https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

BiT City. Albo przyjmiemy bubel, albo stracimy

(AK), (BOG)
Urząd Marszałkowski przedstawił plan rozwoju transportu dla aglomeracji bydgosko-toruńskiej. Co ciekawe, dokument ma obowiązywać od... 2010 roku. Ale uwag do niego jest więcej i znacznie cięższego kalibru.
Zastrzeżenia do projektu przygotowane przez Urząd Miasta Torunia zajmują 14 stron. Główne to... - Nieaktualne informacje - mówi Marcin Kowallek, dyrektor wydziału gospodarki komunalnej w Toruniu. - Poprawiamy też dane dotyczące liczby pasażerów, a nawet listę planowanych inwestycji, bo w projekcie znalazły się takie, których w Toruniu realizować nie będziemy - dodaje dyrektor.

A co z innymi gminami?

Bydgoski magistrat na 5 stronach podkreśla natomiast, że taki plan musi brać pod uwagę potrzeby nie tylko mieszkańców Bydgoszczy, ale i gmin ościennych oraz warunki komunikacji międzygminnej.
Zdaniem prezydenta Rafała Bruskiego - z Warszawy do Gdańska przez Toruń, tylko z odnogą do Bydgoszczy. Taki pomysł nie ma "umocowania w żadnym z projektów krajowych."

Wiadomości z Bydgoszczy

Zwraca również uwagę na nieaktualne dane. Chodzi m.in. o zdecydowanie większy potencjał mieszkaniowy miasta, czy tak prozaiczną sprawę, jak błędną nazwę Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego. Do tego trzeba uzupełnić listę inwestycji, na której zabrakło choćby rewitalizacji ulicy Dworcowej.

Jeszcze dobitniej o błędach Urzędu Marszałkowskiego wyraża się Robert Reimus, prezes bydgoskiego Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego. - Nieaktualne mapki czy inne szczegółowe dane mogą świadczyć tylko o jednym: że dokument pisano na kolanie - mówi. - Skala i rodzaj błędów nokautują. Do tego jest ich tyle, że całość wyrzuciłbym do kosza i zaczął od nowa. Strata czasu i pieniędzy.

Przeczytaj także: Budżet Torunia 2012. Inwestujemy i tniemy

Jego zdaniem najpoważniejszy zarzut dotyczy meritum opracowania. - Jeśli celem było opisanie transportu publicznego całej aglomeracji, to dlaczego skupiono się głównie na relacji Bydgoszcz-Toruń? A gminy ościenne? No i pamiętajmy, że plan obejmuje lata 2010-15, a w najlepszym przypadku w życie będzie mógł wejść w 2012. Powstaje więc bardzo szczegółowe i ważne opracowanie, które już na początku będzie w połowie nieaktualne - tłumaczy Reimus.

Projekt pod Unię

Dodajmy, że tzw. "Zintegrowany program rozwoju transportu publicznego dla aglomeracji bydgosko-toruńskiej" ma być narzędziem pozwalającym na pozyskiwanie unijnych pieniędzy i realizację projektów BiT City. - Odrzucając ten dokument, odrzucamy 600 mln zł dofinansowania dla projektów grupy BiT-City, dlatego nikt rozsądny nie podnosi takich argumentów - twierdzi Agnieszka Gołębiowska, pełnomocnik Urzędu Marszałkowskiego ds. BiT City.

Przeczytaj także: Region ostro hamuje. Marszałek: - Nawaliliśmy

Przy czym dokument jest nie tylko ważny dla inwestycji BiT City. Ma także dokładnie wskazywać kierunki rozwoju transportu publicznego w gminach, które ostatecznie znajdą się w aglomeracji. Aglomeracji, której notabene zasięgu i obszaru jeszcze nie zatwierdzono. Nadal bowiem trwa dyskusja, czy ma to być metropolia bydgosko-toruńska, czy o aglomeracji będziemy mówić w kontekście Bydgoszczy i okolicznych gmin.

Dlatego "tak istotny dla aglomeracji dokument powinien zostać zaktualizowany i doprecyzowany (...). Dopiero w takim przypadku ma szansę spełnić oczekiwania lokalnej społeczności..." - ocenia Rafał Bruski.

Trzech odpowiedzialnych

Zapytaliśmy w Urzędzie Marszałkowskim, dlaczego projekt, który ma obejmować plany na rozwój transportu od 2010 roku jest konsultowany dopiero pod koniec 2011 i kto odpowiada za błędy i nieaktualne dane.

Urząd jednak nie planuje brać na siebie odpowiedzialności. - Dokument przygotowało przedsiębiorstwo Trako Marek Wierzbicki z Wrocławia, wybrane w przetargu przez każdą ze stron porozumienia - urzędy miejskie Torunia i Bydgoszczy oraz marszałkowski. Zostało przez nie przyjęte w 2010 roku - zaznacza Gołębiowska. - Przedtem miały one prawo i obowiązek nanieść swoje propozycje zmiany dotyczące terenu i obszarów, które im bezpośrednio podlegają.

Wiadomości z Torunia

Dodaje też, że dokument został pozytywnie oceniony przez ekspertów unijnych. - Potem przekazaliśmy go do konsultacji społecznych. Firmie Trako za opracowanie zapłaciliśmy 229.360 zł.


Czytaj e-wydanie »
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 17

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

C
Coach Outlet Store Online
Coach Outlet Store Online and ill will.Even the most Coach Outlet Store Online of friends acknowledge that sometimes it is necessary to cross out some Coach Factory Outlet from Coach Factory Outlet.Coach Outlet is the made famous in Coach Factory Outlet a social Coach Factory Outlet Online whose hidden Coach Factory Online is maintaining a Coach Factory Outlet. But even for Coach Factory Outlet, some must Coach Outlet by the wayside.Coach Factory start Coach Factory Online from the early Coach Outlet, or early work Coach Factory Online, or early Coach Outlet Store Online with little Coach Factory Outlet like , who wrote Coach Outlet for Coach Outlet with Coach Factory Outlet Online, Sally.Coach Outlet consider it an Coach Outlet Store Online, a point where achieve enough and Coach Factory Outlet Online to know who and what Coach Factory Outlet want out of Coach Outlet, and have a Coach Factory Outlet Online of Coach Outlet about which Coach Outlet Store Online deserve full Coach Purses and which are a Coach Factory Outlet Online. It is time, in other Coach Outlet Store Online, to Coach Factory Online collected in Coach Factory Outlet Online, when Coach Outlet still trying on for Coach Outlet Store Online.The winnowing process even has a Coach Factory Outlet, a term coined by Coach Factory Online, a psychology professor who is the Coach Factory Outlet Online of the Coach Purses on Coach Factory Outlet show that the Coach Outlet Store Online of Coach Factory Outlet with Coach Factory Outlet Online to decline Coach Outlet
C
Coach Outlet Online
No, not it," Coach Factory Outletanswered Mrs. Coach FactoryMedlock. "Nor it isn't fieldsnorCoach Factory Outlet Online mountains, it's just miles and miles and miles of wildland that nothingCoach Factory Online grows on but heather Coach Factory Onlineand gorse and broom,andCoach Factory Outlet Online On sale nothing lives on LV Bagsbut wild ponies and sheep.""I feel as if it Coach Factory Storemight be the sea, Coach Outlet Store Onlineif there were wateron it,"Coach Outlet said Mary. Coach Factory Outlet Online"It sounds like the sea just now.Coach Factory""That's the wind Coach Factory Onlineblowing through the bushes," Mrs.Coach Factory Outlet Medlock said.
"It's a wild,Coach Factory Outlet dreary enough Burberry Scarfplace to my mind, though there'splentyCoach Outlet that likes it--particularly Coach Bagswhen the heather's in bloom.
G
Gość
Dlaczego ty jesteś taki nierozgarnięty? Przecież nas w dworze marszałka jest wielu. Będziesz miał w CV zaliczone POdwórko w łubiance masz szansę być a nami w urzędzie marszałkowskim. Naprawdę dobrze nam się wiedzie.

Mnie też się dobrze wiedzie. Nie leczę kompleksów na forum. Nikt mi nie płaci za sikanie na cudze nogawki.Moje CV jest w porządku, nie zamierzam dopisywać kolejnych osiągnięć. Czego i tobie życzę. Więcej życzliwości dla ludzi, mniej zajadłości i zawiści. Naprawdę warto.
a
absolwent podwórka w Łubia
W życiu nie zdarzyło mi się mówić do nikogo per "wy". Ale Ty, kolego osobiście leczysz tu na forum własne frustracje i kompleksy.

Dlaczego ty jesteś taki nierozgarnięty? Przecież nas w dworze marszałka jest wielu. Będziesz miał w CV zaliczone POdwórko w łubiance masz szansę być a nami w urzędzie marszałkowskim. Naprawdę dobrze nam się wiedzie.
G
Gość
TYż piszę ,że podwórko w łubiance to najlepsza szkoła ,bo my rządziM tym regionem i nasze CV jest nie do odrzucenia.

W życiu nie zdarzyło mi się mówić do nikogo per "wy". Ale Ty, kolego osobiście leczysz tu na forum własne frustracje i kompleksy.
a
absolwent podwórka w Łubia
Jak będziecie mieli najlepszą szkołę w Polsce, to pogadamy.

TYż piszę ,że podwórko w łubiance to najlepsza szkoła ,bo my rządziM tym regionem i nasze CV jest nie do odrzucenia.
G
Gość
Jak będziecie mieli najlepszą szkołę w Polsce, to pogadamy.
a
absolwent podwórka Łubianc
Tak pracują ludzie toruńskiego marszałka ,absolwenci podwórka w Łubiance.
F
Filip
Czego można się spodziewać po tzw.marszałku a w rzeczywistości nadprezydencie trolunia pod zaocznej biologii za to z niesamowicie wygórowanym mniemaniu o sobie i jego kolesiach z podstawówki oraz rodzince zatrudnionej na intratnych stanowiskach w tym ich gęgowisku?

Wyraźnie trzymasz bydłoski poziom dyskusji, jakie miasto tacy ludzie - cudów nie ma. A jak sie sprawuje w foteliku prezydenta Bydgoszczy najsłabszy z wojewodów bydgoskich?
r
radzio
Cały urząd Marszałkowski do dymisji. Przenieść UM do Bydgoszczy, tam gdzie jego miejsce.

To jedyna szansa ,żeby POzbyć się nieudaczników i cwaniaków z torunia okupujących fotel marszałka od początku powstania tego skompromitowanego urzędu.
P
Piehoo
Cały urząd Marszałkowski do dymisji. Przenieść UM do Bydgoszczy, tam gdzie jego miejsce.
A
Andrzej
Może CBA zainteresuje się tą sprawą? Wydać tyle samorządowej kasy i udawać "greka" to szczyt .... Warto przeanalizować warunki umowy podpisanej z wrocławską firmą.
t
torban
Dobre planowanie to podstawa sukcesu. Trudno mówić jednak o sukcesie, jeśli planujemy.... wstecz. Tak, dokument jest konieczny, by ubiegać się o dotacje unijne, ale jeśli już go przygotowujemy, ktoś poświęca na to czas, płacimy firmie za opracowanie, to niech to będzie pożyteczne i spełni swój cel.

Czy gęsi pipek tego nigdy nie zrozumie?
k
karol
BUBEL i to jaki. Wiadomo było że nic z tego nie wyjdzie. Wystarczy spojrzeć na mapę by zauważyć jak gęsta zabudowa jest po prawej stronie Wisły na 80-ce i ten rejon powinien łączyć nasze aglomeracje a nie wiedzieć czemu uczyniono odwrotnie. ŻEBY zebrać więcej dowodów proszę przeliczyć ilość aut przejeżdżających obiema trasami. Oczywiście większy tłok na 80- ce. Tu jest most dla naszej BiT.... NIEDACZNICY tych aglomeracji wpadli na nieudaczny pomysł łącznie torami kolejowymi i go nam wciskają że niby to łączy, a jednak nieprawda. Ciekawe cz Bruski dołączy do Nieudaczników czy ma trochę oleju w głowie ???? hm.
g
gęsi pipek
Dokument jest napisany ewidentnie na kolenie i pod polityczne potrzeby Torunia. Badania spreparowane. Napisanie czegoś podobnego na kolanie bez realizacji politycznych potrzeb Torunia, za to z realizacją rzeczywistych potrzeb transportowych całego obszaru to kilka dni. Proszę nie dramatyzować. Dokument jest tak niskiej jakości, że trudno sobie wyobrazić coś gorzej przygotowywanego. Gdzie te słynne, toruńskie, genialne wnioski, dzięki którym dofinansowanie tego miasta jest znacznie wyższe niż całej reszty województwa? To jest bubel jakiego ze świecą szukać.

Czego można się spodziewać po tzw.marszałku a w rzeczywistości nadprezydencie trolunia pod zaocznej biologii za to z niesamowicie wygórowanym mniemaniu o sobie i jego kolesiach z podstawówki oraz rodzince zatrudnionej na intratnych stanowiskach w tym ich gęgowisku?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska