Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bankructwo Orbis Travel. Turyści odzyskają pieniądze

(maw)
Orbis Travel zapewnia, że turyści odzyskają pieniądze
Orbis Travel zapewnia, że turyści odzyskają pieniądze fot. Jarosław Pruss
Zarząd Biura Podróży Orbis Travel zapewnia, że ponad 6 milionów złotych gwarancji ubezpieczeniowej powinno w całości wystarczyć na pokrycie zarówno kosztów sprowadzenia klientów do kraju, jak i zwrot wpłaconych zaliczek.

Serwis Turystyka www.pomorska.pl/turystyka

Serwis Turystyka www.pomorska.pl/turystyka

Ta wiadomość bardzo ucieszyła panią Agnieszkę z Torunia. - Gdy usłyszałam o upadku Orbisu, byłam w szoku. Trudno mi było w to uwierzyć. Jeszcze w środę zadzwoniłam na infolinię biura i zapytałam, czy odzyskam wpłaconą zaliczkę. Na urlop miałam polecieć z mężem, więc gra toczy się o 400 złotych. Niestety, usłyszałam tylko, że w pierwszej kolejności ubezpieczenie ma pokryć koszty powrotu do kraju tych, którzy na urlop już polecieli - opowiada nasza Czytelniczka.

Czytaj: Kupiłeś bilet w Orbisie? Samolotem nie polecisz, ale popłyniesz promem

Większość już wróciła
Tymczasem w piątek zarząd Orbis Travel zapewnił, że "w ocenie spółki kwota gwarancji w wysokości 6 036 041 złotych powinna w całości wystarczyć na pokrycie zarówno kosztów sprowadzenia klientów do kraju, jak i zwrot wpłaconych zaliczek. Koszty sprowadzenia tysiąca klientów do Polski powinny wynieść ok. 1 mln zł, kwota niezbędna na zwrot wpłaconych zaliczek to ok. 2 mln zł (blisko połowa z wpłaconych zaliczek była w wysokości 200 zł).

Jednak tego optymizmu nie podziela Ludwik Rakowski, wicemarszałek województwa mazowieckiego (Urząd Marszałkowski w Warszawie jest beneficjentem gwarancji ubezpieczeniowej Orbis Travel - dop. red.). Do piątku do Polski urząd sprowadził już 975 turystów. - Do tej pory koszty tych powrotów wyniosły około 800 tysięcy złotych. O ostatecznych kwotach będzie można mówić za jakiś czas, po podsumowaniu powrotów wszystkich klientów. Nie jesteśmy w stanie ocenić teraz, w jakim stopniu kwota gwarancji ubezpieczeniowej wystarczy na pokrycie roszczeń klientów - mówi Ludwik Rakowski.

Skompletuj dokumenty
Poszkodowani turyści mogą składać wnioski o roszczenia. Przyjmuje je już nie Urząd Marszałkowski, ale towarzystwo ubezpieczeniowe. Ze strony internetowej: www.mazovia.pl można pobrać formularz zgłoszenia szkody z gwarancji ubezpieczeniowej. Należy do niego załączyć kopie umów o świadczenie usług turystycznych, kopie dowodów wpłat oraz kopie dowodów osobistych. Dokumenty należy przesłać pod adresem: Biuro Szkód i Świadczeń SIGNAL IDUNA Polska TU S.A., ul. Jasna 14/16a, 00-041 Warszawa. Termin składania roszczeń upływa 31 grudnia 2010 roku.

Czytaj równieź: Uwaga klienci Orbis Travel! Podpowiadamy, gdzie uzyskacie informacje związane z Waszymi zagranicznymi wyjazdami

Dokładnie czytaj umowę

Przypominamy, że każda umowa z biurem podróży musi zostać zawarta na piśmie. Powinna określać m.in.: organizatora turystyki, numer jego wpisu do rejestru oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela, sposób zgłaszania reklamacji przez organizatora lub osobę z nim współpracującą wraz z podaniem terminu zgłaszania takich reklamacji.

Udostępnij

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska