Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Biedronka, Lidl i kto następny? W tych sklepach najchętniej robimy zakupy - tak wybrali klienci

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Polscy konsumenci robią zakupy w marketach średnio 11 razy w ciągu miesiąca, wydając w trakcie jednej wizyty około 48 zł. Wybierają częściej Biedronkę niż Lidla. Gdzie jeszcze chętnie kupują? Czytaj więcej.

Więcej niż połowa Polaków to miłośnicy promocji, którzy skupiają się przede wszystkim na znalezieniu najatrakcyjniejszych ofert.

Biedronka i Lidl. Ale rywalizacja!

Bez większych zaskoczeń, na szczycie listy najczęściej wybieranych sklepów znajduje się Biedronka, którą wybiera 9 na 10 kupujących, a jej głównym konkurentem pozostaje sieć Lidl - wynika z najnowszego raportu „Super Markets Equity” opracowanego przez firmę analityczno-badawczą Braincandy, na który powołuje się m.in. portal dlahandlu.pl.
Jak wiadomo, w ostatnim czasie konkurencja między najpopularniejszymi dyskontami nasiliła się, ponieważ oba rywalizują o miano marketu oferującego najniższe ceny, sugeruje się nawet, że mogą one być dumpingowe.

Badanie pokazuje, że najliczniejszą grupą konsumentów wśród Polaków (54 proc.) są miłośnicy promocji, którzy polują na okazje i obniżki cen. Kolejną grupę (17 proc.) tworzą łowcy najlepszych cen, porównujący oferty w różnych sklepach w poszukiwaniu najtańszych produktów. Pozostała grupa, czyli zwolennicy szybkich i prostych zakupów (12 proc.) cenią sobie czas i łatwy proces zakupowy. Z kolei poszukiwacze jakości (10 proc.) to konsumenci skoncentrowani na wysokiej jakości i trwałości produktów, nawet kosztem wyższej ceny. Ostatnią grupę – najmniej liczną (7 proc.) – stanowią osoby, które lubią eksperymentować, są otwarte na nowości i chętnie sięgają po różne produkty i marki.

Tę sieć wybierają kobiety!

Polacy odwiedzają markety średnio 11 razy w miesiącu, wydając podczas jednej wizyty średnio 48 zł.

Biedronka wyraźnie dominuje wśród sieci detalicznych, ciesząc się największą popularnością konsumentów – aż 87 proc. ankietowanych spontanicznie wymienia ją jako pierwszy sklep, który przychodzi im od głowy w kontekście zakupów spożywczych.

W porównaniu z analogicznym badaniem z 2021 roku, jest to wzrost o 19 p.p.

  • W tegorocznej edycji badania Biedronka zyskała większą popularność wśród kobiet – 39 proc. (+5 p.p.), z kolei Lidl wśród mężczyzn – 28 proc. (+5 p.p.).
  • Biedronka jest najpopularniejsza wśród najmłodszych konsumentów – Gen Z (52 proc.) – jest to wzrost o 14 p.p. w porównaniu z 2021 r.
  • Tymczasem konsumenci Gen X, poza Biedronką, wybierają także Lidla (22 proc.) oraz Dino (11 proc.).

Wyniki badania pokazują również, że zarówno Biedronka, jak i Lidl mają mocno ugruntowaną pozycję oraz określone kategorie produktów i grupy klientów, w których wyprzedzają się nawzajem. Biedronka jest pierwszym sklepem, o którym myślą konsumenci poszukujący najlepszego stosunku jakości do ceny (44 proc. wskazań przy wyniku Lidla na poziomie 21 proc.) oraz w kategorii produktów polskiego pochodzenia – 33 proc. w stosunku do 16 proc., jakie uzyskał Lidl. Co ciekawe, Lidl nieznacznie wyprzedza Biedronkę w kategorii produktów wyprodukowanych w sposób zrównoważony – odpowiednio 30 proc. oraz 24 proc. wskazań. Oba dyskonty osiągnęły także bardzo wysoki wynik w kontekście pozytywnych doświadczeń konsumenckich. Aż 67 proc. badanych w przypadku Lidla oraz 64 proc. ankietowanych w przypadku Biedronki oceniło je na dobre lub bardzo dobre.

Ktoś depcze po piętach dyskontom...

Biedronka i Lidl potwierdzają swoją dominację na rynku detalicznym wśród poszukiwaczy jakości, osiągając odpowiednio 28 proc. i 33 proc. wskazań jako ulubione sklepy. Wśród konsumentów ceniących nowości i różnorodność, wyróżniają się Dino i Auchan, osiągając po 10 proc. wskazań i zajmując wspólne trzecie miejsce.

Pod względem miejsca zamieszkania – Carrefour staje się coraz bardziej popularny w centralnej Polsce, Dino na północy, a Kaufland na wschodzie kraju. Kaufland uplasował się na trzeciej pozycji także w kategorii „smart economic shopping” (10 proc.). W przypadku konsumentów poszukujących produktów wyprodukowanych w Polsce, na trzecim miejscu – za Biedronką oraz Lidlem – pojawia się Dino, które wybiera 13 proc. W kategorii asortymentu dla osób z nietolerancjami pokarmowymi, znów pojawia się Kaufland z 11 proc. wskazań oraz wyprzedzający go o 1 p.p. Carrefour.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska