To dobra informacja dla wszystkich kierowców, zwłaszcza dla tych, którzy niemal codziennie pytają nas jakie są postępy na budowie "ekspresówki". Dodajmy - na mocno opóźnionej budowie, bo cała 130 - kilometrowa trasa w Kujawsko- Pomorskiem miała zostać oddana do użytku do końca 2019 roku.
Drogowcy nie udostępnią jednak całej szerokości "ekspresówki", a jedną dwupasmową jezdnię. To oznacza, że ruch odbywać się będzie dwukierunkowo.
- Ruch będzie odbywał się według tymczasowej organizacji ruchu, dwukierunkowo - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy oddziałów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych w Gdańsku i Bydgoszczy. - Będzie obowiązywał zakaz wyprzedzania oraz ograniczenie prędkości do 70 kilometrów na godzinę, a miejscami przy jednopoziomowych skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych do 50.
Piotr Michalski wyjaśnia, że przełożenie ruchu umożliwi dokończenie prac przy drugiej jedni drogi ekspresowej, której przebieg koliduje z obecną drogą krajową nr 5. Trwają ostatnie prace przygotowawcze i odbiory techniczne.
- Ruch może zostać przełożony między 24 a 26 lutego, o ile zostaną pomyślnie przeprowadzone wszystkie czynności i o ile wykonawca uzyska wszystkie zgody - dodaje Michalski.
Podobnie, jedną nitką, poprowadzono ruch na początku listopada 2019 roku między Żninem a granicą województwa i wtedy doszło do dwóch śmiertelnych wypadków. Kierowcom wydawało się, że poruszają się gotową już drogą ekspresową.
Co zrobiono
W naszym regionie droga ekspresowa S5 ma mieć łącznie 130 km długości. Podzielona jest na 7 odcinków.
Pod koniec ubiegłego roku kierowcom udostępniono dwa odcinki: nr 7 od granicy województwa z Wielkopolską do węzła Żnin Północ (Jaroszewo) oraz między węzłami Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) - Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo).
Budowa trwa na wspomnianym już odcinku nr 6 Szubin Północ - Żnin Północ i na odcinku nr 4 Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) – Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn). Finał prac na obu odcinkach spodziewany jest w tym roku.
Rozpatrują oferty
Na trzech pozostałych odcinkach trasy S5, które zostały opuszczone przez włoską firmę Impresa Pizzarotti (GDDKiA rozwiązała z nią umowę) trwają procedury przetargowe.

W najbliższym czasie może być podpisana umowa na dokończenie odc. nr 5 Szubin Północ – Bydgoszcz Błonie (Białe Błota). Na razie przeprowadzana jest tzw. kontrola uprzednia tej inwestycji Urzędu Zamówień Publicznych (standardowa procedura przy dużych przetargach).
Wstrząsające wrażenia z jazdy drogą S5. Jest też znak ograniczający szybkość do 80 km/h
Sprawdzane są także oferty i równolegle aktualizowane są programy inwestycyjne na odcinkach numer 1 Nowe Marzy – Świecie Południe (Dworzysko) i numer 2 Świecie Południe – Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo). Tak się dzieje, bo oferty były wyższe niż kwota, którą zamierzała przeznaczyć GDDKiA.
