Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

500 skarg na Polski Prąd i Gaz. UOKiK nałożył ponad 10 mln zł kary

Katarzyna Paczewska
Katarzyna Paczewska
pixabay.com
Nie informowali, że reprezentują inną firmą energetyczną. Sugerowali, że działają w imieniu dotychczasowego sprzedawcy. Konsumenci podpisując dokumenty, nie wiedzieli, że zmienili sprzedawcę prądu. Ich klientami są głównie seniorzy. Urząd nałożył na spółkę wysoką karę.

W Polsce działa blisko 460 sprzedawców energii. Jednym z nich jest spółka Polski Prąd i Gaz (wcześniej Polska Energetyka PRO).

- Od 2007 roku każdy z nas może wybrać sprzedawcę prądu - przypomina Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - W tym roku nastąpiła liberalizacja rynku energii elektrycznej. W jej efekcie, na rynku pojawiło się wiele podmiotów rywalizujących o klientów - nie zawsze uczciwie. Polski Prąd i Gaz nadużył zaufania konsumentów, a to narusza dobre obyczaje.

Jak podaje UOKiK, umowy sprzedaży energii w imieniu Polski Prąd i Gaz zawierają akwizytorzy w domach konsumentów. Większość klientów spółki to osoby w wieku senioralnym. Postępowanie urzędu wykazało - spółka nie pozyskiwała ich uczciwie.

Czytaj też: Nieuczciwi sprzedawcy prądu. Uważaj na nich!

Z relacji konsumentów wynikało między innymi, że odwiedzający ich w domach przedstawiciele spółki najczęściej nie informowali, że reprezentują Polska Energetyka Pro. Sugerowali, że działają w imieniu dotychczasowego sprzedawcy. Konsumenci podpisując dokumenty, nie wiedzieli, że zmieniają sprzedawcę prądu.

Do UOKiK wpłynęło ponad 500 skarg na działania Polski Prąd i Gaz
Kilkaset zgłoszeń otrzymał także Urząd Regulacji Energetyki. Zawiadomienia najczęściej wpływały od osób starszych i ich rodzin. O praktykach Polska Energetyka Pro informowali też rzecznicy konsumentów, do których zwracali się konsumenci poszkodowani działaniami spółki - czytamy w oficjalnym komunikacie.

Postępowanie było prowadzone od września 2015 r. Prezes UOKiK stwierdził, że spółka ta:

- Wprowadzała w błąd co do swojej tożsamości, podszywając się pod dotychczasowego sprzedawcę prądu,

- Sugerowała, że przedkładane do podpisu dokumenty stanowią aneks do umowy z dotychczasowym sprzedawcą energii, bądź wymóg ich podpisania wynika ze zmiany przepisów prawa, likwidacji sprzedawcy energii elektrycznej, z którego usług korzystał dotychczas konsument lub połączenia tego przedsiębiorcy z Polski Prąd i Gaz,

- Stosowała przymus i wywierała na konsumentach presję twierdząc, że jeżeli konsument nie podpisze dokumentów, pozbawiony zostanie prądu, albo jego dotychczasowa umowa wygaśnie,

Przeczytaj: Zmiana sprzedawcy prądu. Mamy wybór, więc bierzemy prąd z innych firm

- Manipulowała informacjami o niższych rachunkach za energię elektryczną, m.in. nie informując o obowiązku opłacania comiesięcznej opłaty handlowej. Spółka sugerowała również, że konsument po zmianie sprzedawcy będzie płacił o kilkadziesiąt procent mniej za zużycie energii elektrycznej. W rzeczywistości jednak ceny za zużycie 1 kWh były niższe zaledwie o kilka procent,

- Ponadto spółka wprowadziła w cennikach stawki progresywne, co oznacza, że cena za zużycie energii elektrycznej (1 kWh) regularnie wzrastała w każdym kolejnym roku. Tym samym w drugim roku obwiązywania umowy była już średnio o kilkanaście procent wyższa od tej, jaka obowiązywałaby, gdyby miał zawartą umowę z tzw. sprzedawcą z urzędu. Spółka nie informowała ponadto o obowiązku opłacania dwóch faktur za dystrybucję i sprzedaż energii elektrycznej,

- Nie zostawiała konsumentom podpisanych dokumentów, nie informowała o prawie odstąpienia od umowy i nie przekazywała wzoru formularza o odstąpieniu od umowy.

Prezes UOKiK nałożył karę 10 253 328 złotych i nakazał zaniechanie praktyki.

Przeczytaj też: URE odbierze Energetycznemu Centrum zgodę na sprzedaż gazu?

Co na to firma?
- Polski Prąd i Gaz nie zgadza się z decyzją UOKiK oraz związaną z nią karą w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów - odpisała "Gazecie Pomorskiej" w imieniu firmy Karolina Kwiecień-Łukaszewska. - Po analizie otrzymanej decyzji zarząd Polski Prąd i Gaz, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, skierował odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, w którym zarzucił Prezesowi UOKiK błędne ustalenie stanu faktycznego oraz naruszenie wielu przepisów prawa.

W szerszym, oficjalnym komunikacie czytamy między innymi, że Polski Prąd i Gaz złożył "szereg wniosków dowodowych, które miały na celu wykazanie, że zarzuty związane z rzekomym stosowaniem przez Spółkę niedozwolonych praktyk rynkowych nie są zasadne lub odnoszą się do działalności podmiotów zewnętrznych. Spółka, w toku postępowania, bezsprzecznie wykazała, że nieprawidłowości przy pozyskiwaniu klientów dotyczyły jednostkowych przypadków, a także że wyciągnęła konsekwencje prawne w stosunku do nierzetelnych partnerów. Organ jednakże nie uwzględnił żadnego z wniosków Spółki, w których Spółka wykazywała dowody podważające zarzuty sformułowane przez prezesa UOKiK."

Sprawę rozstrzygnie sąd.

Na koniec kilka porad
Uwaga, jeśli chcecie Państwo odstąpić od umowy zawartej poza lokalem bądź na odległość macie na to 14 dni. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy konsument nie został poinformowany o prawie odstąpienia od umowy. W takim przypadku prawo do odstąpienia od umowy wygasa po upływie roku od dnia upływu 14 dniowego terminu na odstąpienie.

Nie decydujmy się na podpisanie nowej umowy pod wpływem emocji. Popytajmy znajomych, poczytajmy w internecie, porównajmy oferty. To ostatnie możemy zrobić bezpłatnie odwiedzając stronę Kalkulator Energii Elektrycznej.

Od kilku dni działa też Ranking online sprzedawców prądu i gazu: Fair Sprzedawca na stronie porównywarki Enerad. Na ogólną pozycję w tej najlepszej dziesiątce, oprócz atrakcyjnych ofert cenowych, wpływ mają też komentarze i opinie użytkowników, jasność i przejrzystość umów, sposób rozstrzygania sporów, czas trwania umów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska