Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Atrakcyjny absolwent musi znać języki

Renata Kudeł
- Dlaczego na pierwszym roku zarządzania w PWSZ lektorat zaczyna się dopiero w drugim semestrze? - pyta studentka włocławskiej uczelni.

- Jestem studentką pierwszego roku zarządzania w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej we Włocławku. - mówi nasza Czytelniczka. - Lektorat z języka angielskiego ma się zacząć w drugim semestrze. Dlaczego? Przecież w dzisiejszych czasach, aby być atrakcyjnym absolwentem każdej uczelni na rynku pracy, trzeba znać już nie jeden, a kilka języków obcych! - twierdzi włocławianka.
Jej zdaniem PWSZ, która prowadzi głośną kampanię medialną pod hasłem "Języki obce, już nie obce", przedstawiając studentom plan zajęć bez lektoratu, zachowuje się niekonsekwetnie. - Czy mając zatrudnioną kadrę do nauczania języków obcych uczelnia nie mogłaby rozszerzyć propozycji nauczania języków obcych - chociażby odpłatnie - na kierunku takim, jak zarządzanie? - pyta studentka. - I dlaczego stopień zaawansowania językowego ma być dla wszystkich taki sam?

Nie tylko my tak robimy

- Lektoraty na tym kierunku zaczynają się od drugiego semestru, a wynika to ze standardów nauczania i polityki uczelni - mówi dr Monika Chodorek, dyrektor Instytutu Nauk Społecznych i Zarządzania. - Zakłada ona, że nauka języków obcych jest prowadzona od semestru letniego pierwszego roku studiów w wymiarze stu dwudziestu godzin zajęć. Ilość godzin na kierunku zarządzanie określa z kolei Rada Główna Szkolnictwa Wyższego, więc nie jest to jakiś nasz wymysł.
Jak się dowiedzieliśmy, PWSZ nie jest jedyną uczelnią stosująca takie rozwiązanie. - Na przykład Uniwersytet Mikołaja Kopernika także rozpoczyna lektoraty w drugim semestrze. - mówi dr Monika Chodorek. Jej zdaniem takie rozwiązanie ma uzasadnienie logiczne i ekonomiczne. - Rozpoczęcie studiów jest zawsze dla każdego studenta trudnym okresem - zwiększona ilość pracy, ciężkiej pracy, wyższe wymagania, większe partie materiału. A uczelni zależy , aby pomóc studentowi przejść przez pierwszy, najtrudniejszy semestr. Czynnik ekonomiczny związany jest z tym, iż kształcenie językowe jest dość kosztowne, więc koszty ponoszone są na edukację tych studentów, którzy mają szansę tę edukację ukończyć i pokazali to po pierwszym semestrze.

Do filologów!

Poziom lektoratu ustalany jest na podstawie wewnętrznego testu, którzy piszą wszyscy studenci. - Jeżeli wszyscy z grupy wykazują podstawowy poziom zaawansowania językowego to pewne jest, że dla jednej osoby wyróżniającej się znajomością języka nie zostanie utworzona grupa zaawansowana. Jednakże do tej pory z taką sytuacją się nie spotkałam - twierdzi dr Monika Chodorek. - Ale i w takim przypadku jest rozwiązanie. Możemy umożliwić studentowi lektorat w grupie filologicznej, gdzie poziom jest bardzo wysoki. Tylko student musi tego chcieć i musi o tym powiadomić odpowiednią osobę, na przykład kierownika zakładu. Najlepiej osobiście...

Projekt to nie lektorat

- Nie należy mylić lektoratów jezykowych w projektem unijnym "Języki już nieobce" - podkreśla Krystyna Niemczyk, rzecznik PWSZ. Jest on adresowany do osób pracujących z powiatu włocławskiego i lipnowskiego, przede wszystkim do kobiet po 45 roku życia. Przy realizacji tego projektu obowiązują przepisy ustawy "Prawo zamówień publicznych", zgodnie z którym nawet na kadrę nauczającą języków ogłasza się przetarg.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska