https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Chełmno. Obwodnicę dokończmy, ale nie za wszelką cenę

Monika Smól
Michał Stachewicz wskazywał na mapie powiatu chełmińskiego czemu obwodnica nie wyprowadzi ruchu z miasta
Michał Stachewicz wskazywał na mapie powiatu chełmińskiego czemu obwodnica nie wyprowadzi ruchu z miasta fot. Monika Smól
Połowę ceny wpięcia obwodnicy do "jedynki" i tyle samo na wymianę gruntów - takie koszty ma ponieść miasto - to efekt negocjacji ze starostwem. Nie wszyscy radni poparli te ustalenia.

Podczas ostatniej sesji wrócił temat udziału miasta w kosztach dodatkowych zadań przy budowie obwodnicy. Miasto ma dołożyć do tego 1,528 mln złotych.

- Wiemy, ile wyniosą koszty wymiany gruntów nienośnych, a nie dowiedzieliśmy się ile pochłonie wpięcie do "jedynki" - mówi Grzegorz Dzikowski. - Mówi się o 800 tys. złotych, połowa to 400 tys. zł. Więc ja bym proponował zapis, że wchodzimy do tej kwoty, a jeśli wyjdzie drożej - negocjujemy od nowa.

Podczas negocjacji ze starostwem burmistrz proponował, że pokryje połowę kosztów wymiany gruntów i umocnienia skarp, zaś na wpięcie do obwodnicy wyłoży 25 procent. Starosta chciał, by miasto pokryło 60 procent wymiany gruntów i połowę drugiego zadnia. Stanęło na tym, że dzielą się po połowie.

Mieszkania i ulice poczekają

Skarbik Danuta Brzezińska wyliczyła, że miasto miało wydać na obwodnicę 5.771.114 tys. zł. Skąd wziąć dodatkowe pieniądze? Na dodatkowe potrzeby trzeba będzie zwiększyć kredyt.

- Gdyby to był kredyt na zadania realizowane w mieście: ulice, budowę mieszkań komunalnych, dużo byśmy za to zrobili - mówił Stachewicz. - Nie rozumiem, komu posłuży obwodnica? Jeżdżę drogami asfaltowymi, które łączą się z "jedynką", kto chce to omija nimi miasto.

Według Jana Jurczaka, obwodnica wyprowadzi transport ciężki z miasta.

- Byłem nauczycielem i jak dziecko nie rozumiało, prosiło się o przyjście z mamą - mówił. - Ma służyć tym, którzy przejeżdżali przez miasto. Planowane było, że jej budowa pochłonie 10 mln złotych, zeszło do 6, więc jak dołożymy i tak będzie taniej niż kiedyś sądziliśmy. Nie może nowy radny powiedzieć, że to co robili poprzedni jest do niczego.

- Mogę przyjść z mamą - odparł Stachewicz. - Czuję się jak uczeń wywołany do tablicy, ale pan nadal nie odpowiedział co ma obsługiwać obwodnica, bo nie ma już firm, z których kilka tirów przepychało się przez miasto. Po co wydaje się pieniądze, których nie mamy, na niepotrzebną drogę? Optuje pan za inwestycją, która nie miała nawet przygotowanego wpięcia do "jedynki". Miała prowadzić na pole. To porażająca dziecinada! Starostwo zrobiło z siebie inwestora wiodącego, dało sobie pozwolenie na budowę a koszty usuwania niedociągnięć chcą zepchnąć na miasto. Jestem geografem, wiem jaki jest ruch w mieście i nie godzę się na to. Bo można bez obwodnicy dojechać do "jedynki" omijając miasto.

- Są miejsca, gdzie bada się natężenie ruchu, z tego korzystali ci, którzy przygotowywali projekt - kontynuował Jurczak. - Jeśli weszło się do wody i przepłynęło 3/4 trasy, nie warto się zawracać.

Janusz Błażejewicz zaznaczył, że to nie czas na zastanawianie się czy obwodnica jest dobrą inwestycją, bo decyzja o jej budowie zapadła w 2008 roku.

- Jeśli zdecydujemy, że nie uczestniczymy w dodatkowych kosztach, sprawa może trafić do sądu i ten zdecyduje czy samorząd może czy musi płacić - mówił. - Plusem jest, że będziemy na tej drodze mogli stawiać nakazy i zakazy. Może uda się pozyskać tam tereny inwestycyjne w porozumieniu z gminami.

Radny Dzikowski wskazał, że w Świeciu budowa obwodnicy miała sens, bo tam główna droga wiodła przez miasto.

- Dla Chełmna obwodnicą jest "jedynka", więc wjeżdżają do miasta auta, które docelowo tu jadą - mówił. - A kierowcy tych, co nie muszą a wjeżdżają są chyba niespełna rozumu. Raporty o natężeniu ruchu - jeden przeczył drugiemu. I przy obwodnicy świeckiej niema szału z inwestorami. Starosta chce od miasta pieniędzy, a zapewniał, że podpisał z wykonawcą umowę na ryczałt i nie dopłaci mu.

- Nie usłyszałem żadnego konkretu i jestem zszokowany, że umowy na takie pieniądze podpisuje się na tak miałkiej podstawie - mówił Stachewicz. - Coś trzeba dołożyć na obwodnice, ale wpięcie to nowa inwestycja, realizowana na zasadzie: zbudowałem dom i teraz zauważyłem, że nie ma drzwi.

Obwodnicy bronił Jacek Kordowski mówiąc, że przy ul. Wodnej od ciężkich aut spadały gzymsy, że miasto jest przepełnione autami. Waldemar Piotrowski stwierdził zaś, że obwodnica jest obarczona przekleństwem sporów.

- Została wprowadzona trochę na siłę - mówił. - Przygotowana niechlujnie. Niektórych rzeczy starostwo nie uzgodniło w odpowiednim czasie i trudno podnieść rękę za wypłaceniem kolejnych środków z miasta. Starosta zapewniał, że tak umowę skonstruował, że koszty obciążą wykonawcę. I co?

Nie dopatrzył? Niech płaci!

- W starostwie opowiadają, że coś jest przygotowane, ale nie wiadomo co - mówił Stachewicz. - Z odciążaniem miasta z ruchu ciężkiego to bajki, bo jaki ruch konkretnie ma odciążyć już nie potrafią powiedzieć. Tłok w mieście robią osobówki. Trzeba dokończyć obwodnicę, ale nie za wszelką cenę. Ten, kto nie dopatrzył niech robi. Podobnie jak sprawy z basenem. Może nie inwestycje są nietrafione, ale osoba, która wtedy podejmowała decyzje w mieście, a potem w sprawie obwodnicy - w starostwie.

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

J
Janosik
Może ktoś naszkicuje trasę obwodnicy Chełmna.
Q
Qra
Powołujesz się na profesora Krystka, piszesz o obwodnicy miejskiej i ruchu w kierunku Brzozowa. Ok Casprze, ale zauważ, że Chełmno powoli staje się wioską zamieszkałą przez osoby starsze, młodzi ludzie się z naszych okolic wyprowadzają do większych miast, część z nich za granicę. Samochodów nie będzie diametralnie przybywało, bo nie będzie komu nimi jeździć. Mówisz, że warto pomyśleć o przyszłości- obwodnica Chełmna nie przyciągnie młodych, wykształconych ludzi. Przyciągnęłyby inwestycje, miejsca pracy. A takich na pewno nie przyciągnie nowa droga. Dobrym przykładem jest obwodnica Świecia, która stanowi część drogi krajowej nr 1 i 5 (dróg bardziej uczęszczanych, bardziej ruchliwych) i przy której przez te kilkanaście lat nie powstały ŻADNE nowe inwestycje. Łudzisz się, że w Chełmnie będzie inaczej? Byłabym bardziej zadowolona, gdyby zamiast obwodnicy powstały drogi rowerowe, które zachęcą ludzi do przesiadania się z aut na rowery. I gdyby wyremontowano kilka istniejących już w naszej okolicy dróg. Pozdrawiam,Qra domowa.
b
bury
A co dalej z obwodnicą ?
c
casper
cyt. "Casprze, jakoś dostawy muszą dojechać do wszystkich marketów w mieście, biedronek, inter marche itp. Samochody ciężarowe jeżdżące po chełmińskich ulicach to nie tranzyt! "
Dostawy towarów do sklepów-to tak oczywiste sprawy, że nie wymagają komentarza, miałem na myśli samochody jadące w kierunku np. Brzozowa (i nie tylko ciężarowe). Prof. R. Krystek (Politechnika Gdańska) w swych badaniach stwierdził już dawno, że wybudowanie obwodnicy "miejskiej" powoduje zmiejszenia natężenia ruchu nawet o 40 procent i przy okazji dyskusji nt. czy obwodnica jest potrzebna czy też nie, WARTO by chyba pomyśleć nie tylko o dniu dzisiejszym, ale i o przyszłości. Aut w Chełmnie i w okolicy będzie tylko przybywać i za parę lat problem ruchu aut w obrębie "starówki" powróci znów...
c
cchnews
Na przedostatniej sesji wprowadzono do budżetu budowę Orlika w miejscu obecnego placu zabaw. Na ostatniej sesji radni mieli się zająć tym czy można budować Orlika na placu zabaw oraz skąd wziąć pieniądze na jego budowę.
Niestety radni nie zajęli się tym projektem co oznacza że w tym roku nie doczekamy się budowy Orlika. Ponieważ następna sesja odbędzie się najpewniej pod koniec marca, a wniosek o dofinansowanie do ministerstwa należy składać do końca marca.
b
bronek
Najlepsze jest to że nikt z 2001 nie potrafil odpowiedziec na pytania stachewicza. Chlopiska spuscili glowy i cisza. Teraz sie boja swojego guru ze starostwa ze dostana opieprz..
g
gazik
Czterech radnych się wstrzymało, w tym pan S. Nikt nie był przeciw. Można obejrzeć obrady na BIP Chełmno.
Q
Qra
Hm a może ma facet trochę racji? Nieładnie się obrażać na wszystkich, ale jakby nie patrzeć jako jedyny w tej sprawie liczy się z budżetem i pieniędzmi, których miasto nie ma. Ludzie? Po co nam ta cholerna obwodnica, żeby była?
Q
Qra
Pan radny S. jak zwykle dał popis swego niezadowolenia do wszystkich i wszystkiego. Jak zawsze był tak bardzo za, że aż zagłosował przeciw (jako jedyny radny. No czymś przecież trzeba się wyróżnić!
b
bol
Pan radny S. jak zwykle dał popis swego niezadowolenia do wszystkich i wszystkiego. Jak zawsze był tak bardzo za, że aż zagłosował przeciw (jako jedyny radny. No czymś przecież trzeba się wyróżnić!
D
Dziecina
Casprze, jakoś dostawy muszą dojechać do wszystkich marketów w mieście, biedronek, inter marche itp. Samochody ciężarowe jeżdżące po chełmińskich ulicach to nie tranzyt!
c
casper
A może by Sz. Pan radny S. popatrzył na ruch na skrzyżowaniu, chociażby ulic Wodnej i 22-stycznia - gdy przejeżdżają samochody ciężarowe, jak nietrudno wówczas o kolizję - stąd o wiele więcej widać niż z fotela radnego...
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska