Na razie trwa procedura wydawania decyzji środowiskowej dla drogi, która wyprowadzi ruch tranzytowy z Kowalewa Pomorskiego. Droga krajowa nr 15 przebiega dokładnie przez centrum tego nieco ponad 4- tysięcznego miasteczka, więc ulga związana z hałasem, emisją spalin i zagrożeniem bezpieczeństwa będzie dla mieszkańców znacząca. Ważne jest także to, że DK15 łączy autostradę A1 (na wysokości Torunia) z drogą ekspresową S7 w Ostródzie.
Wspomniana obwodnica jest inwestycją bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), która ma pochłonąć nieco ponad 200 mln zł.
- Budowa każdej z pozostałych obwodnic także pochłonie plus - minus 200 milionów złotych, choć raczej bardziej plus. Oczywiście ostateczne koszty, które wynikać będą z uwarunkowań rynkowych, zostaną ustalone w późniejszym czasie i zaproponowane w ofercie przetargowej – wyjaśnia nam Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiej GDDKiA.
Już w roku 2021 podpisano umowy z wykonawcami Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla wszystkich sześciu obwodnic.
Nasz rozmówca dodaje, że kwestie związane z kompletowaniem dokumentacji dla budowy obwodnicy Kowalewa Pomorskiego procedowane są jako pierwsze, co jednak nie oznacza, że inwestycja będzie ukończona jako pierwsza. Generalnie wszystkie sześć tras ma powstawać w latach 2029-2031.
To też może Cię zainteresować
Powstał już raport oddziaływania na środowisko (ROŚ) dla obwodnicy Kowalewa. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) tej inwestycji określi szczegółowe warunki przeprowadzenia prac budowlanych (w tym związane z zabezpieczeniem placu budowy i z migracją zwierząt). GDDKiA spodziewa się, że DŚU zostanie sporządzona do połowy 2025 roku. We wniosku jako preferowany wskazano wariant okrążający miasto od południa.
Uzyskanie DŚU otworzy drogę do opracowania dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na realizację zadania.
W całej Polsce to ponad 800 kilometrów
W województwie kujawsko-pomorskim zrealizowanych zostanie sześć obwodnic, prócz Kowalewa Pomorskiego także następujące: Brześcia Kujawskiego (w ciągu drogi krajowej nr 62), Kruszwicy (DK62), Lipna (DK67), Nowej Wsi Wielkiej (DK25) i Strzelna (DK15/25).
W ramach programu w całej Polsce powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ponad 800 km.
Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 ton na oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia oznakowanych przejść dla pieszych.
Program nie dotyczy budowy obwodnic Sępólna i Kamienia Krajeńskiego, które powstaną w ramach jednego zadania GDDKiA.
Wojewódzki program budowy obwodnic
W Kujawsko-Pomorskiem realizowany jest także marszałkowski program budowy trzynastu obwodnic w ciągu dróg wojewódzkich (inwestorem jest Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy).
Jako pierwsza, bo już we wrześniu tego roku, do użytku została oddana obwodnica Lubrańca. Na wysokości Mogilna trwają już zaawansowane prace budowlane, zaś Brodnica oczekuje na wydanie ZRID-u, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.
Kolejne zadania dotyczą obwodnic: Więcborka, Rypina, Tucholi, Lisewa, Chełmży, Golubia – Dobrzynia, Radzynia Chełmińskiego, Trąga, Białych Błot k. Bydgoszczy.
