Trasa road show "Zdemaskuj chłoniaka"

(fot. Logo Zdemaskuj Chłoniaka)
Trasa road show "Zdemaskuj chłoniaka"
31.05.08 Gdańsk (ul. Długi Targ, okolice Starego Miasta)
08.06.08 Szczecin (Jasne Błonia)
14.06.08 Bydgoszcz (ul. Mostowa)
21.06.08 Katowice (Park Kościuszki / okolice Spodka)
28.06.08 Wrocław (Rynek Starego Miasta)
05.07.08 Łódź (ul. Piotrkowska)
12.07.08 Lublin (ul. Krakowskie Przedmieście)
30.08.08 Kraków (Rynek Starego Miasta)
06.09.08 Poznań (okolice Placu Wolności, Rynek Starego Miasta)
13.09.08 Warszawa (Centrum, Stare Miasto)
Grupa 6 aktorów w przebraniach odzwierciedlających sześć najczęstszych objawów chłoniaków będzie spacerować po ul. Mostowej i inicjować rozmowy z przechodniami na temat chłoniaków. "Demaskatorzy chłoniaków", bo taką nazwę przybrała grupa będzie rozdawała również przechodniom materiały edukacyjne, na których każdy osobiście mógł "zdemaskować" chłoniaka.
Happening organizowany jest w ramach ogólnopolskiej kampanii "Zdemaskuj chłoniaka", której organizatorami są Stowarzyszenie Wspierające Chorych na Chłoniaki "Sowie Oczy" oraz firmę Roche, której celem jest edukacja na temat podstawowych objawów nowotworów układu chłonnego. Patronat merytoryczny nad kampanią objęły: Polska Grupa Badawcza Chłoniaków, Polska Unia Onkologii oraz Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej.
Podstawowym założeniem kampanii jest zaangażowanie odbiorców w "demaskowanie chłoniaka", czyli rozpoznanie objawów - "masek", które zwyczajowo przyjmuje ten nowotwór. Niektóre symptomy chłoniaków są trudne do rozpoznania i bywają mylone z innymi chorobami lub infekcjami. Dlatego chłoniak czasem nazywany jest "ukrytym" lub "cichym nowotworem". Najbardziej znanymi objawami chłoniaków są:
- Powiększone węzły chłonne (należy jednak pamiętać, że węzły mogą być małe, a nawet przez jakiś czas niewidoczne),
- Znaczna utrata wagi ciała i nieuzasadnione zmęczenie,
- Podwyższona temperatura bez wyraźnej przyczyny (ponieważ gorączka jest przejawem odpowiedzi organizmu na czynnik zapalny, może być mylona z objawami infekcji),
- Obfite nocne poty,
- Długo utrzymujący się kaszel lub duszności,
- Uporczywe swędzenie całego ciała.
Autorzy kampanii przypominają jednak, że tylko lekarz może postawić właściwą, ostateczną diagnozę. Wskazane objawy mogą, ale nie muszą oznaczać chłoniaka. Dlatego konieczne jest by zwrócić się do swojego lekarza, gdy wymienione objawy utrzymują się przez ok. 3 tygodnie. Dzięki wczesnej i właściwej diagnozie, chłoniak może być z sukcesem leczony i w wielu przypadkach dochodzi do trwałych wyleczeń!
Chłoniaki, czyli nowotwory układu chłonnego, dotykają około miliona osób na całym świecie. Każdego roku z tego powodu umiera ok. 200 tys. ludzi. Co roku, globalnie, diagnozuje się około 360 tys. nowych przypadków zachorowań (w Polsce ok. 8 tysięcy). Liczba nowych przypadków chłoniaków nieziarniczych stale się powiększa. W stosunku do lat 70-tych XX wieku wzrosła ona o około 80% . Dokładna przyczyna choroby nie jest znana, wiadomo jednak, że w równym stopniu dotyka on kobiety i mężczyzn w każdym wieku, bez względu na prowadzony styl życia.
Chociaż wzrost zachorowań na chłoniaki postępuje z roku na rok, to niestety świadomość ich istnienia i wiedza na temat towarzyszących im objawów pozostaje cały czas na bardzo niskim poziomie. Dlatego tak ważne jest by podejmować wszelkie możliwe działania w celu podniesienia świadomości tej choroby i jej objawów, co w końcowym efekcie przyczyni się do zachęcenia wszystkich tych, którzy obserwują u siebie niepokojące objawy, aby jak najszybciej podjęli działania w kierunku uzyskania właściwej diagnozy - podkreśla mec. Arthur Masny, prezes Stowarzyszenia "Sowie Oczy".
Organizatorzy kampanii chcą w przystępny sposób dotrzeć z wiedzą o tym jak rozpoznać chłoniaka do jak największej liczby Polaków, dlatego w ramach kampanii zaplanowano szereg nietypowych działań edukacyjnych. Głównym elementem kampanii będzie roadshow "Zdemaskuj chłoniaka!" - cykl akcji happeningowych w 10 największych miastach Polski, podczas których postaci symbolizujące sześć podstawowych objawów chłoniaka - powiększone węzły chłonne, podwyższoną temperaturę, nocne pocenie się, swędzenie całego ciała, kaszel, utratę wagi i zmęczenie - będzie inicjować rozmowy z przechodniami oraz przekazywać im materiały edukacyjne - m.in. pocztówki, ulotki kieszonkowe.
Materiały edukacyjne oparte zostały na rysunku "Zdemaskuj chłoniaka", na którym pośród wielu ludzi, umieszczone zostały postaci z widocznymi objawami typowymi dla chłoniaków. Odbiorcy zachęcani są do odszukania postaci z objawami i w ten sposób w ich wiedzy utrwalają się informacje na temat symptomów nowotworów układu chłonnego. Obrazek zamieszczony jest również na podstronie do strony internetowej Stowarzyszenia "Sowie Oczy" - www.SowieOczy.pl, (podstrona Zdemaskuj chłoniaka). Na stronie można, poza tym, zapoznać się z wieloma użytecznymi informacjami na temat chłoniaków, ich objawów, a także pobrać materiały edukacyjne, zapoznać się planowaną trasą spotkań oraz planem pozostałych działań w ramach kampanii.
Możliwość zaangażowania się w kampanię podnoszącą wiedzę na temat chłoniaków była dla mnie niezwykle cenna, ponieważ choroba ta odcisnęła piętno na moim osobistym życiu - mówi Chris Althman, twórca rysunku "Zdemaskuj chłoniaka", u którego matki zdiagnozowano chłoniak Hodgkina - Bardzo zależy mi na tym, aby podnieść wśród ludzi na całym świecie wiedzę na temat chłoniaków, a kampania "Zdemaskuj chłoniaka" jest świetną drogą do osiągnięcia tego celu.