„Akademia Kariery” w Zespole Szkół Elektrycznych we Włocławku. Dlaczego uczennice dostają więcej punktów rekrutacyjnych?

Joanna Maciejewska
Joanna Maciejewska
„Włocławska Akademia Kariery Zawodowej w Zespole Szkół Elektrycznych” - projekt realizowany będzie do 30 września 2022 roku pixabay.com
W Zespole Szkół Elektrycznych trwa realizacja projektu „Włocławka Akademia Kariery Zawodowej”, którego celem jest podniesienie zdolności do zatrudnienia 120 osób kształcących się w tej placówce. Do naszej redakcji dotarły sygnały o dyskryminacji mężczyzn w projekcie, gdyż w procesie rekrutacji – z uwagi na płeć – otrzymują 0 punktów, natomiast kobiety – 5 punktów. Wyjaśniamy z czego wynika różnica przyznawanych punktów.

Zobacz wideo: Alergia na smog istnieje, potwierdzili ją naukowcy z UJ

Projekt dla 120 osób w Zespole Szkół Elektrycznych we Włocławku

„Włocławska Akademia Kariery Zawodowej w Zespole Szkół Elektrycznych”, to projekt realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Będzie trwał do końca września 2022 roku. Na celu ma podniesienie zdolności do zatrudnienia 120 uczniów (w tym minimum pięciu kobiet) z Zespołu Szkół Elektrycznych we Włocławku. W ramach projektu, realizowanego w Zespole Szkół Elektrycznych we Włocławku zaplanowano:

  • organizację zajęć dodatkowych,
  • organizację szkoleń zawodowych,
  • realizację staży zawodowych dla uczniów i uczennic,
  • zakup wyposażenia do pracowni zawodowych,
  • wsparcie dwóch nauczycieli z Zespołu Szkół Elektrycznych we Włocławku.

Uczennice rzadziej wybierają kierunki techniczne

Kierunki techniczne wciąż postrzegane są stereotypowo jako męskie. W Zespole Szkół Elektrycznych we Włocławku oraz w innych szkołach zawodowych, na kierunkach technik elektronik, elektryk i pokrewnych, jest przewaga chłopców.

- Z informacji uzyskanych od nauczycieli kształcenia praktycznego wynika,iż kobiety są lepszymi pracownikami na stanowiskach związanych z nowoczesną elektroniką, popełniają mniej błędów, są bardziej precyzyjne, mają większe zdolności manualne, większą cierpliwość (cechy pożądane na stanowisku związanym z lutowaniem i naprawą pakietów elektronicznych), stąd preferencja kobiet w projekcie (…) Problemem dla kobiet planujących karierę w branży elektronicznej są niestety stereotypy. Liczne badania potwierdzają tezę, że zróżnicowane zespoły są bardziej efektywne i cechują się wyższą kreatywnością w poszukiwaniu rozwiązań. Dążenie do likwidacji dysproporcji nie jest więc celem samym w sobie, a działanie w tym zakresie warunkują przesłanki ekonomiczne

– czytamy w informacji przesłanej przez Agatę Bryzgalską, koordynatorkę projektu.

W Zespole Szkół elektrycznych, na kierunkach technicznych, jest tylko 37 uczennic

Z opisu we wniosku o dofinansowanie projektu w Zespole Szkół Elektrycznych we Włocławku wynika, że do uczestnictwa w szczególnie zachęcane będą uczennice, ze względu na to, że we wspomnianej szkole, w porównaniu z liczebnością mężczyzn, są w zdecydowanej mniejszości – obecnie jest ich zaledwie 37 na kierunkach technicznych. Warto dodać, że we wniosku o dofinansowanie – w ramach zgodności z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn - w opisie barier wskazano, że kobiety będą preferowane podczas rekrutacji. Aby zachęcić uczennice do udziału w projekcie, beneficjent - w ramach kryteriów rekrutacyjnych - wprowadził punkty premiujące, m. in. dla kobiet (5 punktów).

Wspomniany projekt wspiera więc kobiety (uczennice) kierunków technicznych, w których znaczną większość stanowią mężczyźni, co nie stanowi dyskryminacji mężczyzn, a jest wyrazem realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn.

Projekt w ZS Elektrycznych we Włocławku – chodzi o wyrównywanie szans, a nie dyskryminację

- W regulaminie jest podana punktacja i faktycznie kobiety mają dodatkowe punkty, ale zapisy są zgodne z wytycznymi, które duży nacisk kładą na wyrównywanie szans. Jeżeli to jest szkoła elektryczna i w ponad 90 ponad procentach uczniami są mężczyźni, no to udział kobiet jest punktowany – po prostu po to, by zachęcić również kobiety do tego by kształciły się i rozwijały w tym zawodzie. Taka jest idea tej punktacji. Myślę, że gdyby to była szkoła pielęgniarska, gdzie 95 procent stanowiłyby kobiety, to wtedy dodatkowe punkty dostawaliby mężczyźni, bo chodzi o to, żeby wyrównywać – że tak powiem – strukturę płci w danym zawodzie. A każdy wnioskodawca ma obowiązek zapewnić równość szans w projekcie osobom, które mają do niego utrudniony dostęp poprzez dodatkową punktację

– informuje Agata Bryzgalska, kierownik projektu.

Agata Bryzgalska zaznacza też, że do niej - jako kierownika projektu - nie dotarły żadne skargi, ani uwagi na ten temat.

- Jeżeli ktoś czułby się pokrzywdzony, że jest mężczyzną i nie może wziąć udziału w projekcie, to szukalibyśmy rozwiązania. Natomiast do tej pory to raczej zainteresowanie projektem generalnie jest małe. Jest to też związane z pandemią, przez którą na dobre nie wystartowaliśmy jeszcze z tym projektem

– wyjaśnia Agata Bryzgalska.

Rekrutacja do projektu w Zespole Szkół Elektrycznych we Włocławku, wciąż trwa

Warto zaznaczyć, że zajęcia w ramach projektu w Zespole Szkół Elektrycznych we Włocławku na dobre jeszcze się nie rozpoczęły (ze względu na epidemię koronawirusa i związane z nią obostrzenia), a rekrutacja wciąż jest otwarta. Jak zaznacza kierownik projektu, w grudniu 2020 zgłosiło się około 20 osób.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie