Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Decyzja środowiskowa dla obwodnicy Sępólna Krajeńskiego. Konferencja prasowa [zdjęcia, kalendarium]

Sandra Szymańska
Sandra Szymańska
Konferencja prasowa poświęcona obwodnicy Sępólna i Kamienia Krajeńskiego. Kalendarium starań o inwestycję na kolejnych zdjęciach >>>>>
Konferencja prasowa poświęcona obwodnicy Sępólna i Kamienia Krajeńskiego. Kalendarium starań o inwestycję na kolejnych zdjęciach >>>>>Sandra Szymańska
W Inkubatorze Przedsiębiorczości w Sępólnie Krajeńskim odbyła się konferencja prasowa dotycząca budowy obwodnicy Sępólna i Kamienia Krajeńskiego. Pojawili się na niej wojewoda kujawsko-pomorski Mikołaj Bogdanowicz, minister Łukasz Schreiber i wszyscy najważniejsi samorządowcy powiatu sępoleńskiego. Ci pierwsi zapewnili tych drugich, że nie ma obaw o finansowanie inwestycji.

Jak już informowaliśmy, 24 września Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Sępólna Krajeńskiego w ciągu drogi krajowej nr 25. Decyzja otrzymała rygor natychmiastowej wykonalności. Inwestycja ma być gotowa w 2027 roku.

- Bardzo nas ten fakt ucieszył, bo starania o uzyskanie tej decyzji rozpoczęły się tak naprawdę w 2002 roku, gdy pod egidą władz powiatu sępoleńskiego została opracowana analiza poprawy bezpieczeństwa ruchu na obszarze naszego powiatu, Zostały zaznaczone dwie obwodnice Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego. Kolejną ważną datą był rok 2015, gdy budowa obwodnic jako jedno zadanie zostało wpisane do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2024 z perspektywą do roku 2025 roku. W 2019 roku rozpoczęto postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej – przypomniał podczas konferencji prasowej Waldemar Stupałkowski, burmistrz Sępólna. - Wydana decyzja zamyka wszelki proces uzgodnień, wyboru wariantu, dyskusji na temat przebiegu tych obwodnic. Pozostaje przed nami etap realizacji zadania.

Obwodnica Sępólna - trasa przebiegu, terminy

Jak informuje inwestor, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy, obwodnica Sępólna będzie miała około 6,4 km. Realizowany będzie wariant preferowany oznaczony jako W1CAv2. Zadanie bierze swój początek w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 25 i biegnie po wschodniej stronie miasta, włączając się ponownie do istniejącego przebiegu drogi krajowej nr 25. W początkowym odcinku wariant inwestycyjny przecina ciek i w tym miejscu projektowana jest budowa obiektu mostowego. Dalej biegnąc w kierunku południowym przecina tory kolejowe. W miejscu kolizji projektowany jest obiekt pod linią kolejową. Wariant zostanie poprowadzony równolegle do linii kolejowej relacji Chojnice - Nakło nad Notecią. Na przecięciu z drogą wojewódzką nr 241 planowana jest budowa skrzyżowania, a w miejscu przecięcia doliny rzeki Sępolenki budowa mostu. Włączenie do drogi krajowej nr 25 jest planowane poprzez projektowane rondo.

Mówiąc jaśniej, jadąc do Sępólna z Chojnic to przed Zajazdem Grand, obwodnica będzie odbijała na lewo. Skrzyżowanie z torami kolejowymi będzie wykonane jako tunel pod torami. Dalej będzie przecinała tereny przeznaczone w planach gminy pod budownictwo jednorodzinne. Za Sikorzem będzie skrzyżowanie z droga wojewódzką na Tucholę. Następnie obwodnica przebiegnie za ogródkami działkowymi, które są przy drodze w kierunku Komierowa. Dalej będzie przejście przez dolinę rzeki Sępolenki z wylotem na skrzyżowaniu dróg Bydgoszcz-Jastrzębiec, którego zakończeniem będzie rondo pięciowlotowe, ponieważ jeden z tych wlotów docelowo przewiduje włączenie obwodnicy z drogi wojewódzkiej, która powstanie w Grochowcu.

- W IV kwartale 2022 roku planujemy ogłosić przetarg w formule "Projektuj i buduj", dzięki czemu możliwa będzie realizacja największego zadania na drodze krajowej nr 25 w naszym województwie. Musimy ogłosić postępowanie i wykonać badania wraz z dokumentacją geologiczną, niezbędną do ujęcia w przetargu PiB - ogłaszał na stronie GDDKiA Sebastian Borowiak, dyrektor bydgoskiego oddziału.

Jak podkreślają w GDDKiA, inwestycja zostanie zrealizowana ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony przyrody, zasobów naturalnych, zabytków i ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.

- Zgodnie z decyzją o środowiskowych uwarunkowania w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania inwestycji na klimat akustyczny będzie wykonany ekran akustyczny o łącznej powierzchni 166 m2. Ponadto, aby zapewnić właściwe warunki migracji zwierząt zostaną wybudowane przejścia dla płazów i zwierząt małych oraz dla zwierząt średnich i dużych. W ramach inwestycji wykonane zostaną również nasadzenia zieleni, a w rejonie przedsięwzięcia zostaną umieszczone skrzynki lęgowe dla ptaków – informuje inwestor.

Obwodnice Sępólna i Kamienia to jedna inwestycja

Budowa obwodnicy Sępólna jest połączona z budową obwodnicy Kamienia Krajeńskiego, dla której decyzję środowiskową wydał burmistrz miasta w kwietniu 2021 roku. Ta ma mieć 2,3 km. Obie obwodnice traktowane jako jedna inwestycja zmienią układ drogowy na DK25, ułatwiając przejazd z kujawsko-pomorskiego do województwa pomorskiego. Budowa wyprowadzi ruch tranzytowy z obu miejscowości, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców.

- Obie obwodnice stanowią integralną całość. Rozwiązanie obwodnicy jednego miasta nie rozwiązałoby problemu przejazdu nad morze, ponieważ jedno z miast byłoby zakorkowane – podkreślił na konferencji burmistrz Kamienia Wojciech Głomski.

Projektowany wariant W2B kamieńskiej obwodnicy rozpoczyna się w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 25 i biegnie po zachodniej stronie miasta, włączając się ponownie do istniejącego przebiegu drogi krajowej nr 25. W ramach inwestycji zostaną wybudowane skrzyżowania z drogami niższych klas technicznych, obiekt mostowy, odwodnienie, przebudowana zostanie infrastruktura kolidująca z inwestycją oraz wykonane zostanie oznakowanie pionowe i poziome elementów Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Tak wyjaśniają w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy.

Przedstawiciele rządu: „Jest zabezpieczone finansowanie obwodnic”

Jak zapewniali minister Łukasz Schreiber i wojewoda Mikołaj Bogdanowicz, zadanie ma zabezpieczenie finansowe.

- Rządowy program budowy dróg krajowych to jest to miejsce, gdzie są zapewnione środki finansowe. Jesteśmy gotowi z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że ta inwestycja jest przez rząd traktowana priorytetowo. Oczywiście, jak przy procesie inwestycyjnym bywa, będzie jeszcze pewnie trochę kłód i przeszkód, co nie zmienia faktu, że do finału jest znacznie bliżej niż dalej
– powiedział minister Łukasz Schreiber.

Wojewoda kujawsko-pomorski zapewnił, że Urząd Wojewódzki jest przygotowany do złożenia odpowiednich wniosków przez GDDKiA w Bydgoszczy dotyczących procedowania wydania zezwolenia na rozpoczęcie inwestycji.

- Obwodnica umożliwi lepszą komunikację i otworzy tereny inwestycyjne. Deklaruję wsparcie na wszystkich etapach inwestycji – zaznaczył Mikołaj Bogdanowicz.

Obwodnice Sępólna i Kamienia - kalendarium starań o inwestycję

Jak wspomniał burmistrz Sępólna, zabiegania o inwestycję rozpoczęły się w 2002 roku. Poniższe kalendarium przedstawia wybrane działania z prawie 20-letniej historii starań gminy Sępólno Krajeńskie, powiatu sępoleńskiego oraz innych instytucji i osób w sprawie budowy obwodnicy Sępólna Krajeńskiego. Długa historia obwodnic na kolejnych slajdach:

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska