Park taborowy Kolei Mazowieckich powiększy się o 16 dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Będą to EZT-y typu 61WE model REGIO 160.
- Wartość zamówienia to ponad 458,5 mln zł.
Samorząd województwa mazowieckiego ubiega się o środki w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).
Umowa na 16 pojazdów, ale mogą być 22
- Przedsięwzięcie jest częścią programu inwestycyjnego województwa mazowieckiego, w ramach którego zakupimy łącznie 22 pojazdy. Dzisiejsza umowa dotyczy dostawy 16 pojazdów, ich serwisowania i szkolenia personelu. Dzięki takim inwestycjom nasza spółka będzie mogła dalej dynamicznie się rozwijać - podkreśla mazowiecki marszałek, Adam Struzik.
Zakup pojazdów to dobra wiadomość przede wszystkim dla pasażerów. Inwestycja pozwoli na zwiększenie komfortu podróży, a także skrócenie czasu przejazdu na najbardziej obciążonych odcinkach łączących aglomerację warszawską z pozostałymi obszarami województwa mazowieckiego, łódzkiego, lubelskiego i świętokrzyskiego.
Pojazdy obsłużą nowe połączenia
Nowe składy pojawią się na tzw. liniach radomskich:
- Radom–Drzewica,
- Radom–Dęblin,
- Radom–Skarżysko-Kamienna,
- Radom–Warka–Warszawa,
- a także na planowanym do realizacji w ramach Programu Kolej Plus połączeniu Dobieszyn–Kozienice.
Jak zaznacza wicemarszałek Rafał Rajkowski, samorząd województwa chce zapewnić mieszkańcom subregionu radomskiego lepszy i szybszy dojazd do Radomia i Warszawy. – To kolejny krok samorządu województwa do usprawnienia komunikacji kolejowej w regionie i przywrócenia kolei w Kozienicach. Przypomnę, że dofinansujemy budowę 23,5-kilometrowego odcinka linii kolejowej Kozienice–Dobieszyn. Przeznaczyliśmy na to 45 mln zł, czyli praktycznie cały wkład własny do projektu zakwalifikowanego do Programu Kolej Plus. Już na początku grudnia podpisaliśmy umowę w tej sprawie. W najbliższych latach powstanie w Radomiu nowa baza utrzymaniowo-naprawcza Kolei Mazowieckich, w której będą także serwisowane zamówione pojazdy.

Pojazdy będą mogły w przyszłości obsługiwać też połączenia: Warszawa–Małkinia–Ostrów Mazowiecka, Siedlce–Sokołów Podlaski, Siedlce–Łuków. Radna województwa mazowieckiego Anna Brzezińska, zwraca uwagę, że to inwestycja potrzebna i oczekiwana przez mieszkańców. – Powiększenie parku taborowego umożliwi uruchomienie nowych połączeń na odcinkach, na których obecnie nie kursują pociągi pasażerskie. Nowe pojazdy będą obsługiwać połączenia planowane do realizacji w ramach projektów Kolej Plus, czyli linie do Kozienic, Ostrowi Mazowieckiej i Sokołowa Podlaskiego.
Nowoczesne pojazdy dostarczy PESA
Zamówienie dostarczy bydgoska PESA. Pojazdy trafią do Kolei Mazowieckich najpóźniej w 2026 r. – To dla nas powód do szczególnej dumy, że świętujące wkrótce swoje 20-lecie Koleje Mazowieckie w kolejny etap historii wjadą nowoczesnymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi PESA. Jestem przekonany, że te przyjazne środowisku i bezpieczne pojazdy staną się symbolem komfortu podróży i zadowolenia pasażerów – mówi Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA Bydgoszcz.

