Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bankowość elektroniczna coraz popularniejsza. Jak zacząć "bankować" w internecie

Oprac. (TIK)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne
Z roku na rok przybywa osób, które decydują się zarządzać swoimi finansami przez internet. Bankowość elektroniczna stale się rozwija, więc można wykonywać coraz więcej operacji w ten sposób bez wychodzenia z domu. Z danych Eurostatu wynika, że 47 proc. Polaków „bankuje” przez internet. 35 mln osób ma podpisane umowy na usługi, które umożliwiają zalogowanie do bankowości internetowej.

Jak wynika z ostatniego raportu NetB@nk Związku Banków Polskich, w czwartym kwartale 2019 r. liczba rachunków klientów indywidualnych posiadających umowy umożliwiające dostęp do usług bankowości internetowej wyniosła ponad 37,41 mln. Wzrost ten stanowi 0,38 proc. w stosunku do trzeciego kwartału. Liczba klientów aktywnie korzystających z bankowości internetowej, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się do niej, również się zwiększyła. Porównując do poprzedniego kwartału widoczny jest wzrost na poziomie 1,18 proc. Liczba aktywnych klientów wyniosła ponad 18 mln.

Czym jest bankowość elektroniczna? To możliwość dostępu do konta osobistego i usług bankowych przez komputer i telefon z dostępem do internetu.

- Bankowość internetowa oszczędza czas, ułatwia kontakt z instytucją, bez konieczności wychodzenia z domu. Pozwala klientom dokonywać wielu operacji finansowych, tj. zarządzanie płatnościami, a nawet zwiększenie limitu na koncie czy złożenie wniosku kredytowego. Uzupełnieniem bankowości internetowej, jest bankowość mobilna, która oferuje użytkownikom możliwość dokonywania operacji bankowych przez aplikację, którą pobieramy na własny smartfon ze sklepu online z aplikacjami albo ze strony banku. Telefon to teraz też urządzenie, dzięki któremu możemy mieć stałą kontrolę nad swoimi finansami i załatwiać sprawy, które jeszcze niedawno wymagały wizyty w placówce banku – wyjaśnia Leszek Zięba, ekspert Związku Firm Pośrednictwa Kredytowego (ZFPF), mFinanse.

Osoby korzystające z bankowości elektronicznej, mają dostęp do swojego rachunku całą dobę, z dowolnego miejsca, z którego mogą się połączyć z siecią. Na bieżąco kontrolują finanse, przelewają środki, planują zlecenia stałe, krajowe czy zagraniczne. Bankowość internetowa to oszczędność czasu i kosztów. Przypomnijmy - obecnie, banki są zobligowane do prowadzenia podstawowych rachunków bez pobierania opłat. Bezpłatne konto z dostępem online jest wynikiem nowelizacji ustawy o usługach płatniczych z 2018 r. Dyrektywa Unii Europejskiej wprowadziła całkowicie darmowe konto dla swoich obywateli. Aplikacje bankowe umożliwiają nam prostą i szybką obsługę rachunku, a także korzystanie z rozmaitych usług, tj. płatności telefonem czy BLIK-iem.

Może to Cię też zainteresuje...

Czym są aplikacje bankowe

Jak tłumaczą eksperci ZFPF, przy ich pomocy możemy wykonać większość, a niekiedy wszystkie transakcje, które dostępne są też z poziomu komputera. Liczba funkcji i produktów dostępnych w aplikacji uzależniona jest od konkretnego banku. Standardem w bankowej aplikacji mobilnej jest sprawdzenie stanu konta, wykonywanie przelewów, czy płatność za zakupy w sklepach internetowych, a nawet stacjonarnych - wszędzie tam, gdzie znajduje się terminal płatniczy obsługujący płatności zbliżeniowe. Według Narodowego Banku Polskiego, taką możliwość oferują już wszystkie terminale znajdujące się w Polsce.

- Rozpoczynając przygodę z bankowością internetową, często obawiamy się pierwszych kroków, które należy wykonać. Założenie konta, pobranie aplikacji, pierwsze logowanie - mogą w tym pomóc osoby bliskie, pośrednicy lub pracownicy banku, którzy korzystają na co dzień z rozwiązań mobilnych. Ponadto, wiele banków przygotowało przewodniki, które prowadzą nas krok po kroku po wszystkich możliwościach bankowości elektronicznej - wskazują nam, jak korzystać z usług bez wychodzenia z domu. System podpowiada, jak ustanowić numer PIN, hasło, gdzie odszukać numer klienta. Pamiętajmy, bankowość mobilna to rozwiązanie, którego możemy używać w dowolnym miejscu, o dowolnej porze – nie tylko w trakcie epidemii – przekonuje Michał Krajkowski, ekspert ZFPF, Notus Finanse.

Kredyt przez internet

Bankowość elektroniczna to także możliwość otrzymania kredytu gotówkowego, karty kredytowej lub zwiększenia limitu na rachunku - bez konieczności wychodzenia z domu. Czas wypełnienia wniosku i oczekiwania na odpowiedź wynosi zwykle kilkanaście minut - zakładając, że spełniamy formalne wymagania.

- Wnioskowanie o kredyt za pomocą bankowości elektronicznej staje się coraz bardziej popularne. Warto podkreślić, że najszybciej procedura przebiega w banku, w którym mamy założony rachunek - nasza tożsamość została już zweryfikowana przy podpisaniu umowy o jego otwarcie. Nie musimy też dostarczać zaświadczenia o dochodach - bank samodzielnie przeanalizuje wpływy. Wystarczy zalogować się do osobistej bankowości elektronicznej, wpisać wysokość kredytu, okres spłaty i dane związane z zarobkowaniem. Po złożeniu wniosku, bank analizuje zdolność kredytową i niekiedy, w trakcie kilkunastu minut wydaje decyzję. Z racji uproszczonego procesu weryfikacji, musimy liczyć się z dostępem do mniejszych kwot i krótszego okresu kredytowania niż przy standardowej ofercie. Może się zdarzyć, że pomimo założonego konta, bank będzie wymagał od nas dodatkowych dokumentów - i ta sytuacja nie pozostaje bez rozwiązania. Obecnie, mamy wiele aplikacji mobilnych, przy pomocy których możemy wykonać skan dokumentu i dosłać go do banku, o ile takie rozwiązanie jest przez niego akceptowane. Wciąż pozostajemy w domu, a procedura przyznania kredytu, karty czy zwiększenia limitu na koncie trwa – podpowiada Leszek Zięba, ekspert ZFPF, mFinanse.

Banki, które oferują kredyt gotówkowy online, umożliwiają podpisanie umowy zwykle na dwa sposoby:

  • wymagane dokumenty my przesyłamy e-mailowo na dedykowany adres, a podpisanie umowy odbywa się poprzez bankowy, zabezpieczony system,
  • dedykowany kurier jest wysłany do nas przez bank. W trakcie, kiedy ponownie czytamy umowę, kurier weryfikuje naszą tożsamość, odbiera dokumenty i dostarcza je do placówki bankowej. Jak zaznaczają przedstawiciele ZFPF, o drugie rozwiązanie, z uwagi na obecną sytuację, może nie być w tej chwili dostępne w niektórych bankach wcześniej oferujących taką możliwość.

Zachowaj ostrożność. Bezpieczeństwo ponad wszystko

– Bankowość internetowa i mobilna są z reguły bezpieczne i dobrze chronione. Co ważne, aplikacje są regularnie aktualizowane, nie przechowują danych poufnych w pamięci podręcznej, a dosłownie po kilku minutach bezczynności, automatycznie wylogują nas z konta. Ponadto, banki wprowadzają kilka poziomów zabezpieczeń. Przykładowo, gdy chcemy wykonać przelew, na podany przez nas numer telefonu przychodzi specjalny kod, którego wpisanie jest konieczne, by zatwierdzić operację. Bankowość elektroniczna jest bezpieczna, jednak trzeba zachowywać zasady bezpieczeństwa – przypomina Michał Krajkowski, ekspert ZFPF, Notus Finanse.

Nawet w przypadku zagrożenia jakim jest koronawirus oszuści próbują wyłudzić dane podszywając się pod instytucje rządowe lub bankowe. Szczególnie w okresie, gdy dla własnego bezpieczeństwa nie wychodzimy z domu, a realizujemy płatności przez internet powinniśmy wykazać się wzmożoną czujnością - zaznaczają eksperci banku BNP Paribas. Oto przydatne zasady bezpieczeństwa, które pomogą Ci zadbać o bezpieczeństwo Twoich danych i środków zgromadzonych na rachunkach:

  • Dokładnie sprawdzaj adres strony internetowej, na której dokonujesz płatności. Oszuści często tworzą strony internetowe, których nazwa jest łudząco podobna do tej prawdziwej. Adres strony zawsze wpisuj ręcznie, nie korzystaj z linków przesłanych przez SMS lub e-mail.
  • Zwróć uwagę czy adres na którym chcesz się zalogować zaczyna się od https i widzisz symbol zamkniętej zielonej kłódki. Po kliknięciu na nią w polu „wystawiony dla” powinna się znaleźć nazwa serwisu, w którym chcemy dokonać przelewu.
  • Zawsze czytaj całą treść wiadomości z kodem do autoryzacji i sprawdzaj numer rachunku, na który chcesz wysłać przelew - jeśli dane nie zgadzają się - koniecznie zgłoś to kontaktując się z Naszą infolinią.
  • Wiarygodność otrzymanych komunikatów (e-mail, SMS) dotyczących koronawirusa zawsze weryfikuj na oficjalnych stronach rządowych. Zanim sprawdzisz ich wiarygodność nie klikaj w umieszczone linki czy załączniki.
  • Poczuj się bezpieczniej dzięki powiadomieniom - uruchom je w aplikacji mobilnej GoMobile wybierając Ustawienia -> Powiadomienia. Dzięki nim otrzymasz bezpłatny komunikat push na urządzeniu.
  • Pobieraj aplikacje tylko z autoryzowanych sklepów oraz stron internetowych. Nigdy nie instaluj żadnych aplikacji z nieznanych źródeł. Jeśli ktoś Cię o to prosi, prawdopodobnie jest to próba zainstalowania szkodliwego oprogramowania na Twoim telefonie.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska