- Jak ktoś mógł wymyślić, żeby ścieżka rowerowa przebiegała przed przystankiem autobusowym dla linii 69 i 68 przy ul. Jana Pawła II. Tuż przy rondzie Toruńskim! - oburza się Czytelnik. - Tym bardziej w takim miejscu. Z góry - od Wojska Polskiego - z dużą prędkością zjeżdżają rowery. Niech tu nagle podjedzie autobus, a czekający na przystanku pasażerowie wpadną prosto pod ich koła.
I dalej pyta: - Kto ma pierwszeństwo, rower czy pieszy? Jak dojdzie do potrącenia, to kto będzie odpowiadał? Takiego absurdu nie widziałem nigdzie. W innych miejscach w Bydgoszczy rowery mijają przystanki z tyłu.
Drogowcy sprawdzą
O niefortunne rozwiązanie zapytaliśmy w Zarządzie Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.
Tomasz Joachimiak: - Generalnie zasada jest taka, że ścieżka przebiega za przystankiem - przyznaje. Dlaczego przy tym przystanku tej zasady nie zachowano? Sprawdzimy. Może w ziemi przebiegają jakieś instalacje, które uniemożliwiły postawienie przystanku w innym miejscu. Ale nie wiem. Na pewno sprawdzimy, czy da się coś z tym zrobić.
Na jakie nowe ścieżki mogą liczyć rowerzyści w Bydgoszczy w tym roku?
- Większość inwestycji, które obejmują budowę ścieżek rowerowych zaplanowane są na lata 2011-2012, a nawet 2013 - podaje Joachimiak.
I tak prawie dwa km ścieżki powstanie wzdłuż trasy tramwaju do Dworca PKP. - Na większości będzie ona dwukierunkowa o szerokości 2 metrów i z nawierzchni z betonu asfaltowego, ulubionego przez rowerzystów - mówi Joachimiak. - Za to na moście nawierzchnia będzie epoksydowa. Od Matejki do Unii Lubelskiej ścieżka będzie szła wspólnie z chodnikiem po stronie północnej ulicy Dworcowej. Kolejny fragment mniej więcej do skrzyżowania z Warszawską ścieżka będzie niezależnym ciągiem komunikacyjnym.
Kolejna duża inwestycja to Trasa Uniwersytecka. Łącznie ze zjazdem od ulicy Wojska Polskiego stromą wijąca się ścieżką na dół do ulicy Toruńskiej z kładką widokową po drodze, ścieżka będzie miała długość jednego kilometra.
Dworcowa z kamiennej kostki
Rewitalizacja ulicy Dworcowej od ul. Gdańskiej do ul. Matejki będzie okazją do zorganizowania kolejnego odcinka dla rowerzystów. - To będzie ulica o szerokości 4,5 metra, jednopasowa, gdzie auta będą poruszać się tylko w jednym kierunku, a rowery będą mogły w oba.
Nawierzchnia zostanie wykonana z kamiennej kostki, bez frezowania. A że będzie to strefa zamieszkania, to powinno być bezpiecznie, bo w takiej strefie obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km na godz.
- Po drodze postawimy w sumie 26 stojaków dla rowerów.
W parku przemysłowym powstanie do końca 2011 roku łącznie 6,5 km ścieżek rowerowych.
Bulwarami na dwóch kółkach
Pasy dla rowerów powstaną także wzdłuż bulwarów po północnej stronie Brdy. Od ulicy Unii Lubelskiej do mostu Pomorskiego rowerzyści będą mogli pokonać tą trasą w sumie 4,4 km.
Remont ulicy Chodkiewicza, którego zakończenie planowane jest w 2012 roku oznaczać będzie powstanie od ul. Gdańskiej do Wyszyńskiego 1,7 km dwukierunkowej ścieżki rowerowej z asfaltobetonu.
9 kilometrów ścieżki będą mieli też do dyspozycji rowerzyści na trasie z Fordonu od ul. Akademickiej przez las do Myślęcinka.
Czytaj e-wydanie »