też oddano kierowcom
W ubiegłym roku zakończono prace na następujących drogach:
droga wojewódzka nr 266 Aleksandrów Kujawski – Odolion, długość 3,2 km;
droga 543 Kamień – Mileszewy w powiecie brodnickim (2,3 km);
droga 244 w Bożenkowie k. Bydgoszczy (2,1 km);
droga 538 Mełno – Gruta w powiecie grudziądzkim (1,6 km);
droga 266 Radziejów – Dobre w powiecie radziejowskim (5,4 km);
droga 557 Rypin – Głowińsk w powiecie rypińskim (2,2 km);
droga 189 Sypniewo w powiecie sępoleńskim - granica województwa (4,2 km);
droga 241 Pamiętowo – Skarpa w powiecie sępoleńskim (3,6 km);
droga 214 Blizawy – Lipniki, powiat świecki (2 km);
droga 546 Łążyn – Bierzgłowo, powiat toruński (2,2 km);
droga 551 odcinek Nawra – Kończewice, powiat toruński (4,6 km);
droga 237 Legbąd – granica województwa, powiat tucholski (2,5 km);
droga 240 Lubiewice – Błądzim, powiat tucholski (2,2 km);
droga wojewódzka nr 254 Wolice – Szczepankowo, powiat żniński (długość 3,5 km).
Najważniejsze jest bezpieczeństwo
W ubiegłym roku wystartowały również dwa duże marszałkowskie programy związane z poprawą bezpieczeństwa.
Rozpoczęto przebudowę niebezpiecznych skrzyżowań. W ten sposób w Sępolnie Krajeńskim na drodze wojewódzkiej powstało rondo, a w Bysławiu na drodze 240 (powiat tucholski) sygnalizacja świetlna. Kolejne zadania są na etapie przetargu lub prac projektowych.
Zarząd Dróg Wojewódzkich zlecił również prace projektowo-budowlane związane z doświetleniem 249 przejść dla pieszych oraz 27 przystanków.
