Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Biuro rozliczające rypiński szpital z NFZ podważa informacje dyrektor Wilkanowskiej

Tomasz Błaszkiewicz
Tomasz Błaszkiewicz
archiwum
W rozmowie z Pomorską Sebastian Nowocin, prezes zarządu Mazowieckiego Biura Rozliczeń Kontraktów, wyjaśnia zasady współpracy ze szpitalem w Rypinie i rolę firmy w rozliczaniu kontraktu z NFZ-em. Druga część wywiadu w piątek 27 grudnia.

Jakie było zadanie Mazowieckiego Biura Rozliczeń Kontraktów w rypińskim szpitalu?

Mazowieckie Biuro Rozliczeń Kontraktów wspiera od wielu lat podmioty lecznicze w ich kontaktach z urzędami takimi jak NFZ czy Urząd Marszałkowski. Doradza, przygotowuje dokumenty, wspiera w wykonywaniu różnego rodzaju obowiązków sprawozdawczych.

Co konkretnie wykonywali Państwo w ramach współpracy z SP ZOZ w Rypnie?

W przypadku szpitala umowa obejmowała m.in. następujące czynności: obsługę systemów informatycznych NFZ, SZOI (rozliczenia i zmiany do umowy), AP-KOLCE (kolejki oczekujących) SIMP (programy profilaktyczne); przygotowanie, weryfikację i przekazanie do właściwego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia prawidłowych raportów statystycznych; tworzenie, weryfikację i przekazanie do właściwego OW NFZ prawidłowych dokumentów finansowych, na podstawie szablonów: faktur/ rachunków, a także korekt z terminem do 2 dni roboczych od prawidłowego wykonania żądania rozliczenia świadczeń, w przypadku Podstawowej Opieki Zdrowotnej po udostępnieniu przez NFZ wyników weryfikacji deklaracji (nie wcześniej jednak niż ostatniego dnia miesiąca, którego dotyczy raport z zakresu deklaracji wyboru pacjenta); sprawozdawanie do właściwego OW NFZ prawidłowo przygotowanej kolejki pacjentów oczekujących na udzielenie świadczenia oraz raportu z zakresu pierwszego wolnego terminu - zgodnie z aktualnie obowiązującymi terminami sprawozdawania. To tylko niektóre z zadań (szczegółowa lista poniżej; przyp. red.)

Jak odniesie się pan do słów Anny Wilkanowskiej, dyrektor ds. ekonomicznych SP ZOZ, które padły na ostatniej sesji rady powiatu? Cytuję: „pracownicy zostali pozbawieni kodów dostępu do systemu, nanosili jedynie historię choroby. (...) Przetwarzanie danych, rozliczanie i monitorowanie procedur było prowadzone przez MBRK.”

Nie zgadzamy się z opinią Pani Anny Wilkanowskiej, iż pracownicy zostali bez dostępu do systemu, ponieważ grupowanie (JGP) świadczeń na bieżąco było wprowadzone przez sekretarki medyczne ze szpitala na podstawie dokumentacji medycznej, prowadzonej przez personel medyczny do której biuro nie posiadało dostępu. Biuro odpowiadało za terminowe przekazywanie tych informacji do NFZ. Należy wyraźnie podkreślić, że spółka nie dokonywała żadnych decyzji merytorycznych w zakresie sprawozdawanych procedur. To jest obowiązek osób, które mają dostęp do dokumentacji medycznej i są w stałym kontakcie z oddziałami wykonującymi procedury. Na podstawie konkretnych zdarzeń medycznych wprowadzają oni do systemu informatycznego określone kody procedur zgodnie z klasyfikacją ICD9.

Biuro rozliczeń następnie dokonuje weryfikacji formalnej tak uzupełnionego rejestru – czy wprowadzona grupa JGP znajduje się w katalogu świadczeń refundowanych na określonym oddziale, czy wszelkie inne wymogi formalne są spełnione – odpowiednie czasy hospitalizacji, wykonane procedury itp. Można to porównać do pracy biura księgowego, które samo w sobie nie wytwarza informacji merytorycznej – wprowadza jedynie do ksiąg dane na podstawie dokumentów przygotowanych przez klienta. Potwierdzeniem poprawności wykonywanych obowiązków są potwierdzenia świadczeń w raportach zwrotnych otrzymywanych przez szpital z OW NFZ. Stanowisko p. Anny Wilkanowskiej tak daleko odbiega od rzeczywistości i w tak rażący sposób zniekształca obraz naszej współpracy ze szpitalem, że spółka analizuje, czy nie doszło do naruszenia jej dóbr osobistych.

Co spowodowało, że szpital w Rypinie, jak wskazała kontrola, nienależnie pobrał z NFZ-u ponad 3 mln zł?

Trudno się odnieść do wyników kontroli nie znając szczegółów. Nie znamy, odpowiedzi jakie udzielał szpital i jakości prowadzonej dokumentacji medycznej do której biuro nie posiadało wglądu. Tym bardziej jest to zagadkowe, że nasza firma zwykle jest proszona o udział w takiej kontroli; konsultujemy wszelkie dokumenty czy oświadczenia składane kontrolującym. W tym przypadku nie było takiej chęci, co więcej, nie udzielono nam żadnych informacji na temat przebiegu kontroli, brzmienia protokołu kontroli czy wystąpienia pokontrolnego. Nadto zgodnie z naszą fachową wiedzą szpital nie mógł pobrać 3 mln zł. w zakresie wykonywania procedur na oddziale, który należy do sieci szpitalnej z uwagi na to, iż w przedmiotowym okresie obowiązywał nałożony ryczał, którego wartość miesięczna jest z góry ustalana w umowie z NFZ, a wykonywane procedury nie mają bieżącego wpływu na wysokość pobieranych miesięcznie środków.

Ciąg dalszy w piątek 27 grudnia.

Lista zadań Mazowieckiego Biura Rozliczeń Kontraktów w ramach współpracy ze Szpitalem Powiatowym w Rypinie

1) Obsługa systemów informatycznych NFZ, SZOI (rozliczenia i zmiany do umowy), AP-KOLCE (kolejki oczekujących) SIMP (programy profilaktyczne),

2) Obsługa systemu informatycznego AMMS,

3) Przygotowanie, weryfikacja i przekazanie do właściwego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia prawidłowych raportów statystycznych,

4) Wykonanie żądania rozliczenia świadczeń z prawidłowo zaimportowanego i zweryfikowanego raportu statystycznego,

5) Tworzenie, weryfikacja i przekazanie do właściwego OW NFZ prawidłowych dokumentów finansowych, na podstawie szablonów: faktur/ rachunków, a także korekt z terminem do 2 dni roboczych od prawidłowego wykonania żądania rozliczenia świadczeń, w przypadku Podstawowej Opieki Zdrowotnej po udostępnieniu przez NFZ wyników weryfikacji deklaracji – nie wcześniej jednak niż ostatniego dnia miesiąca, którego dotyczy raport z zakresu deklaracji wyboru pacjenta,

6) Sprawozdawanie do właściwego OW NFZ prawidłowo przygotowanej kolejki pacjentów oczekujących na udzielenie świadczenia oraz raportu z zakresu pierwszego wolnego terminu - zgodnie z aktualnie obowiązującymi terminami sprawozdawania,

7) Comiesięcznego tworzenia zestawień informujących o aktualnym stanie wykonania kontraktu,

8) Wprowadzenie zmian w Systemie Zarządzania Obiegiem Informacji (zwanym dalej „SZOI”)

9) Weryfikacja potencjału świadczeniodawcy z wymaganiami NFZ,`

10) Przygotowywanie na wniosek Zleceniodawcy ofert konkursowych do NFZ. Wniosek Zleceniodawcy oraz każdorazowa akceptacja terminów i cennika Zleceniobiorcy przez Zleceniodawcę odbywać się będzie drogą mailową,

11) Wsparcie personelu podczas poprawy błędów merytorycznych,

12) W sytuacji zmian systemowych lub dodatkowych wymagań NFZ, tworzenie instrukcji postępowania np. jak należy wprowadzać dane statystyczne.

13) Aktualizacja danych rejestrowych Zamawiającego w systemach przekazywania danych NFZ,

14) Przygotowanie pism do Oddziału Wojewódzkiego NFZ w sprawie umów, wypłaty i innych mających bezpośredni wpływ na prawidłowe rozliczanie kontraktu z NFZ,

15) Konsultacje w sprawie przygotowania Zleceniodawcy do konkursu ofert NFZ,

16) Dyspozycyjność Specjalistów ds. rozliczeń dla Zamawiającego w dni robocze w godzinach 8:00-16:00,

17) Informowanie o komunikatach NFZ oraz o zachodzących zmianach w przepisach prawnych dotyczących rozliczeń zakontraktowanych zakresów świadczeń,

18) Przekazywanie informacji o ogłoszonych przez NFZ konkursach ofert z zakontraktowanych zakresów świadczeń (w przypadku, gdy zbliża się termin wygaśnięcia aktualnego kontraktu), a także z innych zakresów świadczeń, które bezpośrednio wskaże Zleceniodawca,

19) Przekazywanie informacji o powstałych w systemie rozliczeń błędach, weryfikacja świadczeń oraz ich poprawa,

20) Optymalizacja czasu pracy zgłoszonego personelu medycznego,

21) Przygotowanie zestawień zatrudnionego personelu medycznego wraz z aktualnymi wymaganiami,

22) Weryfikacja dokumentów potencjalnego personelu medycznego,

23) Przygotowanie ofert na świadczenia medyczne do NFZ.

24) Prawidłowe kodowanie

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska