Zobacz wideo: Zmiany nazw miejscowości w Kujawsko-Pomorskiem

Nie ma się co oszukiwać: w tym roku również pod choinkę dostaliśmy podarunki, które nam się nie podobają. W rodzinie pani Agaty z Bydgoszczy ten problem udało się rozwiązać kilka lat temu.
- Ustaliliśmy, że ubrania, torebki czy biżuterię kupujemy tylko w tych sklepach stacjonarnych, które przyjmują zwroty. Najczęściej jest to w formie karty podarunkowej, ale to nie ma dla nas znaczenia. Grunt, że jest taka opcja. Może inni Czytelnicy pójdą w nasze ślady - opowiada pani Agata z Bydgoszczy.
Czy można zwrócić towar kupiony w sklepie stacjonarnym?
Nietrafiony prezent możemy zwrócić do sklepu, ale tylko, jeśli sprzedawca wykaże się dobrą wolą.
- Zwrot pełnowartościowego towaru kupionego w sklepie stacjonarnym nie jest regulowany przez obowiązujące przepisy. Tzn. sprzedawca może taki towar przyjąć, ale nie musi. Sieci handlowe często mają własne regulaminy dotyczące przyjmowania zwrotów - mówi Luiza Chmielewska, naczelnik Wydziału Prawno-Organizacyjnego i Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich w Wojewódzkim Inspektorat Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy.
Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dopowiada:
- Sprzedawca może w zamian za zwrot oferować jedynie kartę podarunkową. Dlatego też najlepiej przeczytać o zasadach zwrotów jeszcze przed odejściem od kasy z torbą pełną zakupów.
Jeśli sklep zgodzi się przyjąć towar, to koniecznie musimy załączyć paragon jako dowód zakupu.
Uwaga! Produkt musi mieć oryginalną metkę. Najczęściej na zwrot towaru mamy maksymalnie dwa tygodnie.
Czy można zwrócić towar kupiony w sieci?
A jeśli kupiliśmy gwiazdkowy prezent w internecie?
To jeszcze lepiej! Zgodnie z Ustawą o ochronie praw konsumentów, mamy prawo go zwrócić bez podania jakiejkolwiek przyczyny w okresie do 14 dni od daty faktycznego odbioru przesyłki. Warto pamiętać o tym zapisie, gdyż niektóre sklepy próbują nas przekonywać, że 14 dni liczone jest od momentu złożenia zamówienia lub jego realizacji, a więc wysłania towaru kurierem, pocztą czy dostarczenia go do paczkomatu. Jeżeli sprzedawca nie poinformował o tym prawie w momencie zakupu, np. w swoim regulaminie, okres wydłuża się do roku, ale – jeśli zrobił to z opóźnieniem – okres 14 dni biegnie od momentu, kiedy sprzedawca nas o prawie do odstąpienia poinformuje.
By oddać towar zakupiony w internecie, musimy tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Niektórzy przedsiębiorcy umożliwiają odstąpienie od umowy za pomocą swojej strony internetowej, np. przez elektroniczny formularz. W takim przypadku muszą potwierdzić otrzymanie oświadczenia, np. wysłać do konsumenta email. Możemy również oświadczenie napisać samodzielnie i wysłać np. emailem.
– Przedsiębiorca na zwrot pieniędzy ma 14 dni od otrzymania odstąpienia od umowy, choć może wstrzymać się z nim do czasu otrzymania przesyłki. Zwrot pieniędzy powinien nastąpić w tej samej formie, w jakiej dokonano płatności – wyjaśnia Tomasz Chróstny.
Zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania. Sprzedawca może potrącić część zwrotu za koszt czyszczenia lub naprawy w przypadku, gdy takie ślady wystąpią.
Których produktów nie można zwrócić do sklepu
Sklepy internetowe nie przyjmą produktów o krótkim terminie przydatności do spożycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta (np. biżuterii z grawerem) czy dostarczanych w zapieczętowanym opakowaniu, a otwartych (np. soczewek kontaktowych, nagrań). Sprzedawca nie przyjmie od nas także zwrotu usług w zakresie zakwaterowania, wypoczynku (np. pobytu w SPA), biletów na koncerty czy imprezy sportowe oraz usług dotyczących przewozu osób (np. biletów lotniczych).
Zwracać nie można także nośników audio i video, jeżeli usunęło się oryginalne opakowanie. Zawsze można je jednak wystawić samemu na aukcje.
Czy nowe przepisy konsumenckie mają zastosowanie do prezentów kupionych w 2022 roku?
Od 1 stycznia 2023 roku obowiązują nowe przepisy konsumenckie.
Czy obejmują one także towary zakupione w 2022 roku, w tym nietrafione prezenty gwiazdkowe?
Nie. Nietrafione podarunki kupione w 2022 roku można reklamować na dotychczasowych zasadach, tzn. żądać naprawy produktu, jego wymiany, obniżenia ceny, a jeśli wada jest istotna – zwrotu pieniędzy.
W przypadku produktów kupionych w tym roku będziemy mogli najpierw zażądać wymiany lub naprawy wadliwego produktu. Dopiero w drugiej kolejności możemy ubiegać się obniżenia ceny lub złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy z tytułu niezgodności towaru z umową i w rezultacie uzyskać zwrot pieniędzy. Jest jeden wyjątek - gdy wada produktu okaże się istotna, od razu możemy odstąpić od umowy.