To jedno z największych zamówień na polskiej kolei.
Jak poinformował w swoim raporcie giełdowym Newag: "podjęcie przez strony decyzji w sprawie utworzenia konsorcjum wynika z faktu, że złożenie indywidualnych ofert obarczone byłoby istotnym ryzykiem niewykonania zamówienia ze względu na jego złożoność, możliwości produkcyjne w kontekście terminu jego realizacji oraz inne zobowiązania kontraktowe obu firm.”
- Jesteśmy przekonani, że dzięki doświadczeniom zebranym do tej pory przez nasze zespoły, możemy razem zaproponować PKP IC nowoczesny pojazd piętrowy, który będzie konkurencyjny nie tylko w Polsce, ale również na rynkach europejskich - powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy.
Pesa i Newag to najwięksi polscy producenci taboru, którzy od lat z sukcesami dostarczają pojazdy szynowe klientom na rynku polskim i europejskim. Obie spółki produkują nowoczesny, innowacyjny tabor w oparciu o własne rozwiązania i projekty powstające w ich biurach konstrukcyjnych.
Pesa dostarczyła piętrusy dla Kolei Mazowieckich
Bydgoska firma, jako jedyny polski producent, zaprojektowała i dostarczyła zestawy typu push pull, czyli piętrowe pojazdy pasażerskie składające się z wagonu sterowniczego, wagonów środkowych i lokomotywy elektrycznej. Piętrowe Pesa Sundeck są od 2016 roku eksploatowane przez Koleje Mazowieckie, zyskały bardzo dobre opinie zarówno pasażerów, jak i obsługi, osiągają również wysokie wskaźniki niezawodności.
Pesa wyprodukowała dla krajowych i zagranicznych przewoźników ponad 600 zespołów trakcyjnych, konsekwentnie rozwija rodzinę lokomotyw, właśnie rozpoczęła sprzedaż nowoczesnej lokomotywy dwunapędowej.
Newag jest liderem rynku lokomotyw w Polsce, produkowane przez spółkę lokomotywy Griffin i Dragon osiągają bardzo wysokie wskaźniki niezawodności i cieszą się uznaniem przewoźników. Griffin to pierwsza polska lokomotywa wielosystemowa dostosowana zarówno do krajowego systemu zasilania prądem stałym, jak i zmiennym. Do eksploatacji na rynkach europejskich przystosowana jest również 6-osiowa lokomotywa Dragon, przeznaczona do prowadzenia ciężkich składów towarowych. Spółka dostarczyła do tej pory ponad 80 lokomotyw elektrycznych i ponad 200 pasażerski zespołów trakcyjnych.
Powołanie konsorcjum i złożenie wspólnego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu ogłoszonym przez PKP Intercity oznacza, że zespoły obu firm w ramach dialogu technicznego rozpoczęły wspólne prace nad piętrowym pojazdem dedykowanym dla PKP Intercity.
Rozstrzygnięcie przetargu wstępnie planowane jest na pierwszy kwartał przyszłego roku.
Pesa i Newag razem?
Największym akcjonariuszem Newagu jest Zbigniew Jakubas, znany biznesmen i inwestor, miliarder z listy najbogatszych Polaków, z majątkiem wycenianym na 1,907 mld zł.
Nieoficjalnie, ale coraz głośniej mówi się, że Pesa połączy się z Newagiem. Paweł Borys, szef Polskiego Funduszu Rozwoju, mówił, gdy PFR przejmował Pesę, o konieczności konsolidacji firm z branży. Nieoficjalnie wiemy też, że był zaangażowany w tworzenie konsorcjum spółek bydgoskiej i nowosądeckiej.
Czekamy na potwierdzenie tej informacji.
