2020 rok był prawdziwym rollercoasterem dla branży cateringów dietetycznych. Na przemian odnotowywano spadki i wzrosty ilości zamówień diety pudełkowej. - Jednak nawet eksperci w branży nie spodziewali się tak optymistycznego scenariusza, który zapisał się w pierwszym kwartale 2021 r. na rynku cateringów dietetycznych- tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Polska Press Przemysław Skokowski, CEO Dietly.pl.
Polacy pokochali dietę pudełkową
Pierwszy kwartał 2021 r. pokazał, że branża cateringu dietetycznego, wciąż rozwija swoje skrzydła. Aktualnie, codziennie, pod drzwi Polaków dostarcza się ok. 160-180 tys. zestawów cateringu dietetycznego (dane z marca 2021). Dla porównania, w listopadzie 2020, wielkość dostaw szacowana była w okolicy ok. 120-140 tys. dziennie. Ekspert zwraca uwagę, że na Dietly.pl w pierwszym kwartale zostało złożone o 39 proc. więcej zamówień, niż w całym 2020 roku.
- Dane nie kłamią i można śmiało powiedzieć, że Polacy pokochali dietę pudełkową i chętnie do niej zaglądają. Każdy w branży zastanawia się, jak będzie wyglądać „powrót do normalności” - z jednej strony na pewno chętniej będziemy wychodzić z przyjaciółmi na obiad, czy kolację do restauracji, jednak z drugiej strony dojdą nam np. czasochłonne dojazdy do biura i wieczorne przygotowywanie posiłków do pracy. Czy konsumenci będą chcieli zrezygnować z przyzwyczajeń do wygody i oszczędności czasu, która jest dla nich priorytetem przy decyzji o zakupie cateringu dietetycznego? Czas pokaże- tłumaczy.
„Boom” na dietę pudełkową
Zdaniem Skokowskiego, do popularyzacji usług cateringu dietetycznego przyczyniła się jego dostępność dla szerszej grupy odbiorców. Chodzi o przystępność pod względem ceny, jak i przystępność logistyczną. - Przekłada się na to fakt, że firm oferujących catering dietetyczny przysłowiowo „przybywa jak grzybów po deszczu”. Z miesiąca, na miesiąc obserwujemy kilkadziesiąt nowo powstałych cateringów dietetycznych, ale też do branżowych graczy dołączają znane i powszechnie lubiane restauracje, które chętnie uruchamiają nowy kanał sprzedaży w postaci diety pudełkowej- tłumaczy i dodaje, że "nie jest to nowe zjawisko", ponieważ "taka sytuacja miała już miejsce w marcu 2020 r.".
- Co ciekawe, firmy restauracyjne, które w tamtym okresie podjęły się działalności na rynku cateringów dietetycznych, przez ten czas nie zamknęły swoich biznesów a wręcz odwrotnie, zauważyły szybką dywersyfikację przychodów. Aktualnie liczy się, że na rynku istnieje ok. 850 firm oferujących catering dietetyczny. To, co cieszy, to fakt, że firmy nie koncentrują dystrybucji swoich usług jedynie w obszarze większych miast. Większość firm otwiera swoją działalność na mniejsze miejscowości poniżej 200 tys. mieszkańców- wylicza Skokowski.
Ekspert wyjaśnia, że znaczna część cateringów decyduje się wyłącznie na działalność na rynku lokalnym i jak tłumaczy, to te firmy rozwijają się najszybciej, generując aż do 100 tys. zł przychodu miesięcznie, a niektórzy z nich notują przychód w wysokości ponad miliona złotych miesięcznie.
Jakie diety zamawiamy ile na nie wydajemy?
Tutaj nie będzie zaskoczenia- wciąż najchętniej zamawianą dietą przez Polaków jest dieta standardowa, a zaraz z nią dieta odchudzająca. skokowski tłumaczy, że wielu klientów decyduje się na wybór diety wegetariańskiej lub fleksitariańskiej— co kształtuje nowy trend w branży, który świadomie wyklucza lub ogranicza spożycie produktów mięsnych.
- Do koszyka często trafia dieta ketogeniczna, która w tym roku zyskuje na zainteresowaniu klientów i rośnie w siłę. Popularność nie słabnie też wśród diet specjalistycznych takich jak dieta: bez glutenu, bez laktozy, bez nabiału. Średnia wartość zamówienia kształtuje się w wysokości ok.650 zł — jest to kwota, która odpowiada zamówieniu na ok. 12 dni- dodaje.
Klienci bardziej świadomi
Klient w 2021 r. jest o wiele bardziej świadomy- zarówno procesu produkcji, jak i procesu dystrybucji cateringów dietetycznych. - Ogólnie przyjęte przekonanie, że dieta pudełkowa zamawiana przez osoby chcące się odchudzać, po części mija się z prawdą- zwraca uwagę ekspert.
Ekspert: Rowerów na rynku nie zabraknie, ale mogą być proble...
- Oczywiście, pewna grupa odbiorców cateringu dietetycznego motywuje swój zakup diety zamiarem zrzucenia dodatkowych kilogramów, jednak przede wszystkim klienci decydujący się na zakup diety pudełkowej cenią sobie jej wygodę i oszczędność czasu- dodaje.
Klienci chętniej zamawiają swoją dietę w firmach, które oferują dla nich benefity takie jak: programy lojalnościowe, możliwość wymiany posiłków, pogląd menu na dany tydzień, czy możliwość wyboru dostawy w godzinach porannych lub wieczornych. Jeżeli catering nie nadąża za wymaganiami swojego klienta, nie ułatwia mu zarządzania zamówieniem — może tego klienta w łatwy sposób stracić, na korzyść innego cateringu.
- Klient ma wybór, o czym doskonale wie i z czego chętnie skorzysta, jeżeli catering nie nawiąże z nim odpowiedniej relacji i nie zaspokoi jego potrzeb konsumenckich- podsumowuje Skokowski.
