Serwis Turystyka www.pomorska.pl/turystyka
Serwis Turystyka www.pomorska.pl/turystyka
Ta wiadomość bardzo ucieszyła panią Agnieszkę z Torunia. - Gdy usłyszałam o upadku Orbisu, byłam w szoku. Trudno mi było w to uwierzyć. Jeszcze w środę zadzwoniłam na infolinię biura i zapytałam, czy odzyskam wpłaconą zaliczkę. Na urlop miałam polecieć z mężem, więc gra toczy się o 400 złotych. Niestety, usłyszałam tylko, że w pierwszej kolejności ubezpieczenie ma pokryć koszty powrotu do kraju tych, którzy na urlop już polecieli - opowiada nasza Czytelniczka.
Czytaj: Kupiłeś bilet w Orbisie? Samolotem nie polecisz, ale popłyniesz promem
Większość już wróciła
Tymczasem w piątek zarząd Orbis Travel zapewnił, że "w ocenie spółki kwota gwarancji w wysokości 6 036 041 złotych powinna w całości wystarczyć na pokrycie zarówno kosztów sprowadzenia klientów do kraju, jak i zwrot wpłaconych zaliczek. Koszty sprowadzenia tysiąca klientów do Polski powinny wynieść ok. 1 mln zł, kwota niezbędna na zwrot wpłaconych zaliczek to ok. 2 mln zł (blisko połowa z wpłaconych zaliczek była w wysokości 200 zł).
Jednak tego optymizmu nie podziela Ludwik Rakowski, wicemarszałek województwa mazowieckiego (Urząd Marszałkowski w Warszawie jest beneficjentem gwarancji ubezpieczeniowej Orbis Travel - dop. red.). Do piątku do Polski urząd sprowadził już 975 turystów. - Do tej pory koszty tych powrotów wyniosły około 800 tysięcy złotych. O ostatecznych kwotach będzie można mówić za jakiś czas, po podsumowaniu powrotów wszystkich klientów. Nie jesteśmy w stanie ocenić teraz, w jakim stopniu kwota gwarancji ubezpieczeniowej wystarczy na pokrycie roszczeń klientów - mówi Ludwik Rakowski.
Skompletuj dokumenty
Poszkodowani turyści mogą składać wnioski o roszczenia. Przyjmuje je już nie Urząd Marszałkowski, ale towarzystwo ubezpieczeniowe. Ze strony internetowej: www.mazovia.pl można pobrać formularz zgłoszenia szkody z gwarancji ubezpieczeniowej. Należy do niego załączyć kopie umów o świadczenie usług turystycznych, kopie dowodów wpłat oraz kopie dowodów osobistych. Dokumenty należy przesłać pod adresem: Biuro Szkód i Świadczeń SIGNAL IDUNA Polska TU S.A., ul. Jasna 14/16a, 00-041 Warszawa. Termin składania roszczeń upływa 31 grudnia 2010 roku.
Czytaj równieź: Uwaga klienci Orbis Travel! Podpowiadamy, gdzie uzyskacie informacje związane z Waszymi zagranicznymi wyjazdami
Dokładnie czytaj umowę
Przypominamy, że każda umowa z biurem podróży musi zostać zawarta na piśmie. Powinna określać m.in.: organizatora turystyki, numer jego wpisu do rejestru oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela, sposób zgłaszania reklamacji przez organizatora lub osobę z nim współpracującą wraz z podaniem terminu zgłaszania takich reklamacji.
Czytaj e-wydanie »