https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Czy zwracając towar trzeba mieć oryginalne opakowanie? Mamy odpowiedź

Małgorzata Stempinska
Na zwrot towaru zamówionego przez internet mamy 14 dni
Na zwrot towaru zamówionego przez internet mamy 14 dni freepik.com
Czytelniczka usłyszała, że sprzedawca nie przyjmie od niej zwrotu towaru, bo nie ma kartonika. To niezgodne z prawem. Czytelniczka usłyszała, że sprzedawca nie przyjmie od niej zwrotu towaru, bo nie ma kartonika. To niezgodne z prawem.

Skontaktowała się z nami pani Jolanta z pow. inowrocławskiego.

- Firma zamontowała u mnie w domu urządzenie elektroniczne. Po pół roku urządzenie przestało działać. Chciałam je dać do naprawy albo zwrócić. Od pracownika firmy usłyszałam, że nie przyjmie towaru, bo nie mam oryginalnego opakowania. Wyrzuciłam je. Czy to zgodne z prawem, że firma nie chce przyjąć sprzętu bez oryginalnego opakowania? Dodam, że sprzęt jest na gwarancji. Mam też pytanie co w sytuacji, gdy się zgubi kartę gwarancyjną? - pyta nasza Czytelniczka.

Konsumencie, masz problem? Oni pomogą

Luiza Chmielewska, naczelnik Wydziału Prawno - Organizacyjnego i Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich w Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy, zaznacza, że składając reklamację nie musimy mieć oryginalnego opakowania.

- Teoretycznie nie musimy go też mieć odsyłając rzecz w ramach zwrotu towaru zakupionego na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Jednak sprzedawca może nam wówczas zarzucić, że rzecz ma już mniejszą wartość, bo jest po zwrocie i do tego bez oryginalnego opakowania. Może też nam wytknąć, że opakowanie zastępcze, które zastosowaliśmy, nie zapewniło należytej ochrony rzeczy przed zniszczeniem czy uszkodzeniem i odsyłany towar uległ uszkodzeniu lub zniszczeniu - wyjaśnia Luiza Chmielewska.

Jak dodaje, w przypadku problemów ze znalezieniem gwarancji albo gdy ją wyrzuciliśmy, można sprawdzić, czy na stronie producenta/dystrybutora na Polskę są do pobrania warunki gwarancji na taką rzecz, jaką mamy. Można także skorzystać z uprawnień z tytułu niezgodności towaru z umową.

W pierwszym przypadku istnieje ryzyko, że warunki gwarancji pobrane z internetu nie będą takie same, jak w momencie zakupu. W drugim przypadku korzystamy z uprawnień, które - jako konsumenci - mamy wobec sprzedawców.

- Jeżeli Czytelniczce nie uda się samodzielnie rozwiązać problemu, zapraszamy do kontaktu z nami - podsumowuje Luiza Chmielewska.

Z WIIH można się skontaktować osobiście: ul. Jagiellońska 10 w Bydgoszczy lub telefonicznie: 52 323 16 10 lub 509 023 742. Można też wysłać maila pod adresem: [email protected] Porady konsumenckie udzielane są pod numerem tel. : 52 323 16 24.

Można też szukać pomocy w Delegaturze w Toruniu - ul. Moniuszki 15/21, tel. 52 323 16 32, 696 070 244, email: [email protected], porady konsumenckie: 52 323 16 24.

Eksperci pomogą także w Delegaturze we Włocławku - ul. Miedziana 2/4, tel. 54 231 41 21, 696 070 243, email: [email protected], porady konsumenckie: tel. 696 070 243.

Takie są zasady zwrotu towaru

Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, ma prawo odstąpić od niej bez podawania przyczyny. To tzw. prawo do zwrotu towaru.

- Umożliwia kupującemu zapoznanie się z towarem i namysłu, czyli rozważenia racjonalności zakupu. To uprawnienie nie przysługuje w sklepach tradycyjnych, w których zależy to wyłącznie od woli sprzedawcy - informują w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Termin na odstąpienie od umowy wynosi 14 dni. Początek biegu 14-dniowego terminu na odstąpienie od umowy zawartej na odległość, np. przez internet, zależy od charakteru transakcji:

  • umowa sprzedaży pojedynczego towaru - termin należy liczyć od otrzymania towaru przez konsumenta lub osobę przez niego wskazaną. Np. pan Paweł zamówił w e-sklepie telewizor, który otrzymał 10 września. Termin na odstąpienie od umowy upływa z końcem 24 września.

  • umowa sprzedaży obejmująca wiele towarów, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach - początek terminu jest liczony od otrzymania przez konsumenta ostatniego towaru, partii lub części. Np. pan Paweł zamówił w e-sklepie dekoder i telewizor. Przedsiębiorca od razu wysłał dekoder, który konsument otrzymał 10 września. Telewizor został doręczony osobną przesyłką po kolejnych 7 dniach (tj. 17 września). Paweł może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy na zakup obu produktów do końca 1 października.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Finisz kampanii. Ostatnia debata prezydencka

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska