Więcej niż połowa Polaków to miłośnicy promocji, którzy skupiają się przede wszystkim na znalezieniu najatrakcyjniejszych ofert.
Biedronka i Lidl. Ale rywalizacja!
Bez większych zaskoczeń, na szczycie listy najczęściej wybieranych sklepów znajduje się Biedronka, którą wybiera 9 na 10 kupujących, a jej głównym konkurentem pozostaje sieć Lidl - wynika z najnowszego raportu „Super Markets Equity” opracowanego przez firmę analityczno-badawczą Braincandy, na który powołuje się m.in. portal dlahandlu.pl.
Jak wiadomo, w ostatnim czasie konkurencja między najpopularniejszymi dyskontami nasiliła się, ponieważ oba rywalizują o miano marketu oferującego najniższe ceny, sugeruje się nawet, że mogą one być dumpingowe.
Badanie pokazuje, że najliczniejszą grupą konsumentów wśród Polaków (54 proc.) są miłośnicy promocji, którzy polują na okazje i obniżki cen. Kolejną grupę (17 proc.) tworzą łowcy najlepszych cen, porównujący oferty w różnych sklepach w poszukiwaniu najtańszych produktów. Pozostała grupa, czyli zwolennicy szybkich i prostych zakupów (12 proc.) cenią sobie czas i łatwy proces zakupowy. Z kolei poszukiwacze jakości (10 proc.) to konsumenci skoncentrowani na wysokiej jakości i trwałości produktów, nawet kosztem wyższej ceny. Ostatnią grupę – najmniej liczną (7 proc.) – stanowią osoby, które lubią eksperymentować, są otwarte na nowości i chętnie sięgają po różne produkty i marki.
Tę sieć wybierają kobiety!
Polacy odwiedzają markety średnio 11 razy w miesiącu, wydając podczas jednej wizyty średnio 48 zł.
Biedronka wyraźnie dominuje wśród sieci detalicznych, ciesząc się największą popularnością konsumentów – aż 87 proc. ankietowanych spontanicznie wymienia ją jako pierwszy sklep, który przychodzi im od głowy w kontekście zakupów spożywczych.
W porównaniu z analogicznym badaniem z 2021 roku, jest to wzrost o 19 p.p.
- W tegorocznej edycji badania Biedronka zyskała większą popularność wśród kobiet – 39 proc. (+5 p.p.), z kolei Lidl wśród mężczyzn – 28 proc. (+5 p.p.).
- Biedronka jest najpopularniejsza wśród najmłodszych konsumentów – Gen Z (52 proc.) – jest to wzrost o 14 p.p. w porównaniu z 2021 r.
- Tymczasem konsumenci Gen X, poza Biedronką, wybierają także Lidla (22 proc.) oraz Dino (11 proc.).
Wyniki badania pokazują również, że zarówno Biedronka, jak i Lidl mają mocno ugruntowaną pozycję oraz określone kategorie produktów i grupy klientów, w których wyprzedzają się nawzajem. Biedronka jest pierwszym sklepem, o którym myślą konsumenci poszukujący najlepszego stosunku jakości do ceny (44 proc. wskazań przy wyniku Lidla na poziomie 21 proc.) oraz w kategorii produktów polskiego pochodzenia – 33 proc. w stosunku do 16 proc., jakie uzyskał Lidl. Co ciekawe, Lidl nieznacznie wyprzedza Biedronkę w kategorii produktów wyprodukowanych w sposób zrównoważony – odpowiednio 30 proc. oraz 24 proc. wskazań. Oba dyskonty osiągnęły także bardzo wysoki wynik w kontekście pozytywnych doświadczeń konsumenckich. Aż 67 proc. badanych w przypadku Lidla oraz 64 proc. ankietowanych w przypadku Biedronki oceniło je na dobre lub bardzo dobre.
Ktoś depcze po piętach dyskontom...
Biedronka i Lidl potwierdzają swoją dominację na rynku detalicznym wśród poszukiwaczy jakości, osiągając odpowiednio 28 proc. i 33 proc. wskazań jako ulubione sklepy. Wśród konsumentów ceniących nowości i różnorodność, wyróżniają się Dino i Auchan, osiągając po 10 proc. wskazań i zajmując wspólne trzecie miejsce.
Pod względem miejsca zamieszkania – Carrefour staje się coraz bardziej popularny w centralnej Polsce, Dino na północy, a Kaufland na wschodzie kraju. Kaufland uplasował się na trzeciej pozycji także w kategorii „smart economic shopping” (10 proc.). W przypadku konsumentów poszukujących produktów wyprodukowanych w Polsce, na trzecim miejscu – za Biedronką oraz Lidlem – pojawia się Dino, które wybiera 13 proc. W kategorii asortymentu dla osób z nietolerancjami pokarmowymi, znów pojawia się Kaufland z 11 proc. wskazań oraz wyprzedzający go o 1 p.p. Carrefour.