- Do tej pory mieliśmy jedynie możliwość testowania tego typu pojazdów dziś podpisaliśmy umowę, dzięki której grudziądzka komunikacja miejska wzbogaci się o nowoczesne i ekologiczne autobusy oraz niezbędną do ich obsługi infrastrukturę - mówił wiceprezydent Marek Sikora. I dodawał: - Dzięki temu, że pojazdy są dużo cichsze niż tradycyjne autobusy, dużą różnicę odczują mieszkańcy osiedli, przez które będą kursować.
Niższy poziom hałasu to nie jedyna zaleta autobusów hybrydowych. - Elektryczne hybrydy (plug-in) zużywają o 60% mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 do 90% Dla porównania tradycyjne hybrydy zużywają ok. 40% mniej paliwa i emitują 40-50% mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych - mówi Małgorzata Durda dyrektor Volvo Buses w Polsce.
Zamówienie obejmuje 7 autobusów hybrydowych typu plug-in (Volvo 7900 Electric Hybrid) oraz stacje szybkiego i wolnego ładowania. Wartość inwestycji wyniesie 20 047 770 zł.
Autobusy dla Grudziądza wyposażone będą m.in.
- w klimatyzację,
- system elektronicznej informacji pasażerskiej,
- system lokalizacji pojazdu,
- monitoring wizyjny,
- porty USB do ładowania smartfonów,
- bezprzewodowy Internet WiFi,
- system detekcji oraz gaszenia pożaru w komorze silnika i komorze niezależnego ogrzewania.
Volvo wyposaży też miasto w 2 stacje szybkiego ładowania na trasie autobusów oraz 7 stacji wolnego ładowania w zajezdni.
Czy różnią się hybrydy plug-in od innych autobusów hybrydowych od Volvo? Na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną (nawet ok. 70% trasy, zależnie od warunków) - niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą. "Doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie 3-6 minut, po tym czasie autobus może ruszać w trasę. Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in np. nocą w zajezdni. Oba rozwiązania zostaną zastosowane w Grudziądzu", wyjaśnia miasto.
Kiedy nowe autobusy pojawią się w Grudziądzu? W ciągu 9 miesięcy od daty złożenia zamówienia. Zakup pojazdów i stacji ładowania jest częścią projektu współfinansowanego ze środków unijnych „Budowa i przebudowa infrastruktury transportu publicznego wraz z zakupem taboru autobusowego”.
Źródło: grudziadz.pl
