- Pozytywnie oceniamy założenia i kierunek proponowanych zmian w projekcie ustawy w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją. Niektóre przepisy wymagają jednak doprecyzowania – mówi dr Grzegorz Baczewski, dyrektor Departamentu Pracy, Dialogu i Spraw Społecznych Konfederacji Lewiatan.
Z 50 do 10 lat
Konfederacja Lewiatan popiera skrócenie okresu przechowywania dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy i akt osobowych z 50 do 10 lat. Rozważenia wymaga doprecyzowanie, iż w przypadku ponownego zatrudnienia tego samego pracownika przez pracodawcę, 10 lat na przechowywanie dokumentacji liczony będzie odrębnie w odniesieniu do poszczególnych okresów zatrudnienia.
Dokumenty pracownicze przechowywane przez 10 lat?
Wydanie świadectwa
Lewiatan krytycznie ocenia nałożenie na pracodawców dodatkowego obowiązku w postaci wydania informacji o wysokości wynagrodzenia w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy. Informacja ma być przekazywana do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Cyklicznie przesyłane przez pracodawców informacje do ZUS-u wydają się wystarczające.
Więcej elektroniki
Pracodawcy popierają szersze wprowadzenie formy elektronicznej do Kodeksu pracy. Jednocześnie proponuje się duże zróżnicowanie form i postaci komunikowania się, co może być niejasne dla stron.
Przedsiębiorcy: - Nie chcemy przechowywać dokumentów firmowych przez 50 lat!
Na tę złożoność będzie miało wpływ również wprowadzenie do Kodeksu cywilnego trzech form dla czynności prawnych: pisemnej, dokumentowej albo elektronicznej.
Pracodawca będzie zobowiązany prowadzić w postaci papierowej albo elektronicznej dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników. Przepis oznacza konieczność wyboru przez pracodawcę postaci prowadzenia akt osobowych i dokumentacji pracowniczej.
Przepis determinuje w praktyce możliwość stosowania w trakcie zatrudnienia tylko jednego rozwiązania, tj. albo formy papierowej albo elektronicznej poszczególnych dokumentów. W praktyce działalności pracodawcy mogą się zdarzyć przypadki pozyskiwania, tworzenia dokumentów w różnej postaci. Umowa może zostać zawarta z pracownikiem w formie elektronicznej z podpisem kwalifikowanym. Natomiast pracownik może przedłożyć dokumenty z poprzednich miejsc pracy w formie papierowej. Powstaje pytanie jak pracodawca ma prowadzić akta pracownicze i dokumentację?
Lewiatan popiera wprowadzenie możliwości przechowywania akt osobowych, dokumentacji w postaci papierowej albo elektronicznej.
Źródło: Konfederacja Lewiatan
