Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoska Pesa przywiozła tramwajem miliardy z Warszawy do Bydgoszczy

Tekst i Fot. Agnieszka Domka-Rybka [email protected] Tel. 052 326 31 86
15 tramwajów już teraz wzoi mieszkańców Warszawy, obsługują "9" - najdłuższą trasę stolicy
15 tramwajów już teraz wzoi mieszkańców Warszawy, obsługują "9" - najdłuższą trasę stolicy
To będzie skok cywilizacyjny w tramwajach - zapowiada warszawski ratusz. Bydgoska Pesa podpisała w piątek umowę na wyprodukowanie 186 tramwajów, które będą woziły pasażerów w stolicy.

Pesa pobiła konkurencję - czytaliśmy na pierwszej stronie "Życia Warszawy" już w marcu, gdy było nieoficjalnie wiadomo, że właśnie spółka z Bydgoszczy ma największą szansę podpisać wart 1,497 mld zł kontrakt. - Nasza oferta była po prostu najlepsza, od samego początku najbardziej się Warszawie podobała - komentuje Michał Żurowski, rzecznik prasowy firmy Pojazdy Szynowe Pesa w Bydgoszczy.

Aż 8 poważnych konkurentów

Pesa miała aż ośmiu poważnych konkurentów: Solaris z Bolechowa pod Poznaniem, Alstom z Francji (to producent TGV, czyli najszybszego pociągu na świecie), kanadyjsko-niemiecką spółkę Bombardier, niemiecką Siemens, austriacko-niemiecką - Stadler, czeską - Cegelec, hiszpańską CAF i polsko- włoskie konsorcjum Newag - AlsaldoBreda.

Jednak Warszawę najbardziej zainteresowała oferta Pesy. Solaris nie miał szans, ponieważ pokazał tylko prototyp, nie zaś wyprodukowany tramwaj. Włoskie konsorcjum zaproponowało umowę euro, podczas, gdy Warszawa żądała w złotówkach. Tymczasem Alstom i Stadler przeholowały z ceną - oferowały tramwaje za 2,3 mld zł i 3 mld zł. Stolica chciała zaś przeznaczyć na ten cel do 1,815 mld, a Pesa zaproponowała 1,497 mld zł.

Firma Alstom nie była zadowolona

Przypomnijmy jeszcze, że decyzję Tramwajów Warszawskich o wyborze Pesy zakwestionowała firma Alstom i tym samym zablokowała procedurę przetargową. Protest został jednak odrzucony, a francuski producent nie odwołał się od tej decyzji.

Warszawa nie miała do naszej firmy żadnych zastrzeżeń.

W piętek - 29 maja - została podpisana umowa. Produkcja ma ruszyć w 2010 roku i zakończyć się przed EURO

Mieszkańcy stolicy już znają nasze tramwaje, jeździ ich tam 15.

Jak będzie wygłądał ten tramwaj? Obejrzyj załącznik

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska