Mówiąc o brakującym elemencie mamy na myśli 50-kilometrowy odcinek trasy ekspresowej S10 między Bydgoszczą a Toruniem. Obecna trasa o standardzie krajowym, jednojezdniowym, zwana jest nie bez powodu drogą śmierci.
Bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz wykonawca (firma Intercor) czekają na zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na pierwszy odcinek S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo (8,9 km) wraz z rozbudową DK25 (5,4 km), które już wkrótce ma wydać wojewoda kujawsko- pomorski.
Jak przypomina Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiej GDDKiA - budowa drogi ekspresowej S10 realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 (z perspektywą do 2033 r.). W przyszłości trasa S10 będzie przecinać równoleżnikowo całe województwo kujawsko-pomorskie i stanowić będzie najszybsze połączenie Szczecina z aglomeracją warszawską, odciążając jednocześnie autostradę A2.
Czeka nas także dokończenie S5 na odcinku Grudziądz – Ostróda (ok. 40 km w woj. kujawsko-pomorskim i ok. 50 km w warmińsko-mazurskim).
Nowe obwodnice w Kujawsko-Pomorskiem
W ramach ogólnopolskiego Program Budowy 100 obwodnic w naszym programie planuje się 6 zadań – objazdy otrzymają: Brześć Kujawski, Kowalewo Pomorskie, Kruszwica, Lipno, Nowa Wieś Wielka i Strzelno.
To też może Cię zainteresować
Poza tym programem budowane będą obwodnice Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego oraz nastąpi rozbudowa drogi krajowej nr 25 między Mąkowarskiem a Obodowem. Te inwestycje są w trakcie procedur przetargowych.
„Krajówki” też otrzymują wyższy standard
- Pod koniec kwietnia zakończyła się przebudowa bardzo ważnej drogi krajowej nr 91 z okolic Świecia do Chełmna, z wyłączeniem mostu na Wiśle. Droga została wzmocniona i zyskała m.in. dodatkowy pas ruchu. Mamy więc tu trasę w standardzie 2+1. Inwestycja kosztowała ponad 67 mln zł – informuje Julian Drob.
W podobnym czasie zakończono remont ponad 3-kilometrowego odcinka DK80 w Górsku i Przysieku za niemal 13 mln zł. Powstały też nowe ścieżki dla pieszych i rowerzystów w Lipnie oraz na DK25 Brzoza - Nowa Wieś Wielka.
W realizacji jest także rozbudowa DK 55 w miejscowości Mokre na północ od Grudziądza (powstanie tam m.in. nowe rondo). Wykonawca opracowuje niezbędną dokumentację projektową. To zadanie w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.
Duże pieniądze na drogi wojewódzkie
Jak informują Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu - na marszałkowski program modernizacji dróg wojewódzkich przeznacza się w najbliższych latach 2 mld zł, w tym 136 mln euro z puli programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 i 620 mln złotych z krajowych środków centralnych.
– Utrzymujemy dobre tempo prac, a zabezpieczona rekordowa pula środków – ponad pół miliarda złotych – pozwala zlecać kolejne remonty. Naszym priorytetem jest bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, dlatego nie tylko modernizujemy drogi i budujemy ścieżki rowerowe, ale także wdrażamy program doposażenia wojewódzkich tras w doświetlone przejścia i przystanki autobusowe. To nasza odpowiedź na oczekiwania mieszkańców – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Obecnie na drogach wojewódzkich prowadzone są inwestycje i remonty o łącznej wartości blisko pół miliarda złotych.
Najważniejsze inwestycje dotyczą pięciu dróg i są to: modernizacje dróg nr 268 z Brzezia do Brześcia Kujawskiego, nr 254 z Łabiszyna do Barcina oraz nr 563 Rypin- granica województwa z Mazowszem. Dwa pozostałe zadania to budowa obwodnicy Mogilna w ciągu drogi wojewódzkiej nr 254 oraz przebudowa wojewódzkiej nr 251 z Młodocina do Pturka w powiecie żnińskim.
